تبیان، دستیار زندگی

ساس رختخواب چیست و چگونه برطرفش کنیم؟

ساس رختخواب یا تختخواب می‌تواند در رختخواب شما، مبلمان، فرش، لباس‌ها و دیگر وسایل خانه زندگی کند و شب‌ها بیشتر از هر زمان دیگری فعال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ساس
ساس‌ها معمولاً بعد از یک سفر و به‌وسیله باروبنه سفر و یا لباس‌هایی که با خود برده و آورده‌اید به خانه‌تان وارد می‌شود. همچنین شما می‌توانید با آوردن مبلمان دست‌دوم به خانه، ساس‌های پنهان در آن را به خانه خود بیاورید.

ساس چیست؟

ساس‌ها حشراتی هستند که از خون انسان‌ها و حیوانات تغذیه می‌کنند. ساس‌های بزرگسال قرمز یا قهوه‌ای‌رنگ هستند، بال ندارند و تقریباً به‌اندازه یک دانهٔ سیب می‌باشند. آنها بدنی مسطح و بیضی‌شکل دارند. ساس‌های نابالغ (شفیره) ریزترند و می‌تواند زردرنگ یا بی‌رنگ و شفاف باشند. اگر این شفیره‌ها اخیراً تغذیه نشده باشند، به دلیل بی‌رنگ بودنشان، تقریباً غیرممکن است که بتوانید آنها را ببینید. تخم ساس‌ها بسیار ریز و سفید است. ساس‌ها در مخفی‌شدن طی روز مهارت بی‌نظیری دارند، بنابراین شما بدون اینکه بدانید آنها را وارد خانه‌تان می‌کنید.

ساس‌های تختخواب چه اندازه‌ای هستند؟

یک ساس بالغ تقریباً ۵ تا ۷ میلیمتر طول دارد.

ساس‌های تختخواب در کدام کشورها هستند؟

ساس‌ها در همه جای دنیا پیدا می‌شوند. شاید فکر کنید آنها فقط در کشورهای درحال‌توسعه وجود دارند؛ اما شما در هر کشوری می‌توانید ساس‌ها را پیدا کنید.

ساس‌های تختخواب چه شکلی هستند؟

ساس‌های بالغ بدنی مسطح و به‌اندازه یک هسته سیب دارند که بعد از تغذیه متورم شده و قرمزرنگ می‌شوند. بدن صاف ساس‌ها باعث می‌شود به‌راحتی در هر جای کوچکی قرار بگیرند. پس هر جایی که خون برای تغذیه داشته باشند پیدایشان می‌شود.

اغلب برای خلاص‌شدن از ساس‌ها به‌صورت کامل و قطعی به مواد شیمیایی نیاز است. فقط از سم‌هایی استفاده کنید که توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست تأیید شده باشند و مناسب ازبین‌بردن ساس باشند. هرگز این اسپری‌ها را به بدن نزنید

ساس‌ها مثل دیگر حشرات یا زنبورها شبکه نمی‌سازند؛ اما معمولاً در جاهای مخفی به‌صورت گروهی زندگی می‌کنند. آنها پرواز نمی‌کنند اما می‌توانند روی زمین و دیوار و سقف به‌سرعت حرکت کنند.
ساس‌های ماده ممکن است طی زندگی خود صدها تخم بگذارند که هر یک به‌اندازه یک ذره خاک است. ساس‌های نابالغ، شفیره نامیده می‌شوند و پیش از آنکه بالغ شوند پنج بار پوست‌اندازی می‌کنند. آنها پیش از هر پوست‌اندازی به یک وعده خون نیاز دارند. ساس‌ها در شرایط مطلوب می‌توانند در عرض فقط یک ماه بالغ شده و هر سال سه نسل یا بیشتر از خود به جا می‌گذارند. آنها می‌توانند ۱۰ ماه تا یک سال عمر کنند.

ساس‌های رختخواب چگونه می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند؟

ساس‌های خانگی خطرناک محسوب نمی‌شوند و شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد می‌توانند بیماری‌ها را به انسان انتقال بدهند. اما جای گزش آنها می‌تواند خارش‌دار و ناراحت‌کننده باشد.
اگر شما جای گزش ساس را آن‌قدر بخارانید که پوستتان خراشیده شود ممکن است زخم شده و عفونت کند. برخی از افراد به آنها آلرژی دارند. برای این افراد، گزیده شدن می‌تواند باعث کهیر و تاول و خارش‌های شدیدی شود.


