تبیان، دستیار زندگی

عوامل تأثیرگذار بر اسپرم‌ها

آنچه موجب ضعف و یا تقویت اسپرم‌ها می‌شود

کیفیت اسپرم یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار بر باروری است. سیستم تناسلی در بدن انسان، مثل هر سیستم دیگری وابسته به مواد مغذی و ویتامین‌هاست. بعضی از غذاها می‌توانند تأثیر خوبی بر سلامت تناسلی مردان بگذارند، تولید تستوسترون را بیشتر کنند و در نتیجه، تعداد و کیفیت اسپرم را افزایش دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسپرم
تخم کدو
تخم کدو بسیار مغذی بوده و به‌طورکلی برای سلامتی مفید است. تخم کدو منبع عالی زینک (روی) است. مصرف زینک کافی می‌تواند کیفیت اسپرم و حرکت‌پذیری آن را بهتر کرده و تستوسترون را بالا ببرد.

شکلات تلخ
این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ال آرژنین است که ترکیبی مرتبط با بهبود کیفیت و حرکت‌پذیری اسپرم می‌باشد.

اسفناج
اسفناج نه‌تنها عضلات را قوی می‌کند؛ بلکه اثر مثبتی بر باروری مردان دارد و علت آن میزان بالای فولیک‌اسید است. داشتن فولیک‌اسید کافی در بدن مردان، نقش مهمی در حفظ شکل اسپرم و پیشگیری از ناهنجاری‌های آن دارد.

مردها نباید زیاد نعنا مصرف کنند؛ زیرا مطالعات نشان داده نعنا تستوسترون و جنبش اسپرم‌ها و تعداد آنها را کاهش می‌دهد


گردو
گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به حرکت بهتر اسپرم کمک می‌کنند. گردو دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E و پلی‌فنول‌هاست که از سلول‌های اسپرم در برابر آسیب ناشی از مواد مضر در بدن محافظت می‌کند. ضمناً گردو زینک هم دارد.

مارچوبه
مارچوبه سرشار از ویتامین C است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ضمناً مارچوبه برای مردانی که می‌خواهند حجم اسپرم خود را افزایش بدهند خوب است. ویتامین C فراوان موجود در مارچوبه می‌توانند به بهترشدن کیفیت و کمیت اسپرم کمک کند.

میوه‌های مرکباتی
آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C که در میوه‌های مرکباتی موجودند نقش مهمی در افزایش باروری مردان دارند. نوشیدن آب‌پرتقال یا آب گریپ‌فروت خالص می‌تواند به‌اندازه خوردن همین میوه‌ها مفید باشد.

گوجه‌فرنگی
گوجه‌فرنگی دارای لیکوپن است که یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده و خواص زیادی دارد. یکی از این خواص، افزایش تعداد اسپرم است. لیکوپن در سس کچاپ هم وجود دارد.

انار
انار میوه‌ای بسیار مغذی و پرخاصیت است؛ چون آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد. نوشیدن آب انار می‌تواند سطح مواد مضر مالون دی آلدهید را در خون کاهش دهد. این ماده اثر منفی بر سلول‌های اسپرم می‌گذارد.

غلات کامل
نان سبوس‌دار،ِ کینوآ، برنج قهوه‌ای و جو می‌توانند به سلامت اسپرم کمک کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند به‌جای پیش‌گرفتن رژیم غذایی کم کربوهیدرات، از کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید، مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها.

سیر
سیر دارای ترکیبی به نام آلیسین است که گفته می‌شود می‌تواند گردش خون را در اندام‌های تناسلی مردان افزایش بدهد. این اتفاق، اثر مثبتی بر تعداد اسپرم و حجم مایع منی دارد.

عدس
عدس منبع خوبی از پروتئین، فیبر و فولیک‌اسید می‌باشد.

آووکادو
آووکادو برای سلامت اسپرم واقعاً مفید است، زیرا مقدار زیادی فولیک‌اسید، ویتامین E و زینک دارد و دارای مواد مغذی لازم برای بهبود کیفیت و حرکت‌پذیری اسپرم است.

ماهی‌های چرب
سالمون و ساردین منابع غنی امگا ۳ اند که برای سلامتی بسیار مفید است، مثلاً کاهش فشارخون و کاهش تجمع پلاک در عروق.

