تبیان، دستیار زندگی

پرونده؛ ترک آسان سیگار به روش آلن کار

پیش از مردن؛ سیگار را ترک می‌کنم!

اساسا "ترس" مانع ترک سیگار می‌شود. ترس از اینکه زندگی بدون سیگار لذت بخش نباشد و ترس از داشتن حس محرومیت؛ اما این حقیقت ندارد. زندگی بدون سیگار نه تنها لذت‌بخش‌تر است بلکه با لذتی بیش از تصور همراه است. قابل باور نیست اما سلامتی و شرایط مالی بسیار بهتر، کمترین نعمتهایی است که با ترک سیگار به دست می‌آید. به شما قول میدهم بعد از خواندن و دنبال کردن این مقاله، همه افراد سیگاری می‌توانند به راحتی سیگار را ترک کنند و بعد تنها رازی که برایشان باقی می‌ماند این است که چرا طی این سالها سیگار می‌کشیدند و چرا قبلا سیگار را ترک نکرده‌اند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیگار ، ترک سیگار ، مضرات سیگار ، افراد سیگاری‌ ، سلامت بدن ،
«من 33 سال از زندگی ام را سرسختانه سیگار میکشیدم و در این مسیر ثابت قدم بودم وقتی استرس داشتم صد نخ سیگار در روز می‌کشیدم و مصرف سیگارم هرگز کمتر از 60 نخ سیگار در روز نبود.خیلی برای ترک سیگار تلاش و تقلا کردم یک بار ۶ ماه را با فلاکت و بدبختی طاقت آوردم، در این مدت عمدا کنار افراد سیگاری می ایستادم تا دود سیگارشان را استنشاق کنم.» اینها جملات الن کار، نویسنده پرفروش کتاب ترک آسان سیگار است که خیلی‌ها با خواندن آن نه تنها سمت سیگار نرفتند بلکه از آن نفرت هم پیدا کردند. ما قصد داریم این کتاب را در سلسله گزارشهای به هم پیوسته منتشر کنیم تا شاید راهی باشد برای افرادی که مدتها قصد ترک سیگار را دارند اما توان آن را نه!

قبل از اینکه بمیرم، ترک می‌کنم!

اغلب سیگاری‌ها می‌گویند: "قبل از اینکه اتفاقی برایم بیفتد، سیگار را ترک میکنم" این اتفاق بالاخره برای من افتاد. به مرحله‌ای رسیدم که احساس می‌کردم سیگار مرا می‌کشد. دائما از فشار سرفه، سردرد داشتم. فکر میکردم سردردهایم طبیعی است، دائما حس می کردم رگ وسط پیشانی ام در حال زدن و تپیدن است صادقانه بگویم واقعا باور کرده بودم که هر لحظه امکان دارد سرم منفجر شود و بر اثر خونریزی مغزی بمیرم این احساس دائما آزارم میداد و مرا می ترساند، اما مانع روشن کردن سیگار بعدی نمیشد!

مانعی به اسم ترس

اساسا "ترس" مانع ترک سیگار می‌شود. ترس از اینکه زندگی بدون سیگار لذت بخش نباشد و ترس از داشتن حس محرومیت؛  اما این حقیقت ندارد. زندگی بدون سیگار نه تنها لذت‌بخش‌تر است بلکه با لذتی بیش از تصور همراه است. قابل باور نیست اما سلامتی و شرایط مالی بسیار بهتر، کمترین نعمتهایی است که با ترک سیگار به دست می‌آید. به شما قول میدهم بعد از خواندن و دنبال کردن این مقاله، همه افراد سیگاری می‌توانند به راحتی سیگار را ترک کنند و بعد تنها رازی که برایشان باقی می‌ماند این است که چرا طی این سالها سیگار می‌کشیدند و چرا قبلا سیگار را ترک نکرده‌اند؟

دو هشدار برای شکست خوردن در مسیر ترک سیگار


۱ - بی توجهی به دستورالعمل‌ها

برای ترک سیگار تقلا نکنید و یا از جایگزین‌ها به خصوص آنها که حاوی نیکوتین هستند مثل(آدامس‌های نیکوتینی و یا برچسب و ....) استفاده نکنید. انکار نمیکنم که افراد زیادی توانستند با استفاده از این ابزار سیگار را ترک کنند اما موفقیت آنها با وجود مواد نیکوتین‌داری بود که جایگزین سیگار کرده‌اند. بعضیها عادت دارند لقمه را دور سر بچرخانند بعد در دهان بگذارند نیازی به پیچیده کردن مسیر نیست. هدف من این است برای رسیدن به موفقیت کافیست بدانید ترک سیگار کار آسان و لذت بخشی است.