علائم اولیه ساس‌های رختخواب

اولین علامت می‌تواند گزیدگی‌های ریز و خارش‌دار روی پوست باشد که اغلب روی دست‌ها و شانه‌هاست. ساس‌ها معمولاً خوشه‌ای می‌گزند، نه یکی اینجا و یکی آنجا. اما در بعضی از افراد، گزیدگی ساس هیچ رد و خارشی به جا نمی‌گذارد.

دیگر علائم:
. لکه‌های خون روی ملافه‌ها و رختخواب
. تخم‌های ریز به رنگ زرد کم‌رنگ
. مدفوع ساس که به‌صورت نقطه‌های ریز و سیاه‌رنگ است
. پوسته افتادهٔ ساس که خیلی شبیه خود ِ ساس است
. تخم‌های سفید و بیضی‌شکل به‌اندازه هسته سیب
. بویی شیرین و ناگرفته در اطراف تخت
. خود ِ ساس روی تخت


چگونه وجود ساس‌ها را چک کنید؟

اگر به وجود ساس‌ها شک دارید، بالش‌ها و تشک‌ها را خوب بررسی کنید خصوصاً شکاف‌ها و درزها. ساس‌ها در این قسمت‌ها پنهان می‌شوند. شاید در شکاف‌های چارچوب تخت هم آنها را پیدا کنید. اما به‌مرورزمان، ممکن است به جاهای دورتر هم بروند و مکان‌های مخفی پیدا کنند:
. شکاف‌های مبل و صندلی و تشک‌های آنها
. چین‌خوردگی‌های پرده
. کنج‌های کشو و دراور
. وسایل و لوازم برقی
. روی لباس‌ها
. زیر پوسته‌های رنگ دیوار یا کاغذدیواری شل شده
. در فنرهای تشک فنردار
. زیر فرش و پادری
. روی وسایل نزدیک به تخت
ساس‌های رختخواب فقط با خون زنده‌اند و بنابراین علامتی از کثیفی و آلودگی نیستند.

گزیدگی‌های ساس

ساس‌های رختخواب معمولاً شب‌ها فعال‌اند و وقتی در خواب هستید شما را می‌گزند. آنها پوست را سوراخ کرده و با خرطوم دراز خود خون شما را می‌مکند. تغذیه یک ساس ۳ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا زمانی که سیر شود و بخزد و دور شود.
اگر ساس شما را بگزد شاید متوجه دانه‌های خارش‌دار روی پوستتان شوید. در افرادی که پوست روشنی دارند جای گزیدگی معمولاً قرمز است و در افرادی که پوست تیره‌تری دارند این دانه‌ها بنفش‌رنگ هستند. دیدن جای گزش روی پوست تیره سخت‌تر است. عده‌ای ممکن است هیچ واکنشی نسبت به این گزش‌ها نشان ندهند و عده‌ای نیز ممکن است آلرژی شدید به آن داشته باشند.
ساس‌ها معمولاً ردی گروهی از گزیدگی به جا می‌گذارند که به‌صورت خط صاف یا زیگزاگی است؛ اما ممکن است پراکنده هم باشند. شاید فوراً متوجه گزیدگی نشوید و ممکن است دو هفته طول بکشد تا ردی ایجاد شود.
جای گزش کک معمولاً در اطراف قوزک پا است؛ اما جای گزش ساس اغلب روی قسمت‌هایی از پوست است که وقتی خواب بودید در معرض قرار گرفته، یعنی صورت و گردن یا دست‌ها.
شاید فکر کنید خارشی که دارید به‌خاطر نیش پشه است. برای اینکه مطمئن شوید باید ساس‌ها را پیدا و شناسایی کنید.

راش‌های پوستی ناشی از ساس

خیلی از عوارض پوستی شبیه گزش ساس هستند. ممکن است کهیر بزنید، عفونت قارچی داشته باشید یا راش‌هایی ظاهر شوند که همگی به‌صورت برآمدگی‌های ریزی هستند. اگر مطمئن نیستید باید به پزشک مراجعه کنید.

