تبیان، دستیار زندگی

دلایل عجیب بدرنگ شدن ناخن‌ها

اگر متوجه هر گونه تغییر غیرمعمول در رنگ، بافت یا ظاهر ناخن شدید، نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. هر چند برخی از موارد تغییر رنگ ناخن ممکن است خطرناک نباشند؛ اما برخی دیگر ممکن است علامتی از مشکلی در سلامتی باشند که به بررسی و درمان پزشکی نیاز دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغییر رنگ ناخن‌ها
هر چند تغییر رنگ و بدرنگ شدن ناخن‌ها یک مسئلهٔ رایج است، اما دلایل پشت آن گاهی می‌تواند غیرمنتظره و تعجب‌برانگیز باشد.

کم‌خونی فقر آهن

آیا می‌دانستید کمبود آهن در رژیم غذایی‌تان یا یک کمبود آهن پنهان می‌تواند به‌صورت بدرنگ شدن ناخن خودش را نشان دهد؟ در برخی موارد، افرادی که کمبود آهن آنمی دارند ممکن است متوجه شوند بستر ناخنشان رنگ پریده شده یا به سفیدی می‌زند که نشان‌دهندهٔ کاهش جریان خون و اکسیژن به سمت ناخن‌هاست.


اختلالات تیروئید

اختلالات غده تیروئید مانند کم‌کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید می‌توانند باعث تغییراتی در رنگ و بافت ناخن شوند. زردی ناخن که کمی به سبز می‌زند می‌تواند علامت اختلالی در تیروئید باشد.

عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی از علت‌های شایع بدرنگی ناخن هستند؛ اما گاهی می‌توانند به‌صورت الگوها و رنگ‌های غیرمعمول خود را نشان دهند. عفونت‌های قارچی علاوه بر رنگ زرد یا قهوه‌ای که معمولاً انتظار داریم در موارد قارچی ببینیم، ممکن است باعث سبز یا سیاه و یا حتی آبی مایل‌به‌سبز شدن ناخن نیز بشوند که بستگی به نوع قارچ دارد.


عفونت سودوموناس

سودوموناس باکتری‌های عاشق آب هستند که معمولاً در استخرها وجود دارند. گاهی این باکتری‌ها در زیر ناخن رشد کرده و رنگ آن را سبز می‌کنند.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که می‌تواند ناخن‌ها را درگیر کرده و باعث تغییراتی در فرم و رنگ آنها شود و صدف ناخن را از بستر آن جدا کند. پسوریازیس ناخن می‌تواند ناخن را زرد مایل به قهوه‌ای کند، ناخن را فاسد کند و یا ناخن را ضخیم کند و اغلب با دیگر علائم پوستی همراه است.

پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ

کفش‌هایی که تنگ و کوچک هستند می‌توانند فشار زیادی به انگشت‌ها و بستر ناخن وارد کنند و موجب بدشکل شدن آنها و فرورفتن ناخن در گوشت و تغییر رنگ و بافت ناخن شوند. کفش‌های خیلی تنگ می‌توانند باعث تروما و تحریک ناخن شده و ایجاد بدرنگی و کبودی و ناراحتی کنند.

لاک ناخن و محصولات آرایشی

استفاده طولانی‌مدت از لاک‌های سنگین و پررنگ می‌تواند روی ناخن لکه بیندازد و باعث زردی و بدرنگی آنها به‌مرورزمان شود. همچنین برخی از محصولات مراقبت از ناخن که حاوی مواد شیمیایی یا رنگ هستند می‌توانند منجر به بدرنگی ناخن و در صورت استفاده زیاد، آسیب ناخن شوند.

عفونت‌های قارچی علاوه بر رنگ زرد یا قهوه‌ای که معمولاً انتظار داریم در موارد قارچی ببینیم، ممکن است باعث سبز یا سیاه و یا حتی آبی مایل‌به‌سبز شدن ناخن نیز بشوند که بستگی به نوع قارچ دارد

 



عوارض جانبی دارو

برخی از داروها مانند داروهای شیمی‌درمانی، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد مالاریا ممکن است باعث تغییر رنگ ناخن شوند. اگر فکر می‌کنید دلیل تغییر رنگ ناخن‌های شما می‌تواند عارضه جانبی داروی مصرفی‌تان باشد حتماً با پزشک مشورت کنید و خودسرانه تصمیم نگیرید.

تروما و آسیب

ضربه به بستر ناخن می‌تواند باعث خونریزی موضعی و کبودی در زیر ناخن شود و در نتیجه رنگ تیره‌ای به ناخن دهد که به آن هماتوم زیر ناخن می‌گویند. بیشتر موارد هماتوم زیر ناخن خودبه‌خود برطرف می‌شوند؛ اما موارد شدیدتر نیازمند تخلیه برای تسکین فشار و پیشگیری از دفرمه شدن ناخن هستند.
اگر متوجه هر گونه تغییر غیرمعمول در رنگ، بافت یا ظاهر ناخن شدید، نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید. هر چند برخی از موارد تغییر رنگ ناخن ممکن است خطرناک نباشند؛ اما برخی دیگر ممکن است علامتی از مشکلی در سلامتی باشند که به بررسی و درمان پزشکی نیاز دارد.
ظاهر ناخن‌های شما می‌تواند شاخص ارزشمندی از سلامت عمومی‌تان باشد. با پیداکردن دلایل غیرمنتظره تغییر رنگ ناخن شما می‌توانید علت‌های اصلی را بهتر پیدا کرده و سلامت و زیبایی ناخن‌هایتان را سال‌های سال حفظ کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.