تبیان، دستیار زندگی

چه دلایلی باعث ایجاد حاملگی خارج از رحم می شود؟

معمولاً زمانی که یک تخمک بارور می شود خود را به پوشش داخلی رحم می چسباند و رشد می کند. اما در حاملگی اکتوپیک که خارج رحمی هم نامیده می شود تخمک بارور شده در خارج از رحم شروع به رشد می‌ کند. اما چنین چیزی چگونه ممکن است و جنین چگونه رشد خواهد کرد؟ در این مطلب با پاسخ این سوال و از تشخیص تا درمان این نوع بارداری آشنا می شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
معمولاً زمانی که یک تخمک بارور می شود خود را به پوشش داخلی رحم می چسباند و رشد می کند. اما در حاملگی اکتوپیک که خارج رحمی هم نامیده می شود تخمک بارور شده در خارج از رحم شروع به رشد می‌ کند. اما چنین چیزی چگونه ممکن است و جنین چگونه رشد خواهد کرد؟ در این مطلب با پاسخ این سوال و از تشخیص تا درمان این نوع بارداری آشنا می شوید.

حتما از قبل بارداری با یک متخصص زنان مشورت کنید : ویزیت متخصص زنان در منزل
جنین

بارداری خارج از رحم چیست؟

اساسا بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می ‌افتد که تخمک بارورشده به جای داخل رحم، در خارج از رحم مانند یکی از لوله ‌های فالوپ، جای ‌گذاری شود. لوله‌ های فالوپ لوله‌ هایی هستند که تخمدان‌ ها را به رحم متصل می ‌کنند. اگر تخمک بارورشده در آن‎ها گیر کند و به سمت رحم حرکت نکند، به نوزاد تبدیل نمی‌ شود و در صورت ادامه بارداری ممکن است سلامتی مادر در معرض خطر باشد.

اگر متخصص زنان سونوگرافی برایتان نوشته است پس کلیک کنید : سونوگرافی در منزل

انواع حاملگی خارج رحمی

شایع ‌ترین نوع حاملگی خارج از رحم که در بیش از 90 درصد موارد رخ می‌ دهد، بارداری لوله‌ ای نام دارد که در آن تخمک بارور شده در لوله فالوپ کاشته می ‌شود. به غیر از بارداری لوله‌ ای، حاملگی خارج رحمی می ‌تواند در سایر قسمت ها نیز رخ دهد، از جمله:

تخمدان
حدود یک درصد از بارداری‌ های خارج رحمی در تخمدان اتفاق می افتد.

حفره شکمی یا لگن
این نوع از حاملگی‌ های خارج از رحم نادر هستند.

انجام هرگونه آزمایشات لازم برای بارداری : آزمایش در منزل

قسمت تحتانی دهانه رحم یا سرویکس
این نوع بارداری نیز از نادرترین انواع حاملگی خارج رحمی است.
جنین
علائم و نشانه های بارداری خارج از رحم چیست؟
تشخیص حاملگی خارج از رحم ممکن است سخت باشد زیرا علائم اغلب مانند حاملگی طبیعی اولیه است. این علائم شامل پریود نشدن، حساس شدن سینه ها، تهوع، استفراغ، خستگی یا تکرر ادرار می باشند.

معمولا اولین علامت هشدار دهنده بارداری خارج از رحم، درد یا خونریزی واژینال است. ممکن است درد در لگن، شکم یا حتی شانه یا گردن وجود داشته باشد.

درد می تواند از خفیف و مبهم تا شدید متغیر باشد. ممکن است فقط در یک طرف لگن یا سرتاسر لگن احساس شود.

عوامل اثرگذار در حاملگی خارج از رحم
حاملگی خارج از رحم ممکن است برای هر زنی رخ دهد، حتی اگر آنها فاقد عوامل خطرساز شناخته ‌شده برای این عارضه باشند. با این حال، برخی زنان بیشتر در معرض ابتلا هستند. برخی از عوامل خطرساز که احتمال حاملگی خارج از رحم را افزایش می‌ دهند عبارت است از:

جراحی ‌های مشکل لوله‌ های رحم
جراحی‌ های مرتبط با مشکل لوله‌ های رحم، یکی از علت‌ های احتمال وقوع حاملگی خارج از رحم است.

سابقه قبلی حاملگی خارج از رحم
پس از تجربه حاملگی خارج از رحم، احتمال وقوع مجدد آن در بارداری بعدی ۱۰ درصد است. اگر سابقۀ دو یا چند حاملگی خارج از رحم را داشته باشید، احتمال وقوع مجدد آن حداقل یک به چهار است.

عفونت در دستگاه تناسلی فوقانی
این بیماری به نام التهاب لگن نامیده می‌ شود و اغلب به دلیل درمان نشدن بیماری ‌های آمیزشی مانند سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می‌ شود. با توجه به این که در برخی موارد این بیماری هیچ علامتی ندارد، ابتلا به هر یک از بیماری‌ های آمیزشی می ‌تواند خطر ابتلا به حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد، حتی اگر شما از وجود بیماری التهابی لگن آگاه نباشید.

مسائل مربوط به باروری
بروز ناباروری در مواردی به دلیل آسیب‌ دیدگی لوله‌ های رحم است. اگر در زمان درمان این نوع ناباروری باردار شوید، احتمال وقوع حاملگی خارج از رحم بیشتر از حالت عادی خواهد بود

درمان‌ های ناباروری. برخی تحقیقات نشان می‌ دهند زنانی که لقاح آزمایشگاهی یا درمان‌های مشابه را انجام می‌ دهند، بیشتر احتمال دارد که حاملگی خارج رحمی داشته باشند. خود ناباروری نیز ممکن است ریسک این اتفاق را افزایش دهد.
جنین
ابتلا به آندومتریوز
این بیماری ممکن است باعث ایجاد زخمی شود که بر لوله‌ های رحم تأثیر بگذارد و خطر بروز حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد.

روش پیشگیری از بارداری
احتمال باردار شدن حین استفاده از دستگاه داخل رحمی نادر است. با این حال، اگر با وجود آی‌ یو ‌دی باردار شوید، احتمال بیشتری وجود دارد که بارداری خارج رحمی باشد.

بارداری بعد از ۳۵ سالگی
افزایش سن، خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش می ‌دهد.

مصرف دخانیات
مصرف سیگار می‌ تواند خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد. اعتقاد بر این است که مصرف سیگار عملکرد طبیعی لوله‌ های رحم را مختل می ‌کند.