تبیان، دستیار زندگی

زیباترین جنگل‌های شمال ایران کدامند؟

اگر از جمله افرادی هستید که شمال ایران را به خاطر جنگل‌های سرسبز و درختان سربه‌فلک کشیده‌اش دوست دارید، بدون شک آشنایی با زیباترین جنگل‌های ایران، برنامه‌ریزی سفر را از هر جهت برای شما ساده‌تر خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اگر از جمله افرادی هستید که شمال ایران را به خاطر جنگل‌های سرسبز و درختان سربه‌فلک کشیده‌اش دوست دارید، بدون شک آشنایی با زیباترین جنگل‌های ایران، برنامه‌ریزی سفر را از هر جهت برای شما ساده‌تر خواهد کرد.

اگر هم عاشق دریای خزر هستید و شمال ایران را برای سواحل زیبایش انتخاب می‌کنید، فقط کافی‌ست یک بار در جنگل‌های سرسبز و دیدنی آن در برخی از مناطق بکر قدم بگذارید تا شیفته زیبایی‌هایش شوید.

جنگل‌های شمال ایران که بخشی از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی هستند تمام نوار سبز نقشه ایران در استان‌های گیلان تا مازندران و گلستان و بخش‌هایی از آذربایجان را به خود اختصاص داده‌اند. جنگل‌هایی که در هر بخش پوشش گیاهی منحصر به‌فرد و طبیعت خاص و زیبایی دارند.

پس اگر شما هم تصور می‌کنید که همه جنگل‌های شمال شبیه به هم هستند، سخت در اشتباهید. در ادامه چند جنگل دیدنی شمال را در بخش‌های مختلف به شما معرفی می‌کنیم تا هر زمان که قصد شمال گردی و دیدن جنگل‌های هیرکانی را داشتید، بتوانید به‌عنوان یک راهنمای سفر از آن استفاده کنید.

جنگل الیمستان؛ طبیعتی همه چیز تمام

یکی از زیبا‌ترین جنگل‌های شمال ایران یعنی جنگل رویایی الیمستان در نزدیکی شهر آمل قرار دارد. منطقه‌ای که ترکیب بی‌نظیری از جنگل، مراتع سرسبز، چشمه‌های جوشان و دشت‌ها‌ست و چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد و شبیه به آن را در کمتر جایی می‌توانید ببینید.

در الیمستان پس از گذر از جنگل‌های سرسبز به دشت‌های وسیع و گله‌های اسب می‌رسید که در میان گل‌های زرد و بنفش حرکت می‌کنند. جایی که یک سوی آن چشم‌اندازی به کوه‌های بلند و در طرف دیگر به جنگل‌های سرسبز دارد.
طبیعت
این منطقه آنقدر زیباست که برخی از طبیعت‌گردان آن را برای پیمایش انتخاب می‌کنند و چند روز در مسیر جنگلی در میان انبوه درختان، دل به دل طبیعت می‌دهند و از زیبایی‌های ناتمام آن لذت می‌برند.

این تصویر تماشایی در بهار الیمستان است. اگر در پاییز این جنگل را برای سفر انتخاب کنید، غرق شکوه رنگ‌های پاییزی‌اش خواهید شد که طیف‌های مختلفی از قرمز تا نارنجی، زرد و سفید را در کنار آسمان آبی و کوه‌های خاکستری ایجاد کرده‌اند.

برای سفر به الیمستان می‌توانید یک برنامه یک روزه بچینید و پس از رسیدن به آمل بعد از اجاره سوئیت و اقامت در آن چند ساعتی را به گشت‌وگذار در دل جنگل با طبیعت بی‌نظیرش اختصاص دهید.

برای رزرو سوئیت یا سایر انواع اقامتگاه‌ها نیز می‌توانید به سادگی از طریق سایت شب جستجوهای لازم را انجام داده و پس از بررسی گزینه‌های مختلف، هر نوع اقامتگاهی که می‌خواهید را به‌صورت آنلاین رزرو کنید.

در این منطقه جاذبه‌های مختلفی مثل قله امام‌زاده قاسم، نقش پای رستم، روستای لهاش و منطقه قلادرن وجود دارد که می‌توانید در لیست جاهای دیدنی سفر خود قرار دهید.

