تبیان، دستیار زندگی

هوش مصنوعی در خدمت آموزش

هوش مصنوعی در آموزش برای بهبود نتایج یادگیری به کار می‌رود و از معلمان در توسعه شیوه‌های آموزشی بهتر حمایت می‌کند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

هوش مصنوعی، آموزش
هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که آموزش را متحول و آن را از یک سیستم متمرکز به سیستمی تبدیل کند که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا پتانسیل کامل خود را باز کنند و مهارت‌های لازم را از طریق یادگیری شخصی‌تر بیاموزند.

 فناوری‌های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند فرصت‌های جدیدی را برای دانشجویان، اساتید و کارکنان خود باز کنند. در این مطلب رایج‌ترین روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در آموزش را بررسی می‌کنیم.

 شخصی‌سازی فرایند یادگیری



 پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های دانش‌آموز را در مورد تعامل با مواد آموزشی، زمان اتمام تمرین، نتایج آزمون و عملکرد کلی جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنند تا نگرش‌ها و نیازهای هر دانش‌آموز را درک کنند. باتکیه‌بر این داده‌ها، ابزارهای هوش مصنوعی مولد می‌توانند مسیرهای آموزشی شخصی‌سازی‌شده را طراحی و آنها را در زمان واقعی با پیشرفت یادگیرنده تطبیق دهند.

 به‌عنوان‌مثال، هنگامی که یک سیستم مجهز به هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد که دانش‌آموزی در یادگیری زبان انگلیسی با مشکلاتی روبرو است، می‌تواند تمرین‌های گوش‌دادن، صحبت‌کردن، خواندن یا نوشتن را شخصی‌سازی کند و پس از اتمام آن‌ها بازخورد فوری ارائه دهد. چنین سیستمی همچنین می‌تواند محتوا را در قالب‌های تعاملی مختلف ارائه کند تا سبک‌ها و ترجیحات مختلف یادگیری را در خود جای دهد

 پیش‌بینی نتایج یادگیری



 راه‌حل‌های آموزشی مبتنی بر یادگیری ماشین قادر به پردازش داده‌های جمع‌آوری‌شده قبلی در مورد عملکرد تحصیلی، نگرش‌ها و شرایط اجتماعی دانش‌آموزان و دسته‌بندی آنها به الگوهای مختلف هستند. متعاقباً، الگوریتم‌ها می‌توانند روابط بین این دسته از یادگیرندگان و نتایج معمول مدرسه را مقایسه و شناسایی کنند.

 این توانایی می‌تواند توسط اساتید برای انتخاب بهترین روش‌ها و برنامه‌های آموزشی بر اساس مهارت‌ها و نیازهای دانش‌آموزان مورداستفاده قرار گیرد. اما همچنین ابزاری ارزشمند برای مؤسسات آموزشی است که می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار تحلیلی پیش‌بینی‌کننده، دانش‌آموزانی را که در معرض خطر انصراف از دانشگاه یا عدم فارغ‌التحصیلی به‌موقع به دلیل نمرات ضعیف، غیبت یا تأخیر هستند، شناسایی کرده و قبل از اینکه خیلی دیر شود از آنها حمایت کند

 خودکارسازی وظایف روزمره معلم



 هوش مصنوعی می‌تواند به معلمان کمک کند تا وقت‌گیرترین کارها را انجام دهند، مانند ارزیابی آزمون با نرم‌افزارهای درجه‌بندی مناسب و صرفه‌جویی در زمان برای تعامل با دانش‌آموزان. چنین ابزارهایی در حال حاضر کاملاً قادر به تصحیح تمرین‌های چندگزینه‌ای و درست - غلط هستند، اما به لطف گسترش کنونی مدل‌های زبان بزرگ برای پردازش زبان طبیعی، آنها در بررسی پاسخ‌ها و مقالات کوتاه‌نویسی و ارزیابی نوشتار کارآمدتر خواهند بود.

