تبیان، دستیار زندگی

 انقلاب هوش مصنوعی در مراقبت از دیابت، قاتل خاموش

 فناوری چطور دیابت را شکست می‌دهد؟

 دیابت، عامل اصلی مرگ‌ومیر زودرس در سراسر جهان است و شیوع آن به دلیل عوامل مختلف افزایش می‌یابد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هوش مصنوعی ،  دیابت ، فناوری‌های پوشیدنی  ،
 نامرئی و فریبنده، بهترین توصیف برای وضعیت یک قاتل خاموش بنام دیابت است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای بسیاری، این حالت به‌عنوان یک خستگی فزاینده و با افزایش یا کاهش وزن مداوم شروع می‌شود. قبل از اینکه مردم متوجه شوند، مقاومت به انسولین به اوج خود می‌رسد و این اختلال در تعادل گلوکز بدن منجر به عوارض جدی سلامتی مانند نارسایی کلیه، حمله قلبی، مشکلات بینایی و سکته می‌شود. اما چگونه می‌توان از هوش مصنوعی در مراقبت از دیابت استفاده کرد؟

 سه هدف اصلی برای استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت از دیابت وجود دارد

تشخیص الگوهای رفتاری

 هوش مصنوعی برای تشخیص الگوهای رفتاری که منجر به بالا یا پایین‌بودن سطح قند خون در بیماران دیابتی می‌شود استفاده می‌شود. مانیتورهای مداوم گلوکز که توسط افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شود، حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند که قبلاً به طور مؤثر استفاده نشده بود.

 افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید چندین بار در روز سطح قند خون را آزمایش کنند تا تعیین کنند چه مقدار انسولین باید تزریق کنند. تا همین الان، تنها راه انجام این کار استفاده از سوزن انگشتی برای گرفتن نمونه خون است اما مانیتور قند مداوم، نیازی به انگشتان ندارد. این یک دستگاه کوچک زیر پوست است که به‌سادگی با استفاده از یک برنامه گوشی هوشمند قابل اسکن است.

 این دستگاه می‌تواند زندگی بیماران را تغییر دهد و به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی فرصتی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در زمان واقعی می‌دهد. مانیتور به طور خودکار به بیماران می‌گوید که سطوح آنها در چه جهتی روند دارد تا مطمئن شود که آنها به‌درستی عمل می‌کنند. حتی می‌تواند نتیجه احتمالی وعده‌های غذایی را بر اساس سطح قند آنها پیش‌بینی کند.

 این فناوری هنوز در مراحل نسبتاً اولیه است، اما با کسب اطلاعات بیشتر در طول سال‌ها، می‌تواند روش‌های درمان بیماران دیابتی را برای مدیریت بهتر شرایط و در نهایت کیفیت زندگی بالاتری برای آنها تغییر دهد.

 تشخیص زودهنگام

 بسیاری از ما از فناوری‌های پوشیدنی مانند ساعت‌های Fitbit یا Samsung Health و یا Apple Health برای ردیابی گام‌ها، الگوهای خواب و کالری خود استفاده می‌کنیم. این دستگاه‌ها پتانسیل ایجاد انقلابی در نحوه تشخیص دیابت را دارند. با حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد سلامتی ما، مشخص است که چگونه می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 کمک کنند.

 برای مثال، اگر داده‌های شما علائمی را نشان می‌دهد که با ویژگی‌های معمول دیابت نوع 2 مطابقت دارد، می‌توانند هشدار ارسال کنند، حتی اگر هنوز آن را نداشته باشید. آن‌ها می‌توانند آمار شما را دنبال کنند تا شما را از روش‌های پیشگیری، مانند اندازه‌گیری میزان قند در وعده‌های غذایی روزانه‌تان و توصیه به نحوه تغذیه سالم آگاه کنند.

 هوش مصنوعی برای بررسی تشخیص زودهنگام بیماری‌های مرتبط با دیابت مانند رتینوپاتی دیابتی که وضعیتی است که منجر به ازدست‌دادن بینایی می‌شود نیز، استفاده می‌شود. نرم‌افزار هوش مصنوعی می‌تواند تعیین کند که آیا بیمار نیاز به ارجاع فوری به چشم‌پزشک دارد یا خیر. این فناوری‌ها با قابلیت‌های تشخیص زودهنگام خود، می‌توانند از شرایط غیرقابل‌درمان جلوگیری کنند.

مراقبت از دیابت

 برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حفظ یک سبک زندگی متعادل را دشوار می‌دانند و بیشتر در معرض خطر انحراف از برنامه‌های مدیریت دیابت خود هستند.

 یک تصور غلط رایج از دیابت این است که همه چیز در مورد "مدیریت مصرف قند" است، اما افراد مبتلا به دیابت باید یک رژیم غذایی بسیار متعادل داشته باشند تا به‌درستی هر یک از خطرات را کاهش دهند. برنامه‌های سلامتی مختلف مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارند که می‌توانند برنامه‌های غذایی شخصی‌سازی شده و به طور خاص برای دیابتی‌ها طراحی کنند. در این اپلیکیشن‌ها، کاربران می‌توانند انتخاب‌های غذایی شخصی‌سازی‌شده را برای تنظیم برنامه‌ای که مناسب آن‌ها باشد، ایجاد کنند تا اینکه به آنها گفته شود چه چیزی باید بخورند. هدف این است که به آنها کمک کنیم تا بدون محدودیت بیش از حد، انتخاب‌های رژیم غذایی هوشمندانه‌تری داشته باشند.

 امروزه مقاومت به انسولین 46.5 درصد از بزرگسالان را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. گزینه‌های درمانی سنتی برای دیابت نه راحت هستند و نه کاملاً مؤثر. هوش مصنوعی مدیریت مقاومت به انسولین را با نظارت نوآورانه و گزینه‌های درمانی پیشگامانه تغییر می‌دهد.

 مدیریت مؤثر قند خون می‌تواند خطر عوارض از جمله بیماری‌های چشمی، کلیوی و عصبی را تا 40 درصد کاهش دهد. تلاقی داده‌ها و مراقبت‌های بهداشتی فرصت‌هایی را با راه‌حل‌های جدید، قابل‌اعتماد و غیر مزاحم برای مدیریت سطح قند خون بازکرده است. بیماران اکنون می‌توانند با تکان‌دادن گوشی هوشمند خود بر روی یک حسگر، داده‌های قند خون را به‌سرعت تجزیه‌وتحلیل کنند. راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی یک تغییر اساسی در مدیریت دیابت از مراقبت واکنشی به مراقبت پیشگیرانه را نشان می‌دهد. بااین‌حال، دگردیسی واقعی در مراقبت از دیابت تنها با پذیرش گسترده چنین راه‌حل‌های فناوری جدید توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران به طور یکسان تحقق خواهد یافت.