تبیان، دستیار زندگی

انواع دستگاه حک لیزر

ماشین‌آلات صنعتی حکاکی امروزه تحولات عظیمی در صنایع مختلف مانند صنعت منسوجات چرمی، مهرسازی، خودرو، قطعات صنعتی، تولید انواع دکوراتیو و …ایجاد کرده‌اند. دستگاه‌های لیزر حکاکی به دودسته کلی حکاکی روی فلزات و غیر فلزات تقسیم می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انواع دستگاه حک لیزر
 



ماشین‌آلات صنعتی حکاکی امروزه تحولات عظیمی در صنایع مختلف مانند صنعت منسوجات چرمی، مهرسازی، خودرو، قطعات صنعتی، تولید انواع دکوراتیو و …ایجاد کرده‌اند. دستگاه‌های لیزر حکاکی به دودسته کلی حکاکی روی فلزات و غیر فلزات تقسیم می‌شوند.
این دستگاه‌ها تنوع و مدل‌های متفاوتی دارند که برخی از آنها علاوه بر انجام عملیات حکاکی لیزر، کار برش را نیز به صورت محدود انجام می‌دهند. دستگاه فایبر مارکینگ علاوه بر حکاکی روی فلزاتی چون آهن، استیل، برنج و … و همچنین فرایند حکاکی روی موادی چون پلکسی، چرم، مولتی استایل و … می‌تواند طلا و نقره را تا ضخامت حداکثر ۲ میلی متر برش دهد.
در این مقاله با انواع دستگاه حکاکی و همچنین مزایا و کاربردهای این دستگاه‌ها در صنایع مختلف آشنا می‌شویم.

