تبیان، دستیار زندگی

 هوش مصنوعی به کمک بچه‌های اوتیسم می‌آید؟

 تشخیص اوتیسم از طریق استفاده از هوش مصنوعی اکنون یک واقعیت است و درمان‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در توسعه آینده‌ای سالم نویدبخش هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 هوش مصنوعی، کمک به بچه‌های اوتیسم ،
 تشخیص اوتیسم از طریق استفاده از هوش مصنوعی اکنون یک واقعیت است و درمان‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در توسعه آینده‌ای سالم نویدبخش هستند. 

 تشخیص ویژگی‌های اولیه اوتیسم، همیشه آسان نیست به‌خصوص زمانی که فرد نیازهای حمایتی کمی دارد. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا تشخیص داده شود و تشخیص دیرهنگام به معنای تأخیر در دریافت درمان‌ها و خدمات است.

 دلایل متعددی برای این تأخیر وجود دارد. هیچ یک از ویژگی‌های اوتیسم به‌صورت واضح وجود ندارد و برخی از ویژگی‌های اوتیسم می‌توانند با سایر اختلالات یا تفاوت‌های شخصیتی نامرتبط نیز رخ دهند. ارزیابان ممکن است مطمئن نباشند که آیا یک رفتار خاص بخشی از یک الگوی اوتیستیک است یا صرفاً یک ویژگی خاص شخصی است و بسیاری از ارزیابان و والدین تا زمانی که کاملاً مطمئن شوند که تشخیص صحیح است، در زدن برچسب روی کودک تردید دارند.

پیوند فناوری و تعامل

 نوعی از هوش مصنوعی گاهی بهتر از انسان‌ها می‌تواند الگوهای مرتبط را تشخیص دهد. یادگیری عمیق نوعی یادگیری ماشینی است که مبتنی بر شبکه‌های عصبی مصنوعی است و این نوع برنامه‌ها ممکن است راه خوبی برای تأیید تشخیص یا پیشنهاد نیاز به ارزیابی بیشتر به ارزیابان باشد.

 علاوه بر موضوع تشخیص این بیماری، یکی از مزایای کلیدی هوش مصنوعی برای افراد دارای طیف اوتیسم این است که می‌تواند به پر کردن شکاف ارتباطی که ممکن است تجربه کنند، کمک کند. بسیاری از افراد اوتیستیک با ارتباط کلامی مشکل دارند، چه مشکل در بیان خود یا مشکل در درک دیگران. هوش مصنوعی می‌تواند راه شهودی‌تر و دردسترس‌تری را برای برقراری ارتباط فراهم کند، مانند پردازش زبان طبیعی که می‌تواند به ترجمه ایده‌های پیچیده به زبان ساده‌تر کمک کند. این می‌تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا خود را به طور مؤثرتری بیان کنند و همچنین به‌راحتی دیگران را درک کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

 یکی دیگر از مزایای هوش مصنوعی برای افراد مبتلا به اوتیسم این است که می‌تواند پشتیبانی شخصی و هدفمند را ارائه دهد. بسیاری از افراد اوتیستیک ممکن است با مهارت‌های عملکرد اجرایی، مانند برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی دست‌وپنجه نرم کنند که می‌تواند بر توانایی آن‌ها برای تکمیل وظایف یا دستیابی به اهداف تأثیر بگذارد. هوش مصنوعی می‌تواند مداخلات و پشتیبانی هدفمندی مانند یادآوری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها یا اعلان‌ها را فراهم کند تا به آنها کمک کند در مسیر خود باقی بمانند و به اهداف خود دست یابند. علاوه بر این، هوش مصنوعی همچنین می‌تواند بازخورد و نظارت در زمان واقعی را ارائه دهد که می‌تواند به افراد مبتلا به اوتیسم کمک کند تا مواقعی را که ممکن است به حمایت یا مداخله اضافی نیاز داشته باشند، شناسایی کنند.

همچنین برای بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم یا اختلال اضطراب، صحبت‌کردن با صفحه‌نمایش یا ربات آسان‌تر است و در درازمدت، اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط یک ربات یا برنامه، قابل‌تجزیه و تحلیل و به‌اشتراک‌گذاری با یک درمانگر است.

هوش مصنوعی: یار جدید کودکان اوتیسمی در مسیر رشد و پیشرفت

در سراسر جهان ابزارهایی مجهز به هوش مصنوعی برای کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

 : BrainCo شرکتی است که رابط‌های مغز و رایانه مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه می‌دهد. از این رابط می‌توان برای کمک به کودکان اوتیسمی برای برقراری ارتباط و کنترل محیط خود با ذهن استفاده کرد.

: Proloquo2Go این ابزار یک برنامه گفتاردرمانی است و از ویژگی‌های مختلفی مانند تبدیل متن به گفتار و تشخیص صدا برای کمک به کودکان برای برقراری ارتباط با افکار و نیازهای خود استفاده می‌کند.

 : ABA Genie برنامه‌ای است که برای یادگیری مهارت‌های اساسی مانند پیروی از دستورالعمل‌ها و شناسایی اشیا استفاده می‌شود. این اپلیکیشن از ویژگی‌های مختلفی مانند بازی‌ها و جوایز استفاده می‌کند تا کودکان را درگیر و باانگیزه نگه دارد.

