تبیان، دستیار زندگی

ترک آسان سیگار به روش الن کار (۲)

زندگی زیر یوغ بردگی سیگار!

اگر از افراد سیگاری بپرسید: "با آگاهی و علمی که امروز داری اگه به عقب برگردی باز هم سیگار میکشی؟ چنین پاسخی را می‌شنوید: به هیچ وجه» اگر جواب مثبت بود بپرسید آیا شما فرزندان خود را به کشیدن سیگار تشویق می‌کنید؟ باز هم پاسخ این است: «به هیچ وجه». بسیاری از ما سیگار کشیدن را به معنی بزرگ شدن می‌دانیم، چیزی که بیشتر نوجوانان آرزوی آن را دارند. سخت تلاش می‌کنیم تا سیگار کشیدن را یاد بگیریم و خودمان را در دام سیگار اسیر کنیم. بعد باقی عمر برای ترک سیگار تلاش می کنیم و به فرزندانمان می گوییم که هرگز سیگار نکشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیگار ، باورهای غلط یک سیگاری ، سیگار کشیدن ، ترک سیگار ،

زندگی‌م مثل یک سیگار سوخت

به طور میانگین آمریکایی‌هایی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند در طول عمر خود مبلغ ۲۵۰ هزار دلار برای این اعتیاد هزینه می کنند. این پول با برنامه ریزی، صرف نابودی تک تک سلولهای بدن‌مان می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان ریه را که نتیجه صدها مواد شیمیایی موجود در تنباکو است را بالا می‌برد. هر روز با کشیدن سیگار بیشتر، ماهیچه‌ها و اندام‌های بدنمان را بر اثر نرساندن اکسیژن از بین می‌بریم و به تدریج خود را نابود می‌کنیم. در تمام طول زندگی به سختی نفس می‌کشیم، دندان‌هایمان لکه‌دار و زرد می شوند و موها، لباسها و حتی اسباب و اثاثیه‌مان بوی بد سیگار می‌گیرند. دیگر کسی را در اطراف خود نداریم و حتی گاهی مجبوریم در سرما و گرمای شدید در پیاده‌رو بایستیم و سیگار بکشیم؛ چون اجازه نداریم در مکانهای عمومی این کار را انجام دهیم، همیشه به دنبال فرصت می گردیم تا مکانی برای سیگار کشیدن پیدا کنیم؛ این یعنی زندگی زیر یوغ بردگی.


باورهای غلط یک سیگاری

بدترین حالت زندگی همراه با یک حس عمیق «از خود بیزاری» است. فرد سیگاری خود و ناتوانی‌اش را در کنترل این جنبه از زندگی تحقیر میکند و برای ناتوانی در ترک سیگار، خودش را سرزنش می‌کند.

ما چه سودی از سیگار می‌بریم؟ مطمئنا هیچ. خوشحالی؟ لذت؟ آرامش؟ حمایت؟ ارتقا؟ اگر هر کدام از این موارد در سیگار وجود داشته باشد، افراد سیگاری باید از غیر سیگاریها شادتر باشند و آرامش بیشتری داشته باشند.

از طعم و بو تا مشکلات ترک سیگار

چرا ترک سیگار مشکل است؟ و چرا ما مجبور به ادامه این کار هستیم؟ سیگاری‌ها تمام عمر به دنبال پاسخ این سوالات هستند. بعضی‌ها علت این کار را دردهای جسمانی ترک سیگار می‌دانند. در حقیقت علائم اصلی ترک سیگار و نیکوتین آن قدر ملایم است که اغلب سیگاریها در تمام دوران سیگاری بودن خود متوجه نمی‌شوند که اینها علائم اعتیاد به نیکوتین است. بعضی افراد، علت سیگاری بودن را در طعم و بوی سیگار می‌دانند، در حالی‌که این طور نیست چون طعم و بوی سیگار نفرت انگیز است. از یک سیگاری در مورد توهم لذت طعم سیگار بپرسید که آیا اگر برندی را که می‌خواهد در دسترس نداشته باشد دست از سیگار کشیدن برمی‌دارد؟ افراد سیگاری حاضر هستند از سیگارهای قدیمی استفاده کنند ولی سیگار را ترک نکنند.

با سیگار امنیت و استقلال دارم!