معرفی انواع دستگاه لیزر حکاکی

دستگاه حکاکی فایبر مارکینگ FLM
امروزه با پیشرفت تکنولوژی لیزر، دستگاه لیزر فایبر مارکینگ در دو مدل دسکتاپ و پرتابل یکی از ماشین‌آلات محبوب در حوزه حکاکی قطعات و محصولات کارخانه‌ها و مراکز تبلیغاتی است.
فرایند حکاکی در این دستگاه‌ها از طریق طراحی در کامپیوتر و بدون دخالت دست است که اثر دائمی و پایداری دارد؛ بنابراین مدل جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های حکاکی مانند cnc و حک ضربه‌ای است.
این دستگاه مانند دستگاه برش لیزر فلزات علاوه بر حکاکی روی فلزات صاف، با استفاده از قطعه‌ای به نام روتاری قابلیت حک روی قطعات مدور و دارای انحنا نیز با همان دقت و ظرافت را دارد. حکاکی شماره سریال و بارکد یکی از پرکاربردترین نمونه کارهای این دستگاه است.
مزایا:
● به‌کارگیری هد لیزر (GALVO) با سرعت 10000 میلیمتر/ثانیه
● استفاده از فیبر نوری برای انتقال پرتو
● سرعت و دقت بالا در پرتو خروجی
● بدون نیاز به سرویس و تعمیرات در مدت زمان طولانی
● قابلیت کارکرد 24 ساعته و بدون وقفه
● توانایی برش طلا و نقره تا ضخامت 2 میلیمتر
● بدون نیاز به مواد مصرفی برای حکاکی و برش
● وجود 2 عدد دات پوینتر برای تعیین محل دقیق حکاکی
● توانایی حکاکی بارکد به صورت میله‌ای و QR
● عدم ایجاد آلودگی صوتی
● بدون نیاز به اپراتور حرفه‌ای
● قابلیت حمل و نقل آسان
معایب:
● نیاز به استفاده از کامپیوتر در انجام تمامی عملیات حکاکی
دستگاه برش و حکاکی لیزر CO2
دستگاه‌های حکاکی لیزرCO2 ، جز دستگاه‌های صنعتی به شمار می‌رود که روی متریال‌های غیر فلزی مانند سنگ، شیشه، پاره و ... استفاده می‌شود. نوع گاز استفاده شده در این ماشین بر پایه دی اکسید کربن و تولید پرتوی لیزر از طریق سورس دستگاه یعنی تیوب لیزر است. برای خرید دستگاه برش لیزر روتک می‌توانید به سایت مراجعه کنید.
مزایا:
● دارای توان قدرتمند
● راندمان بالا
● سرعت بالا
● قدرت تکرارپذیری بسیار دقیق
دستگاه حکاکی لیزر MF
دستگاه حکاکی MF نوعی دستگاه نیمه صنعتی به شمار می‌رود که حمل و نقل آسانی دارد. این دستگاه کاربری آسانی دارد و اپراتور برای کار با دستگاه به مهارت خاصی نیاز ندارد.
مزایا:
● بدون نیاز به مهارت خاص
● حمل و نقل آسان
● ابعاد کوچک
معایب:
● محدودیت در تولید محصولات
دستگاه لیزر حکاکیMC
دستگاه‌های لیزر حکاکی MC از نوع لیزر حکاکی و نقطه‌ای هستند. در این مدل اشعه لیزر در محیط بسته‌ای قرار دارد؛ بنابراین اگر گرد وغباری به سمت لیزر دستگاه بیاید آن را پراکنده می‌کند و مانع ورود آلودگی به داخل آن خواهد شد.
مزایا:
● انجام حک لیزر در سایزهای مختلف
● تنظیم مسیر اشعه لیزر به دو شکل الکترونیکی و دستی
● دارای عمر طولانی
دستگاه لیزر حکاکی DDB
یکی دیگر از انواع دستگاه لیزر حکاکی، مدل لیزر DDB است. این دستگاه برای حکاکی روی غیر فلزاتی مانند چرم، چوب، کاشی، انواع پارچه، سنگ‌های مرمر، پلاستیک و …مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مزایا:
● مانع از جذب گرد و خاک و دود
● مجهز به لیزر امریکایی RF با فرکانس بالا
● دارای قدرت بالا در حک دقیق و ظریف
 لیزرهای YAG با پمپ نیمه هادی
سیستم‌های لیزری YAG که به مدل کریستالی نیز معروف هستند، برای حکاکی روی فلزات و غیر فلزات به کار می‌رود. این دستگاه حک لیزری دارای پمپ‌های نیمه هادی هستند و در صنایع مختلف دارای کاربرد فراوان است.
مزایا:
● کاربرد در صنایع مختلف مانند بسته بندی مواد غذایی، صنایع فلزی، کلیدهای پلاستیکی، انواع زیور آلات، قطعات الکترونیکی و …
دستگاه حکاکی لیزری YMRF
دستگاه لیزر حکاکی مدل YMRF جزو به‌روزترین نمونه‌های سیستم‌های حکاکی است. در ساخت و تولید این دستگاه صنعتی حکاکی از قطعات کامپیوتری استفاده شده است که آن را در برابر قطع و وصل برق و سایر مشکلات الکترونیکی مقاوم کرده است.
مزایا:
● نصب آسان
● توانایی کارکرد ۲۴ ساعته
● مجهز به نرم افزار پیشرفته
● انجام حک با دقت بالا
لیزر حکاکی MUVلیزر فرابنفش
دستگاه لیزر حکاکی MUV مناسب برای حکاکی روی چرم، صفحه‌های ال سی دی، فلز، شیشه، پلاستیک، انواع سرامیک ظریف و … است که می‌توان از آن به 2 صورت اتوماتیک و دستی استفاده کرد.
مزایا:
● مصرف انرژی پایین
● دقت و ظرافت بالا در انجام حکاکی
● مجهز به ژنراتور UV
● عدم وجود اثر سوختگی روی محصول
● مناسب برای خطوط تولید فوق‌العاده دقیق و با کیفیت
حکاکی لیزر غیر فلزاتCMA
از مدل‌های دیگر دستگاه‌های ویژه حکاکی می‌توان به لیزرهای CMA اشاره کرد. این دستگاه برای حکاکی بر روی انواع غیر فلزات مانند انواع چوب، محصولات چرمی، مدل‌های مختلف پارچه، پلکسی گلاس، کاشی و سرامیک‌های ظریف، بعضی از انواع پلاستیک و … استفاده می‌شود.
مزایا:
● راندمان بالا در کارکرد طولانی مدت
● بدون لرزش در هنگام کار
● دارای کیفیت نسبتا خوب

کاربرد انواع دستگاه لیزر حکاکی

کاربرد انواع دستگاه لیزر حکاکی در صنایع مختلف

با توجه به گستردگی حک دستگاه‌های لیزر حکاکی روی فلزات و غیر فلزات متعدد، از این دستگاه در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از جمله این صنایع عبارت‌اند از:
صنعت تبلیغات: حکاکی هدایای تبلیغاتی، سررسید، تندیس و …
صنایع تولیدی: حکاکی آرم و لوگو، در خطوط تولید، حکاکی شماره سریال و بارکد و یا طرح‌های مختلف مورد نظر بر روی محصولات شیرآلات، قطعات خودرویی، قطعات کامپیوتری، لوازم برقی، روشنایی و لوستر
صنعت طلا و جواهر: برش و حکاکی طلا و نقره، ساخت پلاک‌های مخصوص و سفارشی

کاربرد انواع دستگاه لیزر حکاکی در صنایع مختلف

نتیجه گیری

اگر قصد خرید دستگاه لیزر را برای شروع یا توسعه کسب و کار خود دارید، می‌توانید با مجموعه بزرگ روتک ارتباط گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان خبره این شرکت بهره مند شوید.