تبیان، دستیار زندگی

حمله همه‌جانبه همسترکامبت به دوپامین مغز!

وعده دریافت رمز ارز در ازای طی کردن مراحل مختلف بازی، وسوسه‌ای ایجاد کرده که این روزها پیر و جوان نمی‌شناسد و انگشت همه به ضربه زدن روی صفحه گوشی و گرفتن سکه‌های بیشتر است. فضای اقتصادی که همستر کامبت، با ضربه زدن یا ارتقای کارتها ایجاد کرده تا کاربر را مجاب به پایبندی به بازی کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همستر

وعده دریافت رمز ارز در ازای طی کردن مراحل مختلف بازی، وسوسه‌ای ایجاد کرده که این روزها پیر و جوان نمی‌شناسد و انگشت همه به ضربه زدن روی صفحه گوشی و گرفتن سکه‌های بیشتر است. فضای اقتصادی که همستر کامبت، با ضربه زدن یا ارتقای کارتها  ایجاد کرده تا کاربر را مجاب به پایبندی به بازی کند.

 همستر کامبت در دسته Play to Earnها قرار می‌گیرد؛ یعنی فرد به دنبال سرگرمی نیست و صرفا بازی می‌کند تا درآمدی به دست بیاورد، این نوع بازی‌ها می‌توانند تأثیر قابل توجهی روی سیستم دوپامین مغز داشته باشند. دوپامین یک هورمون انتقال دهنده عصبی است که نقش مهمی در احساس لذت و پاداش در مغز دارد. اما این بازی‌ها چطور می‌توانند این بخش مهم مغز را درگیر کنند؟

بازی‌های Clicker مثل همسترکامبت به دلیل ساختار تکراری و پاداش‌های فوری که ارائه می‌دهند، می‌توانند به طور مؤثری سطوح دوپامین را تحریک کنند. این پاداش‌های فوری مثل افزایش سکه، پیشرفت در سطح یا باز کردن قابلیت‌های جدید باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شوند. این ترشح دوپامین باعث احساس خوشایندی می‌شود که بازیکنان را  به ادامه بازی ترغیب می‌کند و می‌تواند عادت یا حتی وابستگی ایجاد کند.

تحریک مداوم دوپامین در طولانی مدت میتواند تغییراتی در نحوه پاسخ مغز به تجربیات لذت‌بخش ایجاد کند. در نتیجه، بازیکنان برای رسیدن به همان سطح احساس خوشایند نیاز دارند بیشتر فعالیت را تکرار کنند و به سطح‌های بیشتری بروند.

همچنین دوپامین در تقویت عادت‌ها نقش دارد، بازیکنان ممکن است یاد بگیرند که با کلیک کردن بیشتر، پاداش‌های بیشتری دریافت می‌کنند. این امر می‌تواند به تکرار رفتارهای مشخص منجر شود و از یک انسان ربات بسازد. برای همین هم هست که این نوع بازی‌ها می‌توانند حتی در نبود پاداشهای معنادار، تمایل به ادامه بازی را تقویت کنند.

این روزها تب بازی همستر در ایران هم فراگیر شده طوریکه گفته می‌شود بیش از ۲۰ میلیون بازیکن ایرانی داشته باشد، هرچند که این ربات تنها در ایران کاربرد ندارد، اما همین‌که بیشتر محتواهای تولید شده در ارتباط با آن به زبان فارسی هستند، یعنی مورد اقبال بیشتری بوده است.

هنوز اطلاعات دقیقی از این بازی پرحاشیه وجود ندارد اما با توجه به هشدارهای فتا و کمین کردن افراد سودجو اگر گرفتار این بازی شدید مراقب باشید چرا که حتی اگر قرار باشد پولی از آن بدست بیاید، هنوز روش آن اعلام نشده و اگر قصد دارید بازی همستر را انجام دهید، فقط به عنوان یک بازی سرگرم‌کننده به آن نگاه کنید و به دنبال کسب درآمد از آن نباشید.