تبیان، دستیار زندگی

نه به سیسمونی پر زرق و برق!

خرید سیسمونی همیشه یک تجربه متفاوت و شیرین برای خانواده‌ها بوده و هست اما با دستکاری شدن رسم و رسومات قدیمی و پیدایش سبک زندگی‌های پر زرق و برق، فشار اقتصادی جدیدی بر خانواده‌ها و حتی پدربرگ و مادربرگ‌ها تحمیل می‌کند. تغییرات جدی که در سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد شده حاصل چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی است که در شکراب شدن روابط خانوادگی هم بی تاثیر نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید سیسمونی ، سبک زندگی‌ ، اقتصاد خانواده‌،
خرید سیسمونی همیشه یک تجربه متفاوت و شیرین برای خانواده‌ها بوده و هست اما با دستکاری شدن رسم و رسومات قدیمی و پیدایش سبک زندگی‌های پر زرق و برق، فشار اقتصادی جدیدی بر خانواده‌ها و حتی پدربرگ و مادربرگ‌ها تحمیل می‌کند. تغییرات جدی که در سبک زندگی خانواده‌ها ایجاد شده حاصل چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی است که در  شکراب شدن روابط خانوادگی هم بی تاثیر نیست.

از قدیم، سنت سیسمونی خریدن در فرهنگ ایرانی رایج بوده و پدربزرگ و مادربزرگ‌‌ها برای کمک به نو عروس و دامادها، بخشی از سیسمونی نوزاد را هدیه می‌دادند و با این کار به استقبال نوه خود می‌رفتند. رفته رفته این سنت دستکاری‌هایی شد و از شکل اصیل خود خارج شد. فخرفروشی و چشم و هم‌چشمی جایگزین قناعت و سادگی شد و باری که قرار بود از روی دوش نو عروس و دامادها برداشته شود، بر روی دوش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها افتاد به گونه‌ای که دیگر به عنوان هدیه تلقی نمی‌شود و وظیفه‌‌ای است بر دوش خانواده عروس، آن هم کمی بعد از اینکه از مخارج جهیزیه فارغ شده‌اند یا شاید هم هنوز درگیر پرداخت قسط و بدهی‌های آن هستند.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و این تنها تغییری نیست که در سنت سیسمونی خریدن ایجاد شده است بلکه بسیاری افراد معتقدند که خانواده عروس باید به صورت تمام و کمال وسایل مورد نیاز و حتی غیر کاربردی حداقل یک سال کودک را تهیه کنند. از خرید چندین دست لباس که به دلیل رشد سریع کودک بسیاری از آن‌ها حتی یک بار هم استفاده نمی‌شود تا خرید میز تعویض کودک و تاب برقی و مبل کودک که فقط جنبه تجملاتی دارد و مدتی بعد سر از انباری درمی‌آورند.

برگزاری مهمانی‌های پر هزینه پیش از متولد شدن نوزاد برای نشان دادن سیسمونی نیز در افزایش چشم و هم‌چشمی‌ها برای تهیه آن بی‌تاثیر نیست و بعضی خانواده‌ها برای کم نیاوردن جلوی فامیل، هزینه‌های سنگینی را بر دوش خانواده خود می‌گذارند. تجمل‌گرایی، مصرف‌گرایی و چشم و هم‌چشمی مثل یک بیماری واگیردار است که به سرعت رواج پیدا می‌کند و افراد بیشتری را در تله خود گرفتار می‌کند.

·         پیش از خرید لیست بنویسد

خرید سیسمونی مثل خریدهای دیگر گول زننده و البته شیرین است و اگر بدون برنامه پیش بروید جیب شما را خالی می‌کند؛ بنابراین پیش از اقدام کردن برای خرید، با مشورت دیگران لیستی از وسایل ضروری تهیه کنید. یادتان نرود که از هر چیزی به اندازه بخرید و فضای اتاق کودک را شلوغ و دست و پا گیر نکنید.

·         از عمده فروشی‌ها خرید کنید

به جای اینکه برای انتخاب فروشگاه سراغ تبلیغات بلاگرها و شبکه‌های اجتماعی بروید، از طریق اطرافیان، آدرس عمده‌فروشی‌ها را پیدا کنید و در این مورد از تجربه خرید مقرون به صرفه دیگران کمک بگیرید.

·         را یک سایز بزرگ‌تر بخرید

چشم به هم بزنید بچه‌ها بزرگ می‌شوند و لباس‌هایی که از هر کدام چند دست خریده‌اند با یکی دو بار استفاده بی‌مصرف می‌شوند. اول اینکه به اندازه لباس بخرید و دوم اینکه لباس‌ها را حداقل یک سایز بزرگ‌تر بخرید تا هم نوزاد اذیت نشود و هم اینکه زود بلااستفاده نشود.

·         به جای ست، تک بخرید

بعضی ست‌ها مثل ست لباس یا لوازم بهداشتی کودک، چیزهایی دارد که شاید یک بار هم به کار شما نیاید بنابراین به جای ست خریدن، لوازم مورد نیاز کودک را تک بخرید.

·         فروشگاه‌های اینترنتی را چک کنید

فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید لوازم خرده ریز کودک مثل پستانک، آغوشی، شیشه شیر و... گزینه مناسبی هستند چرا که هم گزینه‌های متنوعی پیش روی شماست و هم می‌توانید با مقایسه قیمت‌ها لوازم مورد نیاز خود را پیدا کنید.

 ·         به اندازه فضای اتاق اسباب‌بازی بخرید

معمولا اسباب بازی بیشترین لوازمی است که پدر و مادرها برای سیسمونی فرزندشان می‌خرند که اتفاقا فضای زیادی را در اتاق اشغال می‌کند. بنابراین فضای اتاق کودک را بیش از اندازه شلوغ نکنید چون زمانی که راه بیفتد برایش دست و پا گیر خواهد شد.

·         لباس خارج از فصل تولد نوزاد نخرید

همانطور که گفته شد بچه‌ها به سرعت رشد می‌کنند و بعد از مدتی متوجه می‌شوید لباس‌هایی که خریده‌اید برای نوزاد کوچک شده‌اند. همچنین پیش از تولد نوزاد، از خریدن چند دست لباس خارج از فصل تولدش بپرهیزید و هر چیزی را در زمان درست خودش بخرید.