2- عدم درک موضوع
در مورد آنچه جامعه در مورد سیگار کشیدن و ترک سیگار به شما القا کرده سوال بپرسید. برای مثال اگر باور دارید که سیگار کشیدن تنها یک عادت است از خودتان سوال کنید پس چرا عادات دیگر و یا رفتارهایی را که بیش از سیگار کشیدن لذت بخش است به راحتی میتوان کنار گذاشت اما این عادت را که بسیار هولناک و پرهزینه است و به قیمت جان و زندگی‌مان تمام می شود نمیتوان ترک کرد؟ اگر فکر می‌کنید سیگار کشیدن لذت بخش است از خودتان سوال کنید چرا مجبور به کشیدن سیگار هستید؟.

اشتباهات رایج در ترک سیگار
تمرکز بر مضرات سیگار هیچ نتیجه مثبتی ندارد، ما باید به جای تمرکز روی اینکه چرا نباید سیگار بکشیم، بر این تمرکز کنیم که "چرا سیگار می‌کشیم؟" سیگاری‌ها می‌دانند که چرا نباید سیگار بکشند و اگر این دانش می‌توانست مانع سیگار کشیدنشان شود، خیلی وقت پیش از این سیگار را ترک کرده بودند؛ چالش اصلی درک دلایل فریبنده سیگار کشیدن و موضوعات مرتبط با آن است.

مهم‌ترین دلیلی که افراد سیگاری دوست دارند سیگار را کنار بگذارند "سلامتی" است. اگر یک پیام بازرگانی ضدسیگار را ببینید که از خطرات سیگار می‌گوید و کسی را  که به سرطان حنجره مبتلاست نشان می‌دهد که از راه حفره‌ای که در گلویش ایجاد شده به سیگار کشیدن ادامه می‌دهد،  شاید دچار ترس و اضطراب شوید که مبادا شما هم مثل او مبتلا به این بیماری شوید. این فقط "استرس" ایجاد می‌کند و اولین عکس العمل فرد سیگاری به استرس روشن کردن سیگار است. به همین علت بسیاری از تبلیغات مبارزه با سیگار به افرادی که قصد ترک سیگار را دارند کمکی نمی‌کنند.

برای مدتی دلایل ترک و روبه‌رو شدن دوباره با سیگار را فراموش کنیم و از خودمان این سوالات را بپرسیم:
«آیا واقعا از کشیدن سیگار لذت میبرم؟ سیگار برای من چه کاری انجام میدهد؟» خوش‌بختانه سیگار مطلقا کاری برای شما انجام نمی‌دهد، ضررهای سیگاری بودن بیشتر از فوائد آن است. تنها فایده آن دلخوشی زیرکانه‌ای است که فکر می‌کردیم با سیگار، بیشتر در کنار دوستان به ما خوش می‌گذرد! دلخوشی که خیلی وقت است دیگر به کار نمی‌آید و خیلی وقت است که حتی افراد سیگاری، سیگار را یک رفتار ضد اجتماعی می‌دانند.

افراد سیگاری تلاش دارند دلایل سیگار کشیدن خود را عقلانی نشان دهند. اما تمام دلایلی که ما برای توجیه سیگار کشیدن خود داریم، عذر و بهانه و یا توهم و باورهای غلط است. هر زمان این توهم که زندگی بدون سیگار لذت بخش نیست از بین برود و متوجه شوید که زندگی بدون سیگار لذت بخش تر از تصورات ماست و هر وقت که احساس محرومیت و از دست دادن را کنار بگذارید میتوانید دوباره سلامتی و هزینه صرف شده برای سیگار و ده‌ها دلیل مثبت دیگر ترک سیگار را مورد بررسی قرار دهید و به نتایج درست برسید.