تبیان، دستیار زندگی

نظرات درباره پودر پروتئین برندهای ایرانی باکیفیت

مکمل‌های پروتئینی انواع مختلفی دارند، هر نوع شامل ارزش غذایی خاصی است. با توجه به اینکه پودر پروتئین به عنوان یک مکمل ورزشی توصیه می‌شود، اهمیت کیفیت و خلوص آن برای ورزشکاران بسیار بالا است. از طرفی هزینه خرید بهترین پودر پروتئین بالا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چطور بهترین پودر پروتئین برندهای ایرانی را تشخیص دهیم؟

مکمل‌های پروتئینی انواع مختلفی دارند، هر نوع شامل ارزش غذایی خاصی است. با توجه به اینکه پودر پروتئین به عنوان یک مکمل ورزشی توصیه می‌شود، اهمیت کیفیت و خلوص آن برای ورزشکاران بسیار بالا است. از طرفی هزینه خرید بهترین پودر پروتئین بالا است.
با توجه به اهمیت خلوص پودر و هزینه خرید، نظرات متخصصین درباره پودر پروتئین برندهای ایرانی این است که اطمینان از اصل بودن محصول مقدم بر سایر فاکتورها است چرا که با محدودیت واردات، امکان شناسایی دقیق اورجینال بودن و خلوص برندهای خارجی وجود ندارد. در نتیجه خرید یک محصول ایرانی منطقی‌تر بنظر می‌رسد.
برای بررسی کیفیت پودر پروتئین برندهای ایرانی راهی جز آشنایی کلی با ساختار کلی پروتئین و انواع مکمل پروتئینی نداریم. فاکتورهای خاصی برای تشخیص کیفیت پودرهای پروتئین باید بررسی شوند. با بررسی این فاکتورها می‌توانید با یک دید کلی درباره کیفیت پودر پروتئین برندهای ایرانی تصمیم‌گیری و خرید مطمئنی داشته باشید. برای این منظور تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پروتئین چیست؟

پروتئین یک مولکول بزرگ و پیچیده است که از اتصال مولکول‌های کوچکتری به نام آمینواسیدها تشکیل می‌شود. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از پروتئین ارائه کنیم، بهتر است بگوییم یک قطار تشکیل شده از واگن‌هایی به نام آمینواسیدها است. این آمینو اسیدها صرفا یک نوع خاص نیستند و متفاوت اند.
پروتئین از اتصال رشته‌هایی آمینواسید مختلف تشکیل می‌شود. این مولکول بزرگ بعد از ورود به معده تحت تاثیر اسید معده و آنزیم‌های گوارشی به آمینواسیدهای سازنده شکسته می‌شود. آمینواسیدها در روده جذب بدن می‌شوند.
در مبحث تغذیه انسان 20 مدل آمینواسید وجود دارد که با هم متفاوت هستند. از میان این 20 مدل مختلف بعضی از مدل‌ها برای بدن ضروری هستند و از طریق غذا جذب می‌شوند. سایر مدل‌ها غیرضروری بوده و از طریق دریافت آمینواسید ضروری در بدن ساخته و جذب می‌شوند.
حال که متوجه شدیم پروتئین‌ها ترکیبات ثابتی نیستند باید به این نکته اشاره کرد که پروتئین در مواد غذایی مثل شیر، سویا، گوشت، مرغ و... از ترکیبات مختلفی از آمینواسید ساخته شده است و یکسان نیستند. زمانی که می‌گوییم بدن به مقدار x پروتئین نیاز دارد، منظور مقدار خاصی از آمینواسید x و آمینواسید y و... است. با توجه به این پیچیدگی، اصطلاح پروتئین مرجع بوجود آمد. این پروتئین، مجموع آمینواسیدهای ضروری بدن را تشکیل می‌دهد.