 :Sensory Playground اپلیکیشنی است که از هوش مصنوعی برای ایجاد یک تجربه حسی سفارشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می‌کند. این اپلیکیشن به کودکان این امکان را می‌دهد که از میان محرک‌های مختلفی مانند نور، صدا و ارتعاشات انتخاب کنند تا تجربه‌ای حسی ایجاد کنند که برای آن‌ها آرامش‌بخش و لذت‌بخش است.

 MindScope: یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند برای ردیابی و تجزیه‌وتحلیل نگاه چشم کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده شود. از MindScope می‌توان برای ارزیابی مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های توجه و مهارت‌های اجتماعی کودک استفاده کرد.

 SocialEyes: ابزاری است که می‌تواند برای آموزش نشانه‌های اجتماعی و زبان بدن به کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده شود. SocialEyes از ویژگی‌های مختلفی مانند فیلم‌ها و بازی‌ها برای کمک به کودکان برای یادگیری و تمرین این مهارت‌ها استفاده می‌کند.

ربات‌ها به کمک کودکان اوتیسمی می‌آیند

 همچنین یکی از جذاب‌ترین رویکردها برای استفاده از هوش مصنوعی در درمان شامل طراحی و آموزش ربات‌هایی برای تعامل با کودکان اوتیسمی است. هدف آنها تمرین‌دادن به کودکان اوتیستیک با شناسایی حالات چهره، تعامل اجتماعی و پاسخ مناسب به نشانه‌های اجتماعی است.

 رباتیک سافت بانک: روبات‌های انسان‌نما SoftBank Robotics NAO حدود دو فوت قد دارند و شبیه اندرویدهای علمی تخیلی هستند. آنها می‌توانند با تغییر رنگ چشم، حرکت بازوها و تغییر لحن صدایشان احساسات خود را ابراز کنند.
 
 کودکان اوتیستیک اغلب به NAO بیشتر از یک درمانگر انسانی پاسخ مثبت می‌دهند و ازآنجایی‌که NAO یک ربات است، صبر نامحدودی دارد و قادر است همان نشانه‌ها را به همان روش بارهاوبارها بدون تغییر تکرار کند. بسیاری از کودکان اوتیسم مشتاقانه منتظر وقت گذراندن با روبات‌ها هستند و در برخی موارد، محبت NAO را با در آغوش گرفتن نشان می‌دهند.

BiBli: این ربات نیز می‌تواند بدون قضاوت با کودکان از طریق تعاملات چالش‌برانگیز و با سرعت خود کودک صحبت کند.

موسسه تکنولوژی ماساچوست نیز روباتی را برنامه‌ریزی کردند تا با استفاده از داده‌های ویدئو، صدا و اندازه‌گیری ضربان قلب و عرق پوست، اطلاعات مربوط به کودکان را یکپارچه کند. ربات با استفاده از این اطلاعات، همراه با اطلاعات رفتارهای مورد انتظار و مناسب، می تواند رفتارهای کودک را معنا کند و به آن پاسخ دهد.

 مزایای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم

 نتایج یادگیری بهبودیافته: هوش مصنوعی می‌تواند به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند تا به طور مؤثرتر و کارآمدتر یاد بگیرند. به‌عنوان‌مثال، مطالعات نشان داده است که آموزگاران دارای هوش مصنوعی می‌توانند به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کنند تا مهارت‌های خواندن و ریاضی خود را بهبود بخشند.

 افزایش تعامل: ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند یادگیری را برای کودکان مبتلا به اوتیسم سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر کنند. برای مثال، بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مفاهیم جدید را به روشی عملی‌تر یاد بگیرند.

 کاهش حجم کاری معلمان: هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش بار کاری معلمان کمک کند، به‌طوری‌که آنها بتوانند بر آموزش و تعامل با دانش‌آموزان خود تمرکز کنند. به‌عنوان‌مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای نمره دادن به مقالات و ارائه بازخورد به دانش‌آموزان استفاده شود.

 آموزش عادلانه‌تر: هوش مصنوعی می‌تواند به آموزش عادلانه‌تر برای کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند. به‌عنوان‌مثال، مربیان مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به کودکانی که بیشتر به آن نیاز دارند، بدون توجه به موقعیت یا پیشینه‌شان، پشتیبانی شخصی ارائه دهند.

 هوش مصنوعی با ارائه تجربیات یادگیری شخصی، تسهیل رشد مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، کمک به پردازش حسی و توانمندسازی تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر داده‌ها، امکان تغییر آموزش کودکان اوتیسم را دارد. درحالی‌که چالش‌هایی مانند هزینه، برابری، اخلاق و تعصب هوش مصنوعی وجود دارد، زمانی که هوش مصنوعی به طور متفکرانه و اخلاقی پیاده‌سازی شود، می‌تواند به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در ارائه آموزش فراگیر و مؤثر برای کودکان مبتلا به اوتیسم عمل کند. با استفاده از مزایای هوش مصنوعی و ترکیب آن با شیوه‌های مبتنی بر شواهد و حمایت انسانی، می‌توانیم پتانسیل کامل کودکان مبتلا به اوتیسم را باز کنیم و به آنها کمک کنیم تا در سفر آموزشی خود پیشرفت کنند.

https://www.linkedin.com/pulse/artificial-intelligence-children-autism-husam-yaghi-ph-d-blu5e 

https://www.verywellhealth.com/artificial-intelligence-to-treat-autism-4706533 

https://www.linkedin.com/pulse/empowering-autism-how-artificial-intelligence-can-help-vangelatos