تبیان، دستیار زندگی

چطور از پس درگیری‌های زناشویی بربیاییم؟

جان گاتمن روانشناس و مشاور روابط زناشویی است که به مطالعه و تحلیل رفتارهای انسانی و چالش‌های زندگی زناشویی می‌پردازد. اما چهار نظریه مهم گاتمن درباره زندگی مشترک و عبور از درگیری‌ها چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زناشویی، گاتمن، روانشناس، زندگی مشترک
 
زناشویی، گاتمن، روانشناس، زندگی مشترک

راز موفقیت در رابطه عاطفی کسب مهارت است


شاید شما هم شنیده باشید که برخی افراد می‌گویند با شریک عاطفی خود به خاطر تفاوت‌های شخصیتی یا سبک زندگی متفاوت به بن‌بست رسیده‌اند. گاتمن این موضوع را رد نمی‌کند، اما تأکید دارد که شباهت‌های شخصیتی تضمینی برای یک رابطهٔ موفق نیست. رابطهٔ موفق یعنی مدیریت موفق تعارض‌ها. حتی شبیه‌ترین شخصیت‌ها نیز ممکن است در تعارض‌های زندگی به بن‌بست برسند.

زناشویی، گاتمن، روانشناس، زندگی مشترک

رابطهٔ عاطفی بدون دعوا، خشم، تعارض و اختلاف‌نظر وجود ندارد


گاتمن می‌گوید نباید انتظار داشت در رابطه هیچ تعارض و دعوایی به وجود نیاید. دعوا و تنش، خشم و تعارض بخش جدایی‌ناپذیر زندگی و رابطهٔ عاطفی هستند. نکتهٔ این است که وقتی چنین مشکلاتی پیش می‌آید، چگونه آن‌ها را مدیریت می‌کنید. اگر هیچ‌وقت در رابطه دعوا نمی‌شود، احتمالاً یکی از طرفین یا هر دو، استراتژی «اجتناب از تعارض» را انتخاب کردند که در بلندمدت رابطه را به نقطهٔ شکست می رساند.

زناشویی، گاتمن، روانشناس، زندگی مشترک

فرایند حل مشکل از خود مشکل مهمتر است


گاتمن در بررسی تعارض، اولویت را به فرایند می‌دهد تا موضوع. او معتقد است یک موضوع ساده،‌ اگر به شکل بدی مدیریت شود، می‌تواند رابطه را به جدایی بکشاند. اما یک تعارض جدی و عمیق سر موضوعی مهم، اگر به شکل درست مدیریت شود، نمی‌تواند رابطه را از بین ببرد.

زناشویی، گاتمن، روانشناس، زندگی مشترک

جدایی فرآیندی قابل پیش‌بینی است


گاتمن معتقد است جدایی بیشتر از جنس روند است تا رویداد. او این دیدگاه را رد می‌کند که «رابطهٔ ما تا ماه گذشته یا هفتهٔ گذشته خوب بود، اما اتفاقی افتاد که دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم.» او بر این باور است که روند تخریب رابطه و رفتارهای اشتباه در طول زمان وجود داشته‌اند، اما دو طرف این رفتارها و الگوهای مخرب ر جدی نگرفته‌اند، تا جایی که به نقطهٔ جدایی رسیده‌اند.

زناشویی، گاتمن، روانشناس، زندگی مشترک