تبیان، دستیار زندگی

رقابت با محصولات خارجی در صنعت اسباب‌بازی

سهم ایران از صادرات اسباب بازی در دنیا بسیار ناچیز است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته تنها 4.3 میلیون دلار صادرات اسباب بازی داشته، این در حالی است که ارزش کل تبادلات تجاری این صنعت در سال 2022 حدود 68.2 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 اسباب‌بازی ، صادرات، رقابت

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که ظرفیت‌های متعددی در این حوزه وجود داشته و با سیاست‌گذاری مناسب می‌توان تا حد زیادی وضعیت صادرات اسباب بازی در این حوزه را بهبود بخشید. این همان نکته‌ای است که محمود سیجانی مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان تهران تاکید می‌کند. گفت‌وگوی او در تبیان درباره صنعت اسباب‌بازی و نوع سیاست‌گذاری در این حوزه را در ادامه می‌توانید بخوانید:

سیجانی در پاسخ به این سوال که دولت برای حمایت از صنعت اسباب بازی چه سیاست‌گذاری هایی را باید انجام دهد، گفت: باید نسبت به ایجاد خوشه‌های صادراتی در این صنعت اقدام شود. همچنین هیئت‌های تجاری را برای بازاریابی بیشتر و معرفی بهتر محصولات ایران به بازار کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه اعزام کرد. همچنین شرایط را برای حضور تولیدکنندگان اسباب بازی در نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم کند. چراکه حضور در این نمایشگاه کمک زیادی به برند سازی محصولات ایرانی می کند.

به گفته او، بسیاری از تولیدکنندگان ما از نظر کیفی در وضعیت بسیار خوبی هستند و قدرت رقابت با محصولات خارجی را دارند. کافی است که در زمینه برند سازی این محصولات اقداماتی انجام شود.

قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان



مدیرکل اداره صمت استان تهران اهمیت در نظر گرفتن مشوق های صادراتی را مورد اشاره قرار داد و ادامه می‌دهد: اگر واحدی شروع به صادرات کرد تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهیم. اگر واحدی صادراتی شد، نباید مشکل در تامین نقدینگی خود داشته باشد.

سیجانی در ادامه می‌گوید: اسباب بازی یک صنعت نوپا و ناشناخته اما با ظرفیت‌های فراوان است. باید این صنعت را بهتر شناخته و آنها را مورد حمایت قرار دهیم. فعالان این صنعت با تلاش خود شرایط را به گونه‌ای رقم زده‌اند که علاوه بر تامین نیاز داخلی، می‌توانیم در بازار کشورهای همسایه هم حضور داشته باشیم.

 

اسباب بازی محرک صنایع دیگر


مدیرکل اداره صمت استان تهران درباره پتانسیل‌های ایجاد شده در این صنعت می‌گوید: باید شرایطی را فراهم آورد که تولید کنندگان اسباب بازی در یک جای مشخص  در قالب اتحادیه و انجمن مجتمع شوند تا نیازها و مشکلات آن شناسایی شده و نسبت به رفع آنها اقدام کنند. البته این انجمن هم اکنون وجود دارد اما پراکندگی‌های زیادی در زمینه فعالان این حوزه وجود دارد و باید کمک کرد که یک مدیریت واحد بر تولید کنندگان این بخش حاکم باشد.

او اسباب بازی را یک صنعت فرابخشی اعلام کرد و با بیان اینکه مجموعه ای از صنعت پلاستیک، چوب، پلیمر، کاغذ و نرم افزاری و طراحی در این صنعت گرد هم آمده اند، ادامه می‌دهد: اسباب بازی محرک یک سری صنایع دیگر است. بدیهی است که اگر این صنعت رشد کند، شاید پویایی در صنایع دیگر هم خواهیم داشت.

طراحی اسباب‌بازی مطابق با فرهنگ ایرانی


مدیرکل اداره صمت استان تهران نقش صنعت اسباب بازی در ارتقای فرهنگی نسل کودک و نوجوان را مورد اشاره قرار داد و می‌گوید: باید در تلاش باشیم که با طراحی های جدید اسباب بازی مطابق با فرهنگ ایران، کمک کنیم که فرزندان این سرزمین با این فرهنگ بیشتر عجین شوند.

او در ادامه صحبت‌هایش گریزی هم به مشکل تولیدکنندگان اسباب بازی زد و گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی در این صنعت، در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند که باید دولت شرایط لازم را برای حل این مشکل و ایجاد ثبات در بازار فراهم کند. از دیگر اقداماتی که دولت موظف به انجام آن است، مساله بازارسازی است.

سیجانی می‌گوید: من تا این اندازه با این صنعت آشنایی نداشتم وحضور در این نمایشگاه‌هایی که در راستای صنعت اسباب‌بازی است را استقبال می‌کنم همچنین آشنایی با توانایی تولیدکنندگان این صنعت برایم بسیار جالب بود. این صنعت نه تنها ارزش افزوده بالایی دارد، بلکه آلایندگی کمتری داشته و آب‌بر هم نیست برای حمایت از فعالان این صنعت و رفع و پیگری دغدغه‌های آنها اتاق فکری در دفتر اداره صمت استان تهران با حضور نمایندگان این صنعت شکل خواهد گرفت.