تبیان، دستیار زندگی

در زمان محدود بهترین نتیجه را بگیر؛ بررسی و مرور صفر تا صدی اصل پارتو

با اصل پارتو برای انجام کارهای‌تان برنامه‌ریزی کنید

ما در این جهان فست‌فودی، برای انجام همه کارها زمان و پول نداریم؛ بنابراین باید اولویت بندی کنیم و مهم‌ترین آنها را برای انجام دادن انتخاب کنیم. قانون پارتو یکی از بهترین روش‌ها برای چارچوب‌بندی کارها و رسیدن به موفقیت در کمترین بازه زمانی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اولویت بندی کارها ، قانون پارتو ، ایده واضح ، صلاحیت ، مهارت ، سازماندهی کارها ،
«من نمی‌توانم همه انسانها را راضی نگه دارم، نمی‌توانم در همه زمینه‌ها مهارت مخصوص داشته باشم و موفق باشم، نمی‌توانم از همه چیز لذت ببرم و درباره همه چیز اظهار نظر کنم، حتی همه سلیقه‌های من را دیگران نمی‌توانند برآورده کنند و...» ما در این جهان فست‌فودی، برای انجام همه کارها زمان و پول نداریم؛ بنابراین باید اولویت بندی کنیم و مهم‌ترین آنها را برای انجام دادن انتخاب کنیم. قانون پارتو یکی از بهترین روش‌ها برای چارچوب‌بندی کارها و رسیدن به موفقیت در کمترین بازه زمانی است.

قانون 80-20 یا اصل پارتو

سالها قبل یک اقتصاددان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو با مشاهده‌هایی که داشت به نتایجی رسید، اینکه 80 درصد ثروت در ایتالیا متعلق به 20 درصد از مردم است و یا 80 درصد از ثروت و زمین تقریبا در همه کشورها توسط 20 درصد از مردم کنترل می‌شود، او در قرن 19  قانون مهمی را عنوان کرد که بعدها به اصل پارتو و یا 80-20 معروف شد.

اصل پارتو چیست؟

«ما برای انجام همه کارها وقت نداریم، ما برای همه کارها پول نداریم؛ اما برای انجام "مهم‌ترین" کارها وقت و پول داریم». این تمام حرفی است که اصل پارتو یا قانون 80-20 می‌زند، مفهومی که بسیاری برای مدیریت زندگی و زمان خود از آن استفاده می‌کنند. این اصل به این مورد اشاره می‌کند که 20 درصد تلاش یا ورودی به 80 درصد از نتایج یا خروجی‌ها منجر می‌شود، هدف پارتو این است که بدانیم بیشتر چیزها در زندگی به طور مساوی توزیع نمی‌شوند.

قانون 20-80

اصطلاح اصل پارتو توسط دکتر جوزف جوران در دهه 1940 ابداع شد. جوران دریافت که از طریق اعمال مشاهدات پارتو در حوزه مدیریت عملیات خود، می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا تولید خود را بهبود بخشند با توجه به اینکه 80 درصد مشکلات تولید، ناشی از 20 درصد روش‌های تولید است یا 80% سود، حاصل از 20% محصولات خدماتی است که یک شرکت می‌فروشد و رفع 20 درصد از بیشترین اشکالات گزارش شده در یک برنامه نرم افزاری، 80 درصد از خطاها و خرابی های مرتبط را از بین می‌برد.

مدیریت زمان و اولویت‌بندی

مدیریت زمان رایج ترین استفاده از اصل پارتو است. بسیاری از مردم تمایل دارند به جای تمرکز بر مهمترین کار، زمان خود را به کارهای دیگر اختصاص دهند. به همین ترتیب، این ایده وجود دارد که افراد باید ساعت‌های طولانی کار کنند تا نتایج خوب حاصل شود. این نوع تفکر می‌تواند تعادلی نابرابر بین کار و زندگی ایجاد کند و در نتیجه باعث فرسودگی شغلی و در کل کاهش بهره وری شود. با اصل پارتو، می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید و کارهای بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام دهید.

