تبیان، دستیار زندگی

چطور از شریک عاطفی افسرده، حمایت کنیم؟

عشق در روزهای ابری

افسردگی، ویروس شایعی که این روزها به جان انسان‌های مدرن افتاده و شاید بسیاری از ما در مقطعی از زندگی‌مان آن را تجربه کرده باشیم. اما اگر یکی از اطرافیانمان به افسردگی دچار شود چه؟ اگر عزیزترین شخص زندگیتان به این بیماری مبتلا شود، چه می‌کنی؟ اصلا رفتار درست در این شرایط چیست یا چطور میتوان به همسری که افسرده است کمک کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حمایت از شریک عاطفی افسرده ، افسردگی ، همسران ، زندگی مشترک ، مهارت زندگی ، سبک زندگی ،
افسردگی، ویروس شایعی که این روزها به جان انسان‌های مدرن افتاده و شاید بسیاری از ما در مقطعی از زندگی‌مان آن را تجربه کرده باشیم. اما اگر یکی از اطرافیانمان به افسردگی دچار شود چه؟ اگر عزیزترین شخص زندگیتان به این بیماری مبتلا شود، چه می‌کنی؟ اصلا رفتار درست در این شرایط چیست یا چطور میتوان به همسری که افسرده است کمک کرد؟

درک اینکه افسردگی چه معنایی دارد

اولین و مهمترین قدم این است که شما درک کنید شریک زندگیتان با چه چیزی دست و پنجه نرم می‌کند به عنوان مثال، افسردگی نتیجه تنبلی یا ضعف نیست.

افسردگی بالینی یک اختلال روانی است که شامل احساس شدید و مداوم ناراحتی، بی‌ارزشی و ناامیدی می‌شود. این احساسات ممکن است به قدری شدید باشند که زندگی روزمره فرد را مختل کنند. افسردگی علائم متنوعی دارد که می‌تواند شامل خستگی مفرط، اختلال خواب، تغییرات وزنی، کاهش انگیزه و تمرکز، افکار منفی مداوم، و در موارد شدید، افکار خودکشی باشد.

پس مهم است که شما به عنوان شریک زندگی این فرد، او را قضاوت نکنید یا با جملات کلیشه‌ای "سرحال باش "، "قوی باش"، "این که چیزی نیست" حال او را بدتر نکنید.

جستجوی روان‌درمانی

وقتی کسی که شما از او مراقبت می‌کنید افسرده است، کاملاً منطقی است که در برهه‌هایی احساس ناامیدی، عصبانیت و ناراحتی کنید. اما مهم است که اجازه ریشه دواندن این احساسات را در خود ندهید.

روان درمانی گزینه مناسبی است که هم می‌تواند به زوج مبتلا به افسردگی، هم طرف مقابل که در حال مراقبت و زندگی با اوست کمک زیادی کند.

مراجعه به درمانگر به شما کمک می‌کند که احساس کنید حمایت می‌شوید، احساسات خود را بیان کنید و از نیازهای عاطفی خود آگاه‌تر شوید. روان‌درمانی همچنین می‌تواند پاسخ به هر سوالی که در مورد مقابله با افسردگی یک عزیز دارید را فراهم کند.

 مسئله را شخصی سازی نکنید

افسردگی می‌تواند باعث رفتارهایی در فرد شود که که شما پیش از این به آن‌ها عادت نداشته‌اید. افراد افسرده ممکن است عصبانی، بدخلق یا انزواطلب شوند. ممکن است علاقه‌ای به انجام کارهایی که قبلاً انجام می‌دادند با شما نداشته باشند. کمتر حاضر به بیرون رفتن از خانه باشند و تفریحات مشترکتان به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند. افسردگی به طرز قابل توجهی حتی روی کیفیت و کمیت روابط جنسی شما اثر خواهد داشت. پس مهم است که در روند درمان به یاد داشته باشید این مسائل معطوف به شخص شما نیستند، و این به آن معنا نیست که شریک زندگیتان دیگر به شما علاقه ندارد یا از شما مراقبت نمی‌کند. این‌ها صرفا علائم بیماری هستند که نیاز به درمان دارند.

کمک به انجام کارها

گاهی برای یک فرد افسرده حتی بیرون آمدن از رختخواب هم یک چالش بزرگ است. پس احتمالا در این مسیر شما شاهد کاهش فعالیت‌ها و شمارکتهای همسرتان در امور منزل و زندگی به طرز محسوسی خواهید بود. اگر قصد حمایت از همسرتان را دارید در این دوران بیشتر کردن سهم مسئولیت خودتان کمک بزرگی به او خواهد بود

 خود را فراموش نکنید

شاید از خود بپرسید اگر تا این میزان بار مسئولیت را تنهایی به دوش بکشم و از سهم همسرم در ساختن یک زندگی مشترک بکاهم، آیا با همین کار به زندگی‌مان و ارتباط سالممان آسشیب نزده‌ام؟ نکته مهم این است که در شرایطی این امور توجیه ‌پذیرند که شما و همسرتان اول از همه به سراغ درمان افسردگی او رفته باشید و این اقدامات مثل این می‌ماند که همسرتان دچار یک بیماری جسمی شده و شما در حال مراقبت از او تا پایان دوران نقاهتش هستید. اما آنچه اهمیت بالایی دارد این است که خود را در این مسیر فراموش نکنید و هرکجا که احتیاج داشتید از شبکه حمایتی خانواده، آشنایان و دوستانتان برای کمک گرفتن استفاده کنید.

دادن امید و همدلی

امید حلقه گمشده زندگی افسرده‌ها است، با یادآوری دلایلی که برای ادامه زندگی دارند به همسرتان، به او امید بدهید. این دلایل، که برای هر فرد منحصر به فرد خواهد بود، می‌تواند به آن‌ها کمک کند که تا زمانی که درد و رنجشان کاهش پیدا می‌کند، امید بیافرینند.

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای کسی که افسرده است انجام دهید، فقط حضور داشتن در کنارشان و بیان حمایت خودتان است. کنارشان باشید و صرفا به آنها گوش دهید، باورتان نمی‌شود که همین کار ساده چقدر برای آنها اثرگذار خواهد بود.

نشان دادن عشق خود

افسردگی می‌تواند باعث احساس طردشدگی، دوست‌داشته نشدن و نخواستنی بودن در افراد شود.

در این دوران بیش از همیشه به همسرتان نشان دهید که دوستش دارید و به او کمک کنید تا بر این افکار مزاحمش غلبه کند. به شریک عاطفی‌تان بگویید می‌فهمید که افسردگی بر فکرها، احساسات و رفتارهایش تأثیر می‌گذارد و شما هنوز او را دوست دارید. به او اطمینان دهید که تا پایان تا مسیر بهبودیش از او حمایت می‌کنید.