تبیان، دستیار زندگی

آیا فویل آلومینیومی روی سیگنال وای‌فای اثر دارد؟

فویل آلومینیومی به‌عنوان یک منعکس‌کننده عمل می‌کند و می‌تواند امواج را به سمت خاصی هدایت کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
  
 فویل آلومینیومی، وای‌فای

یکی از مشکلات رایج کاربران اینترنت، ضعیف‌بودن سیگنال وای‌فای در برخی نقاط منزل یا محل کار است. یکی از روش‌های پیشنهادی برای تقویت سیگنال وای‌فای استفاده از فویل آلومینیومی است که شاید درباره آن شنیده باشید. اما آیا این ترفند واقعی است یا فقط یک افسانه بوده که دهان‌به‌دهان چرخیده است؟

 برای پاسخ به این سؤال محققان کالج دارتموث این روش را امتحان کردند و دریافتند این ترفند شگفت‌انگیز می‌تواند راه‌حلی باشد برای زمانی که وای‌فای شما ضعیف عمل می‌کند و یا با اختلال سیگنال مواجه شده است. آنها دریافتند که استفاده از یک سطح منحنی و بازتابنده مانند قوطی نوشابه یا یک‌تکه فویل آلومینیومی می‌تواند سیگنال‌های وای‌فای را در برخی فضاها تقویت کرده و در برخی دیگر آن را ضعیف کند و کارایی کلی پوشش را به حداکثر برساند.

 تقویت سیگنال وای‌فای با یک ترفند ساده و خانگی



 نحوه کار این ترفند به طرز تکان‌دهنده‌ای ساده است. اما ابتدا به کمی پس‌زمینه در مورد سیگنال‌های وای‌فای نیاز داریم: آنها از آنتن روتر شما می‌آیند که ارتباط با تلفن هوشمند، رایانه و سایر لوازم الکترونیکی متصل به اینترنت را ایجاد کنند. این سیگنال‌ها مانند امواج رادیویی یا نوری و یا به زبان ساده مانند یک سر آبپاش که آب را به همه جهات می‌پاشد، برای دسترسی به تمام دستگاه‌های خانه پخش می‌شوند تا هر فضای موجود را بپوشانند.

 متأسفانه دلایل و موانع زیادی می‌تواند سیگنال‌ها را ناکارآمد، اتصال را ضعیف و سبب کندی اینترنت شما شود، همچنین اگر اینها را هم در نظر نگیریم همیشه سیگنال‌های وای‌فای به قسمت‌هایی از خانه که به آن نیاز ندارید و به آنها مناطق مرده می‌گوییم هم ارسال می‌شود.

 با قراردادن یک ورق منحنی از فویل آلومینیومی در اطراف روتر، می‌توانید جریان سیگنال‌های وای‌فای را به طور مؤثرتری شکل دهید. سمت براق فویل آلومینیومی، پرتوهای خروجی از آنتن را منعکس می‌کند و آنها را به یک مکان خاص هدایت می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که جهت منحنی فویل را تنظیم کنید تا سیگنال را به سمت قسمت‌هایی از خانه که به اتصال بهتر اینترنت نیاز دارید (مانند اتاق نشیمن، اتاق‌خواب یا دفتر خود) هدایت کنید یا آن را از نقاطی که در آن قرار دارد و هدر می‌رود مثل پنجره، دیوار مشترک با همسایه و... دور کنید.

آیا استفاده از فویل آلومینیومی با روتر شما مزایای دیگری دارد؟



 به گفته محققان دارتموث، تقویت سرعت وای‌فای تنها مزیت این ترفند نیست، بلکه می‌تواند امنیت آنلاین شما را نیز افزایش دهد. با محدودکردن دسترسی پرتوهای وای‌فای خود به مناطقی که واقعاً از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید خطر دسترسی هکرها به سیگنال و تلاش برای سرقت داده‌ها را کاهش دهید. محصورسازی فیزیکی سیگنال‌های بی‌سیم، به‌عنوان روشی مکمل برای اقدامات امنیتی شبکه موجود، مانند رمزگذاری عمل می‌کند و ازاین‌رو مانعی برای مهاجمان می‌شود.

 چگونه این آزمایش را اجرا کنیم؟



 پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان ابتدا قدرت سیگنال وای‌فای را در نقاط مختلف بدون استفاده از فویل آلومینیومی اندازه‌گیری کنید. سپس یک‌تکه فویل آلومینیومی را به‌صورت منحنی یا صاف در پشت آنتن‌های روتر قرار دهید. مجدداً قدرت سیگنال را در همان نقاط اندازه‌گیری کنید و نتایج را مقایسه کنید.

 مطالعات و آزمایش‌های مختلف نشان داده‌اند که استفاده از فویل آلومینیومی می‌تواند سیگنال وای‌فای را در برخی جهات تقویت کند. البته در نظر داشته باشید، درست است که به‌عنوان روشی ساده و کم‌هزینه می‌تواند در برخی شرایط به تقویت سیگنال وای‌فای کمک کند، اما نیازمند دقت در طراحی و قراردادن فویل است.