تبیان، دستیار زندگی

چگونه اعتیاد به خرید را ترک کنیم؟

افرادی که به خرید کردن دائمی اعتیاد پیدا می‌کنند کنترل خود را از دست می‌دهند و خرید کردن برای آن‌ها از یک رفتار به یک عادت تبدیل می‌شود. عادتی که در مدت زمان کوتاهی شکل می‌گیرد و ترک آن سخت و زمان‌بر ست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 اعتیاد به خرید
اعتیاد به خرید که اغلب با نام اونیومانیا (oniomania) شناخته می‌شود، یک اعتیاد رفتاری است؛ اعتیاد و میل بیش از حد به خرید کردن که اغلب منجر به پشیمانی می‌شود و حتی روابط و اوضاع مالی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افرادی که اعتیاد به خرید دارند، هنگام خرید و حتی شاید تا مدتی پس از آن هیجان داشته باشند و این کار تا حدودی تسکین دهنده غم‌هایشان باشد به همین دلیل میل به خرید کردن مکرر در آن‌ها تقویت می‌شود؛ به عنوان مثال، این دسته از افراد اگر در محل کار، خانه یا در روابط خود با مشکلی روبرو شوند ممکن است به خرید روی بیاورند تا حواس خود را پرت کنند اما این یک روش نادرست برای مقابله با رنج است که اتفاقا می‌تواند خود باعث عواقب دردآور دیگری شود.

احساس خوشایند پس از خرید که در اثر ترشح شدن هورمون اندورفین و دوپامین در فرد ایجاد می‌شود موقتی است و عواقب آن در بلند مدت گریبان‌گیر او می‌شود. در واقع پس از انجام خریدهای ناگهانی، فرد ممکن است فورا یا در مدت زمان کوتاهی احساس گناه، پشیمانی یا شرم کند.

افرادی که به خرید کردن دائمی اعتیاد پیدا می‌کنند کنترل خود را از دست می‌دهند و خرید کردن برای آن‌ها از یک رفتار به یک عادت تبدیل می‌شود. عادتی که در مدت زمان کوتاهی شکل می‌گیرد و ترک آن سخت و زمان‌بر ست.

این اختلال از چند سال گذشته و با ظهور شبکه‌های اجتماعی و همچنین فروشگاه‌های اینترنتی، در جامعه پر رنگ‌تر شد و قوت گرفت. در واقع به دنبال توسعه اینترنت و فراگیر شدن استفاده از این شبکه‌ها، موجی از نیاز کاذب و مصرف‌گرایی در جامعه ایجاد شد و این شکل از اعتیاد را در جامعه تقویت کرد.

خرید تفریحی چه عواقبی دارد؟

فشار مالی: اعتیاد به خرید می تواند منجر به افزایش بدهی‌ها شود. در واقع فردی که به این اختلال دچار است، وسط ماه حسابش خالی می‌شود و حتی نمی‌تواند هزینه مخارج ضروری خود را پرداخت کند.

مشکلات رابطه: اعتیاد به خرید از این جهت که حساب فرد را خالی می‌کند می‌تواند مشکلات مالی جدی را برای او و اعضای خانواده‌اش ایجاد کند. همچنین این اختلال ممکن است باعث پنهان‌کاری شود و رابطه عاطفی‌‍ فرد را نیز دچار مشکل کند.

آسیب روانی: اعتیاد به هر چیزی آسیب‌زاست چرا که فرد را از حالت عادی خارج می‌کند و تمام فکر و ذکر او را به چیزی وابسته می‌کند. اعتیاد به خرید نیز نه تنها باعث پشیمانی و خودخوری می‌شود بلکه باعث افزایش استرس و اضطراب و حتی افسرگی او می‌شود چرا که با از دست دادن درامدش احساس ناکامی می‌شود.

چگونه اعتیاد به خرید را ترک کنیم؟

·   تنها خرید نکنید و فردی را همراه خود ببرید
·   از لیست خرید استفاده کنید
·   مخارج خود را در برنامه‌های مدیریت مالی ثبت کنید
·   به جای کارت اعتباری، پول نقد همراه خود داشته باشید
·   در مورد گزینه‌های تفریحی مورد علاقه‌تان فکر کنید
·   مدتی از شبکه‌های اجتماعی و خصوصا فروشگاه‌های اینترنتی فاصله بگیرید
·   پیش از خرید در مورد کاربرد آن از خود سوال کنید