تبیان، دستیار زندگی

چگونه صفحه لپ‌تاپ را بدون آسیب، تمیز کنیم؟

تمیزی و شفافیت صفحه‌نمایش و نحوه درست پاک کردن آن، نه‌تنها به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند، بلکه از آسیب‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
لپ‌تاپ، تمیز کردن

صفحه‌نمایش لپ‌تاپ در معرض آلودگی زیادی قرار می‌گیرد و با عطسه، لکه اثر انگشت و گردوغبار ساده می‌توانند بسیار کثیف شود. وقتی صفحه‌نمایش شما در طول کارهایی که نیاز به زوم دارد، جلای خود را از دست می‌دهد یا خواندن متن را دشوار می‌کند، به‌اندازه کافی بد است. همچنین یک صفحه‌نمایش کثیف می‌تواند منبع انتقال میکروب باشد، به‌خصوص اگر صفحه‌نمایش شما لمسی باشد. به همین دلیل باید بدانید که چگونه صفحه لپ‌تاپ را تمیز کنید تا هم از آلودگی پاک شود و هم آسیبی به آن نرسد.

شیشه‌پاک‌کن ممنوع



 مهم نیست از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، اولین قدم شما یکسان است: راهنمای کاربر را بخوانید. گر دستورالعمل خاصی از سازنده در مورد نحوه تمیزکردن صفحه‌نمایش لپ‌تاپ دریافت نکرده‌اید، ممکن است فکر کنید که این کار به‌سادگی است و با یک شیشه‌پاک‌کن کارتان حل می‌شود. اما درحالی‌که ممکن است روی پنجره‌های خانگی معجزه کند، شیشه‌پاک‌کن می‌تواند برای صفحه رایانه شخصی بسیار مضر باشد. آمونیاک (ماده اصلی در اکثر پاک‌کننده‌های پنجره)، سفیدکننده، استون، پروپیلن گلیکول و سایر حلال‌ها و پاک‌کننده‌های خانگی می‌توانند پوشش محافظ صفحه‌نمایش شما را فرسایش دهند و باعث تغییر رنگ، خراش و لکه شوند.

 حتی آب لوله‌کشی ساده می‌تواند حاوی مواد معدنی باشد که ممکن است بر روی صفحه‌نمایش شما بقایایی باقی بگذارد، بنابراین بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند درصورتی‌که پارچه خشک، کافی نیست از آب مقطر استفاده کنید.

 قانون طلایی



 این جمله را همیشه تکرار کنید و برای دوستانتان هم بفرستید: "من پاک‌کننده را مستقیماً روی صفحه‌نمایش خود اسپری نمی‌کنم."

 قانون طلایی تمیزکردن صفحه‌نمایش لپ‌تاپ این است که هرگز مایع یا پاک‌کننده‌های آئروسل را مستقیماً روی صفحه‌نمایش قرار ندهید. پاشیدن مستقیم خطر چکیدن مایع در شکاف‌های نمایشگر و آسیب احتمالی به اجزای داخلی را به همراه دارد. مایعات و کامپیوترها و کلاً وسایل الکترونیکی دشمنان قسم‌خورده هستند و هرگز نباید با هم باشند.

انتخاب ابزار مناسب: پارچه میکروفایبر، دوست خوب صفحه نمایش شما



 در هنگام تمیزکردن صفحه‌نمایش لپ‌تاپ، به همان اندازه که پاک‌کننده صفحه نمایشگر اهمیت دارد، پارچه‌ای مورداستفاده هم مهم است. دستمال‌های کاغذی و پارچه‌های خانگی برای تمیزکردن صفحه لپ‌تاپ بسیار ساینده هستند و باید از یک‌پارچه میکروفیبر تمیز و خشک استفاده کرد. پارچه‌های میکروفایبر با الیاف بسیار کوچک بافته می‌شوند که فشار روی صفحه را یکنواخت‌تر می‌کند و احتمال ایجاد خراش یا آسیب را کاهش می‌دهد.

 حتی در مورد میکروفیبر، مراقب باشید هنگام پاک‌کردن صفحه‌نمایش فشار زیادی وارد نکنید، در غیر این صورت ممکن است به حسگرهای تعبیه شده، به‌خصوص روی صفحه لمسی آسیب وارد کنید.