 گردش کار اداری



 مؤسسات آموزشی می‌توانند از هوش مصنوعی برای خودکارسازی بسیاری از فعالیت‌های اداری، از جمله پردازش درخواست‌های دانشجویی، ثبت‌نام، مدیریت تسهیلات، رویه‌های منابع انسانی، استخدام و بسیاری موارد دیگر استفاده کنند. در واقع، تقویت وظایف اداری و خدمات مشتری باهوش مصنوعی ممکن است عامل تعیین‌کننده در کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی مدیریت و بهبود پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان باشد. به همین دلیل است که وزارت آموزش بریتانیا تصمیم گرفت سیستمی را اتخاذ کند که می‌تواند به طور مستقل مکاتبات دیجیتالی را پردازش کند و بنابراین سرعت پیگیری ایمیل‌های دریافتی را افزایش دهد.

 کمک به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه



 این مشخص است که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به توجه و منابع بیشتری نیاز دارند. دستیاران مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند مسیرهای یادگیری و تمرین‌های متناسبی را برای آنها فراهم کنند تا مطمئن شوند که بهترین آموزش ممکن را دریافت می‌کنند. برای مثال، نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار با هوش مصنوعی می‌تواند محتوای آموزشی را با صدای بلند بخواند و به دانش‌آموزان دارای اختلالات بینایی فرصتی برابر برای یادگیری بدهد

 برنامه‌ریزی منابع



 علاوه بر افزایش نتایج یادگیری، هوش مصنوعی می‌تواند مدیریت زیرساخت مدرسه را نیز ساده کند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند کارهای برنامه‌ریزی منابع زمان‌بر و مستعد خطا مانند محاسبه مقدار مناسب غذا، مواد آموزشی یا لوازم‌التحریر و اطمینان از خرید و تحویل به‌موقع آن را انجام دهد.

 طراحی برنامه درسی



 ایجاد یک برنامه درسی یک کار بسیار دشوار است، زیرا پایگاه دانش و ارتباط آن به طور مداوم در حال تغییر است. درحالی‌که هوش مصنوعی در ارائه طرح‌های درسی شخصی‌سازی شده برای دانش‌آموزان عالی است، اما می‌تواند ارزش زیادی در تغییر برنامه‌های درسی مدرسه یا حتی در سطح ملی برای بهترشدن ایجاد کند.

 هوش مصنوعی می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را در مورد پیشرفت، علایق، شایستگی‌ها و چالش‌های دانش‌آموزان در یک سال معین پردازش کند و به طراحان برنامه درسی ارائه کند که چگونه اثربخشی برنامه‌های آموزشی خود را در مقیاس بزرگ بهبود بخشند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند الگوها و روندها را شناسایی کنند، اثربخشی رویکردهای آموزشی خاص را ارزیابی کنند و نتایج استراتژی‌های آموزشی مختلف را پیش‌بینی کنند.

 کمک مداوم در طول یادگیری



 ترکیبی از یادگیری تطبیقی مبتنی بر یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، دستیارهای مجازی را بسیار انعطاف‌پذیر و در نتیجه، متحدی ارزشمند برای زبان‌آموزان می‌کند. چت ربات‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی مولد ۲۴ ساعته کار می‌کنند و هر زمان که سؤالی پیش می‌آید بازخورد و پشتیبانی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند و به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا با مطالعات خود ادامه دهند. دستیاران مجازی همچنین نمی‌توانند دانش‌آموزان را قضاوت کنند، به آنها کمک می‌کند تا آزمایش کنند و در مورد اشتباهات کمتر مضطرب شوند که بسیاری از دانش‌آموزان تمایل دارند در کلاس درس در مقابل معلمان و هم‌کلاسی‌های خود باشند.

 

 مزایای هوش مصنوعی در آموزش برای دانش‌آموزان



تجربه یادگیری بهتر: هوش مصنوعی با ایجاد یک تجربه یادگیری شخصی برای هر دانش‌آموز و تنظیم مواد بر اساس مجموعه مهارت‌ها و نیازهای خاص آنها، کنترل بیشتری بر تجربه آموزشی خود به دانش‌آموزان می‌دهد.