چطور از شر ساس‌های خانگی خلاص شوید؟

. رختخواب‌ها و پرده‌ها و لباس‌ها را در آب گرم بشویید و آنها را با بالاترین دما خشک کنید. چیزهایی را که نمی‌توانید بشویید در خشک‌کن لباسشویی بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه حرارت ببینند.
. با یک برس زبر، درزها و شکاف‌های بالش‌ها و تشک‌ها را از ساس‌ها و تخم‌هایشان پاک‌سازی کنید و سپس جاروبرقی بکشید.
. هر روز تخت و اطراف را جاروبرقی بکشید. سپس پاکت جاروبرقی را در کیسه‌ای پلاستیکی بگذارید و فوراً آن را در سطل زباله بیرون بیندازید.
. یک کاور محکم و زیپ‌دار روی وسایلی که نمی‌توانید آنها را پاک‌سازی کنید بکشید تا ساس‌ها آنجا گرفتار شوند و ساس‌های جدید واردشان نشوند. آنها تا چند ماه بدون غذا می‌توانند زنده بمانند، بنابراین حداقل یک سال کاور را بسته نگه دارید و باز نکنید.
. درزها و شکاف‌ها را تعمیر کرده و چسب بزنید تا نتوانند آنجا مخفی شوند.
. اطراف تختخواب را خلوت نگه دارید و تخت را از دیوار و دیگر وسایل فاصله دهید
. اگر در جای خیلی گرمی زندگی می‌کنید، می‌توانید از دمای بالای هوا برای نابودکردن ساس‌ها استفاده کنید.

اسپری ضد ساس

اغلب برای خلاص‌شدن از ساس‌ها به‌صورت کامل و قطعی به مواد شیمیایی نیاز است. فقط از سم‌هایی استفاده کنید که توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست تأیید شده باشند و مناسب ازبین‌بردن ساس باشند. هرگز این اسپری‌ها را به بدن نزنید. معمولاً بهترین کار این است که از کسی که در کار نابودکردن حشرات حرفه‌ای است کمک بگیرید.

چند توصیه برای پیشگیری از ساس‌ها

. روی رختخواب‌ها کاور بکشید و مرتباً آنها را چک کنید.
. اتاق‌خوابتان را خلوت کنید و وسایل زیاد در آن نگذارید.
. به طور مرتب همه‌جا را جاروبرقی بکشید.
. وقتی جایی می‌روید، لباس‌ها را داخل چمدان نگه دارید و روی تخت یا زمین نیندازید. وقتی به خانه برگشتید همه لباس‌های سفر را بشویید و در دمای بالا خشک کنید.

باورهای اشتباه درمورد ساس

. بالش‌های فومی ساس نمی‌گیرند: درست است که ساس‌ها نمی‌توانند در فوم زندگی کنند اما می‌توانند به تختتان رخنه کنند و لزومی ندارد حتماً داخل بالش باشند.
. ساس‌ها فقط روی پارچه می‌خزند: ساس‌ها روی وسایل برقی و سنگ و چوب نیز می‌توانند بخزند. آنها لزوماً به پارچه نیاز ندارند تا این طرف و آن طرف بروند.
. وسیله‌ای که ساس در آن است باید دور بیندازید: وقتی وسیله‌ای را از ساس‌ها پاک‌سازی کردید می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید.

پاسخ به چند سؤال

آیا ساس‌ها روی بدنتان می‌مانند؟
خیر، آنها معمولاً روی بدن شما پنهان نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند روی لباس‌ها و بالش‌ها مخفی شوند.

عمر ساس چقدر است؟
اگر اقدامی علیه ساس‌ها انجام ندهید آنها می‌توانند تا چند ماه در دمای نرمال زنده بمانند. به همین دلیل مهم است که زودتر از شرشان خلاص شوید.

آیا ساس‌ها با چشم دیده می‌شوند؟
ساس‌های بالغ هر چند ریز اما به‌اندازه کافی بزرگ هستند که بتوانید با چشم غیرمسلح آنها را ببینید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.