شنبلیله
شنبلیله گیاهی است که قرن‌هاست در طب سنتی کاربرد دارد. گفته می‌شود شنبلیله تقویت‌کنندهٔ قوای جنسی بوده و می‌تواند شهوت و باروری را در مردان تقویت کند. تحقیقات نشان می‌دهد این گیاه می‌تواند تعداد اسپرم‌ها و جنبش آنها را افزایش دهد.
شنبلیله دارای ترکیبات و فلاوونوئیدهایی است که گفته می‌شود می‌توانند باروری را تقویت کنند. آلکالوئیدهای موجود در شنبلیله به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و در نتیجه به بدن فرصت بهتری برای تولید اسپرم‌های سالم می‌دهند. فلاوونوئیدهای شنبلیله دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند که از اسپرم‌ها در برابر آسیب محافظت نموده و کیفیت مایع منی را بهتر می‌کنند.

جینسنگ
جینسنگ گیاهی است که قرن‌هاست در طب سنتی به کار می‌رود. این باور وجود دارد که جینسنگ با افزایش تعداد اسپرم و کمک به جنبش آنها، باروری را تقویت می‌کند. این گیاه دارای انواع مواد مغذی است، از جمله ویتامین‌ها و املاحی که برای سلامت بیضه‌ها مفیدند. ترکیبات فعال موجود در جینسنگ می‌توانند؛ مانند آنتی‌اکسیدان‌ها عمل کرده و از اسپرم‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.


پایین‌بودن تعداد اسپرم‌ها و ناباروری در مردان

این روزها کم‌بودن تعداد اسپرم و ناباروری مردان یکی از عمده‌ترین نگرانی‌هاست. در ادامه از گیاهانی نام می‌بریم که اثر منفی بر تعداد اسپرم‌ها می‌گذارند و قدرت باروری را در مردان کاهش می‌دهند.
سیگارکشیدن، چاقی، مصرف الکل، عدم تعادل هورمونی، استرس، داروهای فشارخون، آنتی‌بیوتیک‌ها، اعتیاد به مواد مخدر، داروهای روانپزشکی و... منجر به کاهش تعداد اسپرم شده و به ناباروری در مردان و زنان دامن می‌زنند.

این گیاهان به مقدار کم ضرری ندارند؛ اما اگر زیاد مصرف شوند قطعاً اثر منفی بر باروری می‌گذارند:
. دانهٔ پاپایا: ثابت شده که دانه پاپایا مانند قرص ضدبارداری برای مردان عمل می‌کند. معروف است که پاپایا برای خانم‌های باردار منع مصرف دارد؛ اما کمتر کسی درمورد اثر منفی آن بر باروری مردان آگاه است.
. خیارچنبر تلخ: خیارچنبر تلخ اثر منفی قابل‌توجهی بر تعداد اسپرم‌ها دارد.
. میخک: میخک اگر به میزان زیاد مصرف شود، تولید اسپرم را در مردان کاهش داده و بر سلامت اسپرم‌ها اثر می‌گذارد.
. نعنا: مردها نباید زیاد نعنا مصرف کنند؛ زیرا مطالعات نشان داده نعنا تستوسترون و جنبش اسپرم‌ها و تعداد آنها را کاهش می‌دهد.
. برگ‌بو: این گیاه سرکوب‌کننده تستوسترون بوده و غلظت و جنبش اسپرم‌ها را کم می‌کند.
. چریش: گیاه چریش برای مردان ضد باروری است.

چه عواملی باعث تولید اسپرم‌های ناسالم می‌شوند؟

 معمول‌ترین علت‌های ناباروری در مردان شامل موارد زیر می‌شود:
. بی نطفگی یا آزواسپرمی
. الیگو اسپرمیا یا کمبود اسپرم
. الیگوزواسپرمی یا اسپرم غیرطبیعی
گاهی سلول‌های اسپرم بدشکل هستند یا پیش از رسیدن به تخمک می‌میرند. در مواردی نادر، یک بیماری ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک یا یک ناهنجاری کروموزومی می‌تواند باعث ناباروری مردانه شود.
تقریباً یک‌سوم موارد ناباروری مردان ناشی از انسداد یا فقدان لوله‌های عبور اسپرم است. این اتفاق می‌تواند به دلیل آسیب، اختلال ژنتیکی یا وازکتومی رخ بدهد.

عوامل دیگری که بر کیفیت و تعداد اسپرم اثر می‌گذارند:
. سیگار و الکل
. داروها مانند استروئیدها و روان‌گردان‌ها
. شاخص توده بدنی خیلی بالا یا خیلی پایین
. مرتباً در معرض گرما قرارگرفتن
. بیماری ویروسی حاد
. تحت جراحی قرارگرفتن به دلیل فتق یا بیضه پایین نیامده
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.