قلعه رودخان گیلان؛ قلعه‌ای هزار تو در دل جنگل

کمتر کسی است که به استان زیبای گیلان سفر کرده باشد و گذرش به قلعه رودخان نخورده باشد. قلعه‌ای در دل جنگل‌های گیلان و نزدیکی شهر فومن که قدمت آن چندان مشخص نیست و تا سال ۱۸۳۰ کاملا ناشناخته بود تا اینکه توسط یک ایران شناس لهستانی کشف شد.

این قلعه اسرارآمیز عمر بیش از هزار ساله دارد و در طول تاریخ، بخش‌های زیادی از آن تخریب شده و در برخی از دوره‌های نیز قسمت‌هایی به قلعه اضافه شده که کاربری آن نیز کاملا نظامی و جنبه استراتژیکی داشته است.

آنچه این قلعه تاریخی را نسبت به بسیاری از جاذبه‌های تاریخی متمایز می‌کند، موقعیت مکانی قلعه است که شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید حتی نام امروزی قلعه نیز از قرار گرفتن در کنار رودخانه پر آب گرفته شده است.
قلعه رودخان
با سفر به قلعه رودخان باید خود را برای یک گشت‌وگذار ترکیبی از جاذبه تاریخی و طبیعت‌گردی آماده کنید. برای اقامت نیز گزینه‌های زیادی پیش‌روی شماست که از بین آن‌ها می‌توانید کلبه جنگلی را که یک تجربه خاص و منحصر به‌فرد در اختیارتان قرار می‌دهد را انتخاب کنید.

با اجاره کلبه جنگلی در روستاهای اطراف فومن همه چیز برای یک سفر خاص و متفاوت مهیا خواهد شد. پس قبل از سفر، با رزرو آنلاین و بررسی گزینه‌های مختلف در یکی از روستاهای نزدیک به این جاذبه کلبه را رزرو کنید تا برای گشت‌وگذار نیز مسیر زیادی در پیش نداشته باشید.

پارک جنگلی گیسوم؛ جنگل و دریا در یکجا

یک بخش دیدنی دیگر از جنگل‌های شمال ایران را می‌توانید در منطقه گیسوم گیلان ببینید. جایی که علاوه‌بر طبیعت زیبا، دارای امکانات کافی برای سفر است و خیال شما را از بابت تفریح و اقامت نیز آسوده می‌کند.

در این منطقه علاوه‌بر ویلا می‌توانید برای رزرو اقامتگاه بوم گردی نیز اقدام کنید و در دل خانه‌هایی با معماری سنتی با امکانات کامل اقامت داشته باشید. بومگردی‌های شمال ایران معمولا در روستاها و فاصله کمی از طبیعت قرار دارند که لذت زندگی چند روزه در زیبایی‌های سرسبز شمال ایران را به شما می‌دهند.

حالا سری به پارک جنگلی گیسوم در منطقه تالش بزنیم؛ جایی که هر کس با هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. این منطقه ۸۰ هکتاری علاوه‌بر جنگل دارای ساحل دریای خزر است که زیبایی‌های طبیعت شمال ایران را تکمیل می‌کند. ضمن اینکه ساحل و جنگل فاصله بسیار کمی با هم دارند و با انتخاب این مقصد می‌توانید علاوه‌بر دسترسی به امکانات تفریحی و اقامتی از طبیعت زیبای شمال نیز لذت ببرید. به‌طوری که جاده زیبای آن از دل جنگل‌ با درختان سر به فلک کشیده می‌گذرد که یک سوی آن درختان و منطقه جنگلی و سوی دیگر ساحل دریای خزر است.
جنگل
از جمله امکانات رفاهی و تفریحی جنگل گیسوم می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران، آلاچیق، جت اسکی، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر و پارک بازی کودکان اشاره کرد.

برای سفر به منطقه تفریحی گیسوم بهترین زمان، فصل بهار و پاییز است که دمای هوا معتدل‌تر و میزان رطوبت کمتر است. در بهار سرسبزی و تازگی و در پاییز هم شکوه رنگ‌های طبیعت هوش از سر شما می‌برد.

این مناطق فقط بخش کوچکی از جنگل‌های سرسبز شمال ایران هستند که می‌توانید برای سفر انتخاب کنید. در تمامی شهرها و مناطق شمال ایران که پلو به جنگل‌های هیرکانی زده‌اند، شگفتی تازه‌ای از طبیعت را خواهید دید که چشمتان از دیدن آن سیر نخواهد شد.