نظرات درباره پودر پروتئین

زمانی که می‌گوییم بدن به مقدار x پروتئین نیاز دارد، منظور x مقدار از پروتئین مرجع است. پروتئین‌های حیوانی به ساختار پروتئین مرجع نزدیک‌تر هستند.
هضم پروتئین چند مرحله‌ای است. فرایند هضم شامل شکستن پیوندی به نام پپتاید در میان آمینواسیدها است. این فرایند شکست پیوند پپتایدی است که در چند مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول پروتئین به پلی پپتایدها شکسته و بعد به دی پپتاید و تری پپتاید و در نهایت به آمینواسیدها شکسته می‌شوند.

ترکیبات مکمل‌های پروتئینی چیست؟

مکمل‌های پروتئینی از غذا گرفته می‌شوند. مولکول پروتئین را به صورت قطار کامل و شکسته نشده آمینواسید، طی فرایندی از غذا گرفته و به صورت پودر مکمل تولید می‌کنند. اکثر مکمل‌ها از شیر تولید شده و به آنها پروتئین لبنی می‌گویند.

انواع  پروتئین
در دسته بندی زیر که شامل پودر شیر خشک کامل و شیر تغلیظ شده (کنسانتره و ایزوله) میزان خلوص پروتئین را نشان می‌دهند. این دسته بندی برای تشخیص خلوص است.

پودر شیر خشک کامل
حدود 90 درصد شیر آب و ده درصد دیگر چربی، پروتئین (حدود 3 درصد)، لاکتوز و مواد معدنی است. وقتی آب شیر تبخیر شود شیر خشک یا پودر شیر تولید می‌شود. یعنی پودر شیرخشک حاوی 30 درصد پروتئین و 70 درصد چربی و لاکتوز است.

پودر پروتئین شیر تغلیظ شده
اگر پروتئین شیر در یک فرایند به دست آید، پودر پروتئین شیر تغلیظ شده، بدست می‌آید. مکمل‌های پروتئین شیر تغلیظ شده شامل موارد زیر هستند:
● مکمل پروتئین کنسانتره شیر (MPC): اگر لاکتوز پودر شیر خشک در یک فرایند حذف شود، پودری با خلوص 40 تا 85-90 درصد پروتئین بدست می‌آید که به آن پودر پروتئین تغلیظ شده / کنسانتره شیر یا MPC می‌گوییم. این پودر شیر خشکی است که چربی و یک مقدار از لاکتوز آن حذف شده است.
● مکمل پروتئین ایزوله شیر (MPI): اگر فرایند حذف چربی و لاکتوز با فیلترهای حساس‌تری انجام شود، خلوص پروتئین به بالای 90 درصد در پودر مکمل می‌رسد. به این نوه مکمل پروتئین ایزوله شیر می‌گویند.
این دسته بندی به صورت کلی درصد خلوص میزان پروتئین را نشان می‌دهد و اکثر گزینه‌ها استفاده شخصی نداشته و برای تولیدات صنعتی یا سازنده‌های مکمل فروش می‌رود.
پروتئین شیر از آمینواسیدهای ضروری لازم برای بدن تشکیل شده و در واقع با کیفیت‌ترین پروتئین‌های غذایی هستند. پروتئین موجود در شیر حاصل ترکیب 80 درصد پروتئین کازئین و 20 درصد پروتئین وی (WHEY) است. تفاوت این دو پروتئین در مدت زمان جذبشان است. وی زود جذب و کازئین دیرجذب هستند. برای جداسازی این دو پروتئین فرایند پنیر سازی شکل می‌گیرد. بخش پنیری شیر پروتئین کازئین و بخش آب آن وی است. پروتئین وی که از آب پنیر بدست می‌آید، پرفروش‌ترین و پرمصرف‌ترین مکمل ورزشی بازار است.