 صفحه‌نمایش لپ‌تاپتان را بشناسید



 اکثر صفحه‌نمایش‌های کامپیوتر یکی از این دو نوع هستند: صفحه‌نمایش کریستال مایع (LCD) یا صفحه‌نمایش LCD با پوشش. اما انواع پوشش بسیار متفاوت است. یک نوع نمایشگر برای رایانه‌های شخصی وجود ندارد. شما می‌توانید هر تنوعی را در زیر نور خورشید دریافت کنید: شیشه، مات، پلاستیک، روکش، بدون پوشش و مک‌ها معمولاً نمایشگرهای شیشه‌ای دارند.

 به گفته اپل، می‌توانید با استفاده از مقداری ایزوپروپیل الکل 70 درصدی روی پارچه میکروفیبر خود، صفحه‌نمایش مک با پوشش شیشه‌ای را پاک کنید (و در واقع ضدعفونی کنید). حتی می‌توانید از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که ابتدا آن را فشار دهید تا از ریختن مایع اضافی روی صفحه جلوگیری کنید.

 برخی از محصولات اپل (Pro Display XDR و iMac) دارای شیشه‌ای با بافت نانو هستند که برای کاهش درخشش و درعین‌حال حفظ کنتراست طراحی شده‌اند، بنابراین به یک رویکرد تخصصی نیاز دارند. اپل یک‌پارچه پولیش مخصوص برای این دستگاه‌ها تعبیه کرده که برای خرید در دسترس است، اما کارشناسان می‌گویند برای صفحه‌نمایش‌های شیشه‌ای یا LCD استاندارد ضروری نیست.

 برای رایانه‌های شخصی بدون پوشش شیشه‌ای، تنها مایع توصیه شده برای زدن روی پارچه میکروفیبر، مقدار کمی آب مقطر مخلوط شده به نسبت 1-1 با سرکه سفید است. البته پاک‌کننده‌های صفحه‌نمایش لپ‌تاپ با فرمول تجاری نیز موجود است. ولی به طور کل از الکل یا دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده استفاده نکنید.

 اگر مطمئن نیستید که چه نوع صفحه‌نمایش دارید، بهتر است دفترچه راهنما را بخوانید و توصیه‌های سازنده را دنبال کنید.

 تمیز کردن صفحه لپ‌تاپ: راهنمای گام به گام بدون آسیب رساندن



 1. همیشه قبل از تمیزکردن رایانه خود آن را خاموش کنید. سیم و همچنین هر وسیله متصل را از برق بکشید. این نه‌تنها از افزایش احتمالی برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند، بلکه دیدن همه کثیفی‌های روی صفحه‌نمایش شما را نیز آسان‌تر می‌کند.

 2. با استفاده از یک پارچه میکروفایبر خشک، صفحه لپ‌تاپ را به‌آرامی پاک کنید تا هرگونه گردوغبار پاک شود. از گوشه‌ها نیز غافل نشوید.

 3. گوشه‌ای از پارچه میکروفیبر خود را با چند قطره آب مقطر خیس کنید. صفحه را به‌آرامی پاک کنید، از مرکز شروع کنید و از حرکات دایره‌ای استفاده کنید تا رگه‌ها باقی نماند. اگر علائم سرسخت باقی ماند، به مرحله چهار بروید.

 4. به‌آرامی روی پارچه میکروفیبر خود پاک‌کننده‌ای که با نوع صفحه‌نمایش شما بهترین کارایی را دارد اسپری کنید. به یاد داشته باشید، برای صفحه‌نمایش‌های کامپیوتری که فاقد پوشش شیشه‌ای هستند، باید از نسبت 1-1 آب و سرکه استفاده کنید. برای مکینتاش (و فقط مک)، می‌توانید از پارچه میکروفیبر مرطوب شده با ایزوپروپیل الکل 70 درصد یا دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

 5. سپس اجازه دهید صفحه‌نمایش در هوا خشک شود.

 6. اگر رگه‌ها پس از خشک‌شدن صفحه‌نمایش قابل‌مشاهده است، یک‌بار دیگر (به‌آرامی!) با یک پارچه میکروفایبر خشک پاک کنید. حتماً پارچه میکروفیبر خود را پس از استفاده بشویید تا برای دفعات بعدی تمیز باشد.