 بهبود مهارت‌های خودآموزی: در این روز و عصر جدید، تفکر انتقادی، حل مسئله و خلاقیت به طور فزاینده‌ای نقش مهمی در حرفه ما ایفا می‌کند. هوش مصنوعی با ارائه بازخورد فوری به دانش‌آموزان در مورد کارشان، به آنها اجازه می‌دهد الگوها را به‌سرعت شناسایی کرده و راه‌حل‌های خلاقانه ارائه دهند.

 مزایای هوش مصنوعی در آموزش برای مربیان

 مدارس کارآمدتر: با خودکارسازی وظایف معمول و ارائه توصیه‌های هدفمند، هوش مصنوعی می‌تواند زمانی را برای مربیان آزاد کند تا بر تصمیم‌گیری استراتژیک و تعامل با دانش‌آموزان تمرکز کنند.

 تعامل بهتر: این دانش عمومی است که دانش‌آموزان زمانی که به موضوع علاقه‌مند هستند بهتر یاد می‌گیرند. با بینش‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی در مورد علایق و اهداف یادگیری دانش‌آموزان، معلمان می‌توانند به دانش‌آموزان احساس ارزشمندی و حمایت بیشتری بدهند و اقدامات هدفمندی را برای بهبود تعهد خود به موضوعات موردمطالعه انجام دهند.

 مزایای هوش مصنوعی در آموزش برای والدین



 نظارت آسان‌تر بر پیشرفت کودک: دانش‌آموزانی که والدین آنها در آموزش عالی آنها مشارکت فعال دارند، به‌احتمال زیاد به طور منظم در کالج شرکت می‌کنند، در کلاس های پیشرفته شرکت می‌کنند و از نظر علمی برتر می‌شوند. ابزارهای پیش‌بینی نتایج یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی به والدین کمک می‌کند تا با ارائه بینش‌های مکرر در مورد پیشرفت دانش‌آموز و اجازه‌دادن به آن‌ها در صورت عقب افتادن فرزندشان، به‌موقع در آموزش فرزندشان مشارکت فعال‌تری داشته باشند.

 مزایای هوش مصنوعی در آموزش برای مدیریت مدرسه



 تصمیم‌گیری آسان‌تر: با بینش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تصمیم‌گیرندگان به تحلیل‌های مبتنی بر داده‌های عملکرد دانش‌آموزان، روند ثبت‌نام و فرصت‌های درسی دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند.

 تخصیص بهینه منابع: هوش مصنوعی با ساده‌کردن طیف وسیعی از مدیریت مدرسه و وظایف اداری، مؤسسات آموزشی را کارآمدتر می‌کند.

 کاهش جابه‌جایی کارکنان: با استفاده از هوش مصنوعی برای خودکارسازی حجم عظیمی از وظایف اداری وقت‌گیر، مربیان می‌توانند بر فعالیت‌های جذاب‌تر تمرکز کنند و احتمال ادامه تدریس بیشتر شود.

 

 اندازه بازار هوش مصنوعی در حوزه آموزش در سال ۲۰۲۰ ، ۱.۱ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شد. بر اساس گزارش‌های یونسکو، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ به حدود ۶ میلیارد دلار افزایش یابد و طبق گزارشات و پیش‌بینی‌های متعدد انتظار می‌رود که اندازه بازار تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲ میلیارد دلار برسد که یک افزایش پیش‌بینی شده ۱۰۰ درصدی دیگر در سه سال آینده است.

 بسیاری از مؤسسات در سراسر جهان در حال حاضر از هوش مصنوعی برای خودکارسازی فرایندها و ارائه آموزش کارآمد استفاده می‌کنند. بااین‌حال، استانداردهای خاصی برای پذیرش گسترده‌تر باید رعایت شوند. مدل‌های هوش مصنوعی مستعد خطا هستند و این می‌تواند برای یادگیری دانش‌آموزان مضر باشد. علاوه بر این، دستورالعمل‌های اخلاقی باید شکل بگیرد تا اطمینان حاصل شود که مدل‌ها در حین تدریس و نمره‌دهی تعصب نشان نمی‌دهند و مطالب آموزشی برای هیچ جامعه‌ای مضر نیست.