انواع پودر پروتئین وی
حال با این مقدمه به معرفی مکمل‌های وی موجود در بازار می‌پردازیم:
● مکمل پروتئین وی کنسانتره (WPC): برای ساخت این مکمل پودر آب پنیر یا وی لبنی را طبق فرمولاسیون خاص سازنده با قوام دهنده، طعم دهنده، آنزیم و گاهی شکر و... ترکیب می‌کنند و تغییر PH روی آن انجام می‌شود. اکثر محصولات موجود در بازار حدود 80 درصد پروتئین وی دارند. به طور کلی در 40 گرم پودر این مکمل 30 کالری و حدود 30 گرم پروتئین دارد.
● مکمل پروتئین وی ایزوله (WPI): اگر مکمل پروتئین وی 90 درصد به بالا خلوص داشته باشد، مکمل پروتئین وی ایزوله است. در 35 گرم پودر این مکمل حدود 15 کالری و 30 گرم پروتئین است.
● مکمل پروتئین وی هیدرولیز شده: همان مکمل پروتئین وی کنسانتره یا ایزوله معمولی است با این تفاوت که ساختار قطاری پروتئینش را کمی شکسته و کوچکتر کرده‌اند. مولکول‌های پروتئین به زنجیره آمینواسید کوچکتر تبدیل می‌شود.

چطور بهترین پودر پروتئین برندهای ایرانی را تشخیص دهیم؟


نظرات درباره پودر پروتئین برندهای ایرانی باکیفیت

با توجه به توضیحات قبلی حال نحوه تولید انواع پودر پروتئین وی را می‌دانیم. زمان خرید این مکمل با توضیحات روی بسته بندی می‌توان متوجه شد که فرق وی لبنی و مکمل پروتئین وی یا به اصطلاح نوع پروتئین چیست. حال به سایر فاکتورهای لازم برای تشخیص درستی نظرات درباره پودر پروتئین برندهای ایرانی باکیفیت می‌پردازیم:
● نوع پروتئین و درصد خلوص آن: پودرهای پروتئینی به اشکال مختلف از جمله آب پنیر، کازئین، سویا، نخود، برنج و پروتئین کنف موجود است. خلوص و مقدار پروتئین در هر سروینگ (پیمانه) برندهای مختلف با هم متفاوت است.
● مواد تشکیل دهنده: فهرست مواد تشکیل دهنده را مرور کنید تا مطمئن شوید که پودر پروتئین حاوی مواد با کیفیت بالا و حداقل مواد افزودنی است. به دنبال محصولاتی با مواد ساده و طبیعی باشید و از محصولاتی که دارای افزودنی های بیش از حد، طعم دهنده های مصنوعی، شیرین کننده ها و نگهدارنده هستند، اجتناب کنید. برخی از پودرهای پروتئینی نیز ممکن است حاوی مواد اضافی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم های گوارشی باشند که بسته به نیاز شما می توانند مزایای بیشتری را ارائه دهند.

خرید بهترین پروتئین وی ایرانی

مقدار پروتئین مورد نیاز برای افراد مختلف بستگی به سطح فعالیت و اهداف آنها دارد. بزرگسالان سالم و کم تحرک معمولاً نیاز به حدود 0.8 گرم پروتئین برای هر کیلوگرم وزن بدن در روز دارند. اما برای افرادی که فعالیت ورزشی زیادی دارند و به دنبال افزایش عضلات هستند، می‌توان نیاز به 1.4 تا 1.6 گرم پروتئین برای هر کیلوگرم وزن بدن را در نظر گرفت. حال با توجه به این مقدار و مقایسه با مقدار پروتئین‌های برندهای زیر می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد. افراد در میان نظرات درباره پودر پروتئین برندهای ایرانی باکیفیت چند برند زیر را معرفی کرده‌اند.

خرید آنلاین پروتئین وی پگاه 
طبق نظرات درباره پودر پروتئین برندهای ایرانی باکیفیت پروتئین وی پگاه، یک مکمل ورزشی با مقدار بالای پروتئین، حاوی 24.5 گرم پروتئین در هر سروینگ است. این پودر حاوی ویتامین‌های محلول در چربی و آب، تائورین، ال کارنیتین، کولین و اینوزیتول نیز می‌باشد. ورزشکاران برای تأمین بخشی از پروتئین مورد نیاز روزانه، رشد عضلات بدون چربی، و کمک به کاهش وزن و افزایش سطح BCAA از این پودر استفاده می‌کنند.
این پودر در چهار طعم توت فرنگی، موزی، وانیلی و شکلاتی و در بسته‌بندی 2 کیلوگرمی عرضه می‌شود. با توجه به اطلاعات موجود دارای مخلوط ویتامینی، پروتئین کنسانتره، و قابلیت هضم بالا است. از آنجایی که پروتئین وی حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری است، مناسب برای تقویت عضلات و جذب بهتر می‌باشد. به دلیل بالا بودن مقدار لوسین در آن، به خوبی برای تحریک رشد عضلات کاربرد دارد و برای افرادی که در دوره کات و چربی سوزی هستند و تمایل به افزایش حجم خشک دارند، توصیه می‌شود.