ارزش‌گذاری روابط با قانون پارتو

بسیاری از افراد در فرآیند دوست‌یابی متوجه می‌شوند که در تلاش برای حفظ این روابط غرق می‌شوند یا متوجه می شوند که با هیچکس دوستی با کیفیت بالایی ندارند. با اصل پارتو، می‌توانید به دوستانی که دارید نگاه کنید و بفهمید که در مقایسه با مقدار ارزشی که به شما می‌دهند، چقدر با آنها وقت می‌گذرانید؟ از طریق این تجزیه و تحلیل، مشخص کنید که کدام 20 درصد از روابط شما باارزش هستند و از شما حمایت می‌کنند؟ طبق اصل پارتو، اگر 80 درصد از زمان خود را صرف معاشرت با این 20 درصد کنید، دستاوردهای شخصی شما بیشتر خواهد شد. همچنین از اصل پارتو می توان برای شناسایی دلایل اصلی درگیری با شریک زندگی خود، برقراری ارتباط در مورد آنها و تمرکز روی بهبود آنها استفاده کرد.

تعیین هدف

غالباً، افراد فهرست کارهایی دارند که پایانی ندارند یا در نهایت ابتدا کم‌اهمیت‌ترین کارها را در فهرست خود انجام می‌دهند، سپس متوجه می‌شوند که برای انجام کارهای مهم‌تر انگیزه ندارند. یک راه برای استفاده از اصل پارتو این است که تمام اهداف خود را که می خواهید در یک روز مشخص انجام دهید، یادداشت کنید. از خود بپرسید، اگر امروز فقط می توانستید به یکی از اهداف آن لیست دست پیدا کنید، کدام یک بیشترین تأثیر مثبت را بر زندگی شما خواهد داشت؟ شاید فکر کردن به عواقبی که در نتیجه انجام ندادن آن کار امروز به وجود می آید مفید باشد. بعد، دومین هدف مهم را انتخاب کنید و... چیزی که متوجه خواهید شد این است که 20 درصد از اهداف خود را تعیین کرده‌اید که بیشترین کمک را به شما می‌کند

برای کمک به اولویت بندی راه حل‌ها، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید

حل مسئله

مشکلاتی را که در تلاش برای یافتن راه حل برای آنها هستید، شناسایی کنید؛ مشکلات خود را در گروه‌های مشابه دسته‌بندی کنید که بر اساس آن‌ها دلایل ریشه‌ای مشابه دارند. این می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا یک راه حل می‌تواند چندین مشکل را حل کند یا خیر؟ برای هر یک از مشکلات بر اساس تأثیر آنها در صورت حل یا عدم حل آنها، ارزشی تعیین کنید. اگر این کمک می‌کند می توانید بین 1-10 به آنها امتیاز دهید. به این ترتیب برنامه‌ای برای تمرکز بر 20 درصد مشکلات که 80 درصد نتایج را به همراه خواهد داشت، تهیه کرده‌اید.

تعاملات اجتماعی

تصور کنید که یک جلسه کاری 10 شرکت کننده داشته باشد. این احتمال وجود دارد که تنها تعداد کمی از افراد بیشتر صحبت کنند، در حالی که بقیه گوش می‌دهند یا بسیار کم حرف می‌زنند. در این مورد، قانون 20-80 اعمال می شود، به طوری که 80 درصد از صحبتها توسط 20 درصد از افراد حاضر در اتاق انجام میشود. این به این دلیل است که برخی از افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران پر سر و صداتر و صاحب نظر هستند و عقاید آنها تأثیر بیشتری دارد.

تحصیلات

اصل پارتو اغلب به عنوان راهی برای کمک به دانش آموزان برای تمرکز بر مطالعه استفاده می شود. ایده این است که اگر دانش آموزی بتواند 20 درصد مطالبی را که در آزمون قرار می گیرد شناسایی کند، می‌تواند مطالعه خود را روی آن 20 درصد متمرکز کند و همچنان نمره خوبی کسب کند. به عنوان مثال، یک دانش آموز ممکن است به آزمونهای گذشته خود نگاه کند تا ببیند کدام موضوعات بیشتر پوشش داده شده است.

انتقادهای رایج بر اصل پارتو

یک تصور غلط رایج از اصل پارتو این است که با 20 درصد تلاش، می توانید 80 درصد نتیجه را به دست آورید، که لزوماً اینطور نیست.درصدها به تلاش انجام شده اشاره نمی‌کنند، بلکه به علل و پیامدهایی که روی آن کار می کنید اشاره دارد. برای دستیابی به نتایج 80 درصدی، هنوز باید 100 درصد تلاش خود را روی آن تمرکز 20 درصدی انجام دهید. چالش این است که وقتی صحبت از اصل پارتو می شود، تعادل مناسب را پیدا کنید. شاید در مواقعی که احساس می کنید کارایی کمتری برای انجام کارهای اولویت‌دار دارید، بتوانید کم اهمیت‌ترین کارها را انجام دهید.   

این گزارش ادامه دارد...