تبیان، دستیار زندگی

اولویت بندی با قانون پارتو بخش دوم

با اصل پارتو کارهایت را اولویت بندی کن!

راه های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می توانید اصل پارتو را در هر موقعیتی اعمال کنید. موفقیت را میتوان در بسیاری از جنبه‌های زندگی پیدا کرد؛ اگر قانون 80-20 را برنامه ریزی کنید و به کار ببرید. برای شروع سه اصل کاربردی لازم است؛ وضوح، شایستگی و تمرکز در هر موقعیتی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اولویت بندی با قانون پارتو

وضوح

داشتن وضوح و دید روشن به این معنی است که شما یک ایده واضح از اینکه چه کسی هستید، چه می‌خواهید و به کجا می روید داشته باشید. شما مطمئن می شوید که اهداف خود را یادداشت می کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی می کنید، با پیشرفت بیشتر، اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهید آورد. داشتن این وضوح می تواند به شما کمک کند تا روی اهداف خود متمرکز بمانید.

صلاحیت

بسیاری از مردم سعی می‌کنند به طور همزمان در بسیاری از کارها مهارت پیدا کنند، اما ممکن است هرگز در هیچ موردی مهارت بالایی پیدا نکنند.به کارگیری شایستگی به این معنی است که شما می توانید در 20 درصد کارهایی که به 80 درصد از نتایج شما کمک می کنند، برجسته شوید.

تمرکز

این مستلزم داشتن نظم و انضباط شخصی برای متمرکز ماندن روی یک کار تا زمان تکمیل است. پشتکار، بدون حواس پرتی، برای رسیدن به اهدافتان می تواند به زندگی بدون محدودیت کمک کند.می توانید با کنار گذاشتن فعالیتهایی که زمان زیادی از شما می گیرند و ارزشمند نیستند، به تمرکز کمک کنید..

محدودیتهای خود را درک کنید

با هر هدفی که دارید، همیشه احتمال دارد محدودیتی وجود داشته باشد که بالقوه مانع از کارآمدی شما شود. مدتی را صرف توجه به آنچه بین شما و اهدافتان وجود دارد بگذرانید. هنگامی که محدودیتهای خود را شناسایی کردید، می‌توانید انرژی خود را برای کاهش این محدودیت اعمال کنید. وقتی این کار را انجام دادید، می‌توانید زمانی را که واقعاً قرار است در یک کار با اولویت بالا شرکت کنید، به حداکثر برسانید و این روند باید بسیار روان‌تر باشد.    

لیست کارهای خود را دوباره سازماندهی کنید

در حالی که لیست کارها قطعا مفید هستند، سعی کنید هیچ چیز و همه چیز را در لیست قرار ندهید. با آنچه که اولویت بالاتر است و آنچه نیازی نیست در لیست باشد، بی‌رحم‌تر باشید. یک لیست بی پایان می تواند بسیار طاقت فرسا باشد و به احتمال زیاد دست نیافتنی است. تعیین کنید چه کارهایی باید در آن روز یا هفته تکمیل شوند و کارهایی را بردارید که می‌توانند تا زمان دیگری صبر کنند. وظایف را اولویت بندی کنید. مرحله بعدی شامل تمرکز روی تکمیل تاثیرگذارترین کارها است. 

تاکتیک‌های مدیریت زمان

زمان خود را پیگیری کنید، یک تکنیک مفید برای تعیین محل صرف زمان شما این است که همه کارهایی را که در یک روز یا هفته انجام می دهید ثبت کنید. پس از انجام این کار، ممکن است متوجه شوید که شکافهای زیادی دارید که در آنها هیچ کاری انجام نمی شود یا انرژی زیادی را صرف کارهایی می کنید که ارزش کمی دارند. ببینید چند ساعت در روز به کارهایی اختصاص می‌دهید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کنند. ممکن است متوجه شوید که زمان کوتاهی را برای رسیدن به اهداف خود صرف می کنید، اما اغلب حواس‌تان به کارهای دیگر پرت می شود.

ابتدا با مهمترین کارها شروع کنید

هنگامی که مشخص کردید که باید 20 درصد از وقت خود را صرف چه چیزی کنید، سپس می توانید اطمینان حاصل کنید که این کار را در زمانی از روز انجام می دهید که بیشترین بهره وری را دارید. برای بسیاری از افراد پربازده ترین زمان آنها اول صبح است. به جای اینکه بخش اول روز خود را صرف انجام کارهای کم ارزش مانند پاسخ دادن به ایمیل‌ها کنید، ممکن است مفیدتر باشد که این زمان را به وظایف با اولویت خود اختصاص دهید. باید متوجه شوید که اگر صبح با سختترین اما پربارترین کار شروع کنید، همه چیزهای دیگر در روزتان راحتتر تکمیل می شود.

عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید

با همه حواس پرتی یا وقفه‌ها، روز کاری می تواند قبل از اینکه متوجه شوید به پایان برسد و یا ممکن است متوجه شوید که روزی را به پایان رسانده‌اید که اصلاً سازنده نبوده است.سعی کنید عوامل اصلی حواس پرتی خود را کشف کنید، تلفن یا سایر کارهای غیر مرتبط و اینها را کنار بگذارید.

زمان ویژه برای کاری مخصوص

برای کمک به مدیریت زمانی که می‌خواهید روی یک کار با اولویت بالا کار کنید، یک بلوک زمانی را در تقویم خود وارد کنید که از آن فقط برای اختصاص این کار استفاده می‌کنید. به این میگن تایم باکس. این جعبه زمان را می توان مانند یک رویداد برنامه ریزی شده در نظر گرفت که باید به آن پایبند بود و به تعویق افتاد یا لغو نشد. شما می توانید به طور پیشگیرانه تصمیم بگیرید که چقدر زمان برای کار صرف میشود و می توانید آن را برای زمانی از روز که بیشترین انگیزه را احساس می کنید برنامه ریزی کنید.

قانون 96 دقیقه

یک تکنیک مدیریت، قانون 96 دقیقه است. یک روز کاری معمولی حدود 8 ساعت است، بنابراین 20٪ از این روز کاری 96 دقیقه است، اما اگر طول روز کاری شما متفاوت باشد، می توانید زمانها را تنظیم کنید.با استفاده از اصل پارتو، می توانید 20 درصد از روز کاری خود را بر روی یک کار با ارزش بالا صرف کنید. در این مدت، حواس‌پرتی‌ها را حذف می‌کنید و تلاش و تمرکز عمدی را برای کل آن 20 درصد انجام می‌دهید.ایده این است که شما حدود 80 درصد از آنچه را که می‌خواهید در آن روز به دست آورید، تنها در 20 درصد مواقع تکمیل کرده‌اید.این لزوماً به این معنا نیست که باید روز کاری خود را بعد از 96 دقیقه به پایان برسانید، بلکه می توانید از باقیمانده وقت خود برای کارهای کوچکتر و کمتر مهمی که می خواهید انجام دهید استفاده کنید.