خرید آنلاین پروتئین وی کاله
پروتئین وی کنسانتره کاله که حاوی 24 گرم پروتئین و 120 کیلوکالری انرژی در هر سروینگ است بر اساس نظرات یکی از پودر پروتئین برندهای ایرانی باکیفیت شناخته شده است. پروتئین وی کاله علاوه بر پروتئین، شامل 5 گرم آمینو اسید شاخه‌دار (BCAA) و 4 گرم گلوتامین در هر سروینگ است. گلوتامین به رشد عضلات، کاهش خستگی عضلانی و بهبود ریکاوری کمک می‌کند، در حالی که BCAA نقش مهمی در افزایش حجم خشک، افزایش سطح انرژی، کاهش خستگی و تسریع ریکاوری پس از ورزش دارد. از آنجایی که پروتئین وی کاله سرعت جذب بالایی دارد، مصرف آن می‌تواند از گرسنگی زودهنگام جلوگیری کند و در کنار تأمین بخشی از پروتئین مورد نیاز، حس سیری را ایجاد کرده و اشتها را کاهش دهد.

خرید پودر پروتئین وی کارن
مکمل گلدن وی پی ان سی توسط شرکت داروسازی کارن تولید می‌شود و در هر قوطی 1000 گرم پودر قرار دارد که به طور کلی 35 سروینگ دارد. هر سروینگ از این محصول حاوی 1 پیمانه (28.4 گرم) است و دارای 20.6 گرم پروتئین و 5 گرم کربوهیدرات است. این مکمل فاقد گلوتن بوده و از پروتئین غلیظ شده آب پنیر، کازئینات سدیم، گوارگام، آسپارتام و طعم دهنده‌های مجاز خوراکی تشکیل شده است.
مکمل حاوی 77 درصد پروتئین است و پروتئین وی کنسانتره را فراهم می‌کند. این مکمل ترکیب کاملی از اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری را فراهم و به ساخت و حفظ توده عضلانی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد، به خصوص در ورزشکارانی که در دوره بدنسازی هستند. مناسب برای افرادی است که جراحی‌های کاهش وزن داشته‌اند یا دریافت کافی پروتئین از منابع غذایی ندارند.

خرید پودر پروتئین وی ژن استار
وی ژن استار، با 120 کیلوکالری انرژی در هر سروینگ، از ترکیبات مختلفی تشکیل شده است. این پودر حاوی 24 گرم پروتئین، 3 گرم کربوهیدرات و 1 گرم چربی در هر سروینگ است. پروتئین از نوع وی کنسانتره و تغلیظ شده شیر است که باعث افزایش رشد عضلات و جلوگیری از تحلیل عضلات می‌شود. همچنین این مکمل حاوی مقادیری از کلسترول، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و ویتامین سی است.
مکمل شامل ترکیباتی جانبی نیز است که به عنوان مواد کمکی و غیر موثره عمل می‌کنند. این ترکیبات شامل زانتان گام، گوار گام، مجموعه آنزیمی، شیرین‌کننده مصنوعی و طعم‌دهنده مجاز خوراکی می‌شود. وی ژن استار در سه طعم مختلف شکلات شیری، بیسکوییت وانیلی و کرم کارامل تولید شده است تا افراد با سلایق مختلف بتوانند طعم مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
این مکمل با تامین پروتئین، کربوهیدرات و چربی، موجب افزایش حجم و قدرت عضلات می‌شود و در کاهش خستگی عضلات در طول تمرین نیز موثر است. همچنین با داشتن BCAA، می‌تواند در دوران کات مورد استفاده قرار گیرد و اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری را تأمین کند.