تبیان، دستیار زندگی

اثرات هوای گرم بر افرادی که بیماری‌های مزمن دارند

بیماری‌های مرتبط با گرما می‌توانند بر هر کسی اثر بگذارند، در هر سن یا وضعیتی از سلامت. اما برای افرادی که دچار بیماری‌های مزمن هستند؛ مانند بیماری قلبی یا کسانی که چاق‌اند، گرما می‌تواند مشکل‌سازتر باشد. این افزایش ریسک هم به فاکتورهای فیزیولوژیکی مربوط است و هم به یک سری از داروها.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گرمای هوا
در بسیاری از کشورها، بالابودن میزان گرما و رطوبت هوا طبیعی تلقی می‌شود؛ اما وقتی هوا بی‌نهایت گرم می‌شود می‌تواند برای یک سری از افراد مشکلات جدی ایجاد کند و خیلی مهم است که بدانید در این شرایط چگونه از خود و عزیزانتان محافظت کنید.
گرمای زیاد می‌تواند توانایی بدن برای تنظیم دمای درونی را مختل کند و منجر به بیماری‌های مربوط به گرما شود. این بیماری‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای داشته باشند، از راش‌های گرمایی گرفته تا گرمازدگی. تعریق زیاد و دهیدراته شدن بدن عامل بروز این عوارض است. در موارد شدیدتر، قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض گرمای شدید می‌تواند خطر بسیار جدی سکته گرمایی را به دنبال داشته باشد.
بیماری‌های مرتبط با گرما می‌توانند بر هر کسی اثر بگذارند، در هر سن یا وضعیتی از سلامت. اما برای افرادی که دچار بیماری‌های مزمن هستند؛ مانند بیماری قلبی یا کسانی که چاق‌اند، گرما می‌تواند مشکل‌سازتر باشد. این افزایش ریسک هم به فاکتورهای فیزیولوژیکی مربوط است و هم به یک سری از داروها.
مثلاً افرادی که اضافه‌وزن دارند یا چاق‌اند، به‌راحتی گرما در بدنشان حبس می‌شود و کسانی که بیماری‌های تنفسی مانند آسم دارند نسبت به تغییرات کیفیت هوا، حساس‌تر و آسیب‌پذیرترند. عوارض خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید می‌توانند در هوای بسیار گرم بدتر شوند و برخی از داروهای قلب مانند ادرارآورها و مهارکننده‌های بتا می‌توانند حساسیت به گرما را تشدید کنند.


بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید

علائم آرتریت روماتوئید و لوپوس مانند خستگی، دردهای عضلانی و مفصلی می‌توانند با قرارگرفتن در معرض گرما و تابش UV بدتر شوند. بهترین کار این است که طی ساعات بسیار گرم روز بیرون نروید و اگر مجبورید بیرون بروید حتماً لباس سبک و روشن بپوشید که دست‌ها و پاهایتان را خوب بپوشاند و از ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

نقرس

دمای بالای هوا می‌تواند ریسک یک حمله نقرس را ۴۰ درصد افزایش بدهد. علائم معمول نقرس مانند درد شدید و تورم مفاصل با دهیدراته یا کم‌آب شدن بدن ظاهر می‌شوند.

هوای بسیار گرم می‌تواند برای هر کسی که آن را تحمل می‌کند سخت و کلافه‌کننده باشد و تمرکز طی روز و خواب شب را سخت کند. اما برای افرادی که دچار اضطراب یا اختلالات خلقی‌اند مانند اختلال دوقطبی یا افسردگی، می‌تواند خیلی سخت‌تر هم باشد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که دچار اختلالات روحی و روانی‌اند طی ماه‌های گرم سال بیشتر احتمال دارد نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان پیدا کنند


بیماری قلبی و سندرم متابولیک

کسانی که بیماری قلبی دارند بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با گرما هستند و علت آن تعریق زیاد در هوای گرم است که منجر به ازدست‌رفتن مایعات بدن و کاهش حجم خون می‌شود. این شرایط فشار زیادی به قلب وارد می‌کند و به همین دلیل مهم است که این افراد در معرض گرمای زیاد قرار نگیرند.
ضمناً سندرم متابولیک، دیابت، فشارخون بالا و کلسترول بالا می‌توانند ریسک بیماری قلبی را افزایش دهند. برخی از داروهایی که برای درمان این عوارض به کار می‌روند؛ مانند مهارکننده‌های کو ترانسپورتر ۲ سدیم گلوکز، ادرارآورها و مهارکننده‌های بتا نیز می‌توانند منجر به دهیدراته شدن بدن شوند. توصیه‌های لازم را از پزشکتان دریافت کنید.