اگر با سیگار کشیدن احساس امنیت و آرامش دارید پس هر کسی باید سیگار بکشد چرا که همه ما نیازهای انسانی یکسان مثل نیاز به امنیت آرامش و محبت داریم. از طرفی برخی سیگار را نشانه بزرگ شدن و استقلال می‌دانند، گرچه باز هم خلاف این به حقیقت نزدیک‌تر است. چطور میتوان استقلال را با وابستگی به یک ماده که ما را به بردگی می‌گیرد نشان دهیم؟

با سیگار خستگی‌مو در می‌کنم!

بعضی می‌گویند: موقع سیگار کشیدن احساس می‌کنیم دود وارد ریه‌هایمان می‌شود. این یک حس وحشتناک است؛ فرستادن سم به درون ریه‌ها به جای اکسیژن که میتوان اسم آن را خفگی گذاشت. بسیاری این باور را دارند که سیگار کشیدن خستگی را برطرف می‌کند، اگر این باور درست باشد پس افراد سیگاری هرگز نباید خسته شوند. اگر ما برای رفع خستگی سیگار می‌کشیم پس چرا زمانی هم که خسته نیستیم سیگار می‌کشیم؟

سیگار انرژی‌زاست و می‌تونه باعث تمرکزت بشه

آنچه که فرد سیگاری می‌گوید این است که سیگار یک نوع انحراف و حواس‌پرتی ایجاد می‌کند تا برای دو سه دقیقه، خستگی را فراموش کنیم؛ اما همین افراد ادعا دارند که سیگار به تمرکز آنها کمک می‌کند. در اینجا یک تناقض وجود دارد. زمانی که ما به تمرکز نیاز داریم باید انحراف و حواس پرتی را کنار بگذاریم نه اینکه آن را ایجاد کنیم حالا سیگار منحرف کننده است یا برطرف کننده انحراف و حواس پرتی؟

آرامش بعد از سیگار!

تناقض دیگری هم وجود دارد، افراد سیگاری ادعا دارند که سیگار باعث آرامش‌شان می‌شود و کمک می‌کند تا بتوانند از شرایط استرس‌زا و پرتنش بیرون بروند، همچنین این افراد ادعا دارند که سیگار کمک می‌کند هنگام صبح سرحال و پرانرژی باشند و مثل یک پشتیبان و مشوق برای آنهاست. چطور ماده‌ای که می‌تواند آرامش دهنده و رها کننده شما از استرس باشد محرک هم هست؟ این تناقضها نشان دهنده و توصیف کننده حقیقت سیگار کشیدن است. اگر سیگار آرامش‌دهنده است و به برطرف کردن تنش و استرس کمک می‌کند پس افراد سیگاری باید نسبت به افراد غیر سیگاری آسوده خاطرتر باشند و کمتر مضطرب شوند.

پرانرژی با سیگار!

اگر سیگار به سرحال بودن و یا تمرکز ما کمک می‌کند پس افراد سیگاری باید پرانرژی‌تر باشند و از کارکردهای بیشتر مغزی خود لذت بیشتری ببرند در این صورت باید همه ورزشکاران، دانشمندان و برندگان جوایز نوبل در سراسر دنیا سیگار بکشند و برای افراد با مشاغل پراسترس مثل شاغلین در کنترل ترافیک هوایی و یا جراحان سیگار کشیدن یک حکم قانونی میشد، همه این افراد باید سیگاری باشند تا تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشند!

به سیگار کشیدن عادت کردم

اغلب افراد سیگاری سرانجام به این نتیجه می‌رسند که کشیدن سیگار کاملا یک عادت است. ما در زندگی همه روزه عادات و رفتار خود را تغییر می‌دهیم و بعضی از این تغییرات برای ما لذت بخش هم هست. اما این طور شست و شوی مغزی شده‌ایم که باور داریم کشیدن سیگار یک عادت و یا یک رفتار است و از بین بردن و کنار گذاشتن عادت کار سختی است. این یک ذهنیت کاملا غلط است که ترک عادت موجب مرض است، چرا باید ترک عادتی که ما را نابود می‌کند، طعم بسیار بدی دارد، هزینه ی هنگفتی به ما تحمیل می‌کند و یک عادت و رفتار نفرت انگیز است، بسیار مشکل به نظر برسد؟

این گزارش ادامه دارد...