بیماری کلیوی

وقتی هوا گرم می‌شود بدن ما به طور طبیعی عرق بیشتری تولید می‌کند تا دمایش را تنظیم کند. اما اگر این آب ازدست‌رفته را جایگزین نکنیم دچار دهیدراسیون خواهیم شد و فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد می‌شود. کلیه‌ها نیاز دارند آب کافی بگیرند تا بتوانند کار فیلترکردن را به‌خوبی انجام دهند. دهیدراسیون مزمن یا طولانی‌مدت در نهایت به کلیه‌ها آسیب‌زده و می‌تواند بیماری مزمن کلیوی ایجاد کند.

اختلالات خلقی

هوای بسیار گرم می‌تواند برای هر کسی که آن را تحمل می‌کند سخت و کلافه‌کننده باشد و تمرکز طی روز و خواب شب را سخت کند. اما برای افرادی که دچار اضطراب یا اختلالات خلقی‌اند مانند اختلال دوقطبی یا افسردگی، می‌تواند خیلی سخت‌تر هم باشد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که دچار اختلالات روحی و روانی‌اند طی ماه‌های گرم سال بیشتر احتمال دارد نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان پیدا کنند. اگر شما هم این مشکل را دارید در مورد مدیریت بهتر علائم خود طی ماه‌های خیلی گرم با پزشکتان مشورت کنید.

میگرن

دهیدراسیون، گرمای زیاد و نور مستقیم خورشید می‌توانند باعث حمله میگرن شوند؛ بنابراین خیلی مهم است که اگر میگرن دارید بدن را هیدراته نگه دارید و با عینک‌آفتابی و کلاه لبه پهن و چتر از خود در برابر آفتاب مراقبت نمایید. همچنین از الکل و کافئین استفاده نکنید؛ زیرا این مواد ادرارآورند و بدن را دهیدراته می‌کنند.

ام اس

علائمی مانند مشکلات بینایی، ضعف و درد می‌توانند در هوای گرم بدتر شوند.

عوارض تنفسی مانند آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه

کیفیت ضعیف هوا در روزهای بسیار گرم می‌تواند راه‌های هوایی را تحریک کرده و باعث مشکلات تنفسی شده و علائم را بدتر کند. یادتان باشد داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید تا عارضه‌ای که دارید به‌خوبی کنترل شود و در مورد نحوه مدیریت حملات حاد تنفسی از پزشکتان توصیه بگیرید.
در هوای بسیار گرم چگونه خنک و ایمن بمانیم؟
به‌طورکلی برای هر کسی مفید است که طی روزهای خیلی گرم اقداماتی انجام دهد تا گرمازده نشود، مثلاً فعالیت‌های بیرون را کمتر کرده و صبح و غروب که هوا خنک‌تر است بیرون برود، نه در ساعات اوج گرما. اگر مجبورید بیرون بروید، لباس نخی و روشن و سبک و آزاد بپوشید و سعی کنید در سایه بمانید.
همچنین در روزهای خیلی گرم باید بااحتیاط ورزش کنید و اگر احساس تنگی نفس یا سبکی در سر داشتید یا قلبتان بسیار تند می‌زد باید ورزش و فعالیت را فوراً متوقف کنید. زیاد آب و مایعات بنوشید و کمتر سراغ نوشیدنی‌های قندی بروید. اگر از افراد سالمند یا بچه‌های کوچک مراقبت می‌کنید حتماً همین توصیه‌ها را برای آنها نیز به کار ببرید.
بالاخره اینکه نسبت به علائم هشداردهندهٔ گرمازدگی که نیاز به اقدام پزشکی فوری دارند دقیق باشید. کسی که دچار گرمازدگی شده معمولاً تهوع و سرگیجه و سردرد دارد. اما سکته گرمایی یک وضعیت اورژانسی است که علائمی مانند اختلال در تکلم، تشنج و ازدست‌دادن هشیاری دارد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.