تبیان، دستیار زندگی

تحول فضایی ایران در دوران رئیسی

 روند روبه‌رشد در دولت سیزدهم به‌گونه‌ای بوده که طی دو سال اخیر، ایران ۱۲ پرتاب موفق فضایی را انجام داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشرفت‌های فضایی ایران در دولت شهید آیت‌الله رئیسی
سند ۱۰ساله فضایی (۱۴۰۱ تا ۱۴۱۰) در آخرین جلسه شورای‌عالی فضایی، مصوب شد و بر اساس آن هدف‌گذاری کشور در حوزه صنعت فضایی، تبدیل‌شدن به یکی از کشورهای صادرکننده خدمات صنعت فضایی است.

چشم‌انداز این برنامه تبدیل‌شدن به یک قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی بود.

 این سند راه را در بازه‌های زمانی یک‌ساله، دوساله تا افق ۱۰ساله در حوزه‌های ساخت ماهواره، زیرساخت‌های فضایی، توسعه فناوری فضایی، پایگاه فضایی تا ماهواره در لایه‌های مختلف مشخص کرده است.

 در ابتدای دولت سیزدهم و زمانی که رئیس‌جمهور شهید تصمیم گرفت پس از قریب به ۱۱ سال اولین جلسه شورای‌عالی فضایی را برگزار کند، این نوید داده شد که قرار است به صنعت فضایی توجه ویژه شود.

 دولت سیزدهم، باتوجه‌به شرایط ویژه اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی، رویکردی جدی و فعال در توسعه فناوری‌های پیشرفته و صنایع استراتژیک داشته است. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های مورد توجه در این دوره، صنعت فضایی کشور بوده که با تلاش‌های مستمر و برنامه‌ریزی دقیق، دستاوردهای قابل‌توجهی را به دست آورده است.

 پرتاب موفق ماهواره‌ها، توسعه و بهبود فناوری‌های پرتاب، پیشرفت در ساخت ماهواره‌های بومی، همکاری‌های بین‌المللی و پیشرفت در فناوری‌های سنجش‌ازدور از دستاوردهای فضایی ایران در دولت سیزدهم است.

 دولت سیزدهم و جهش فضایی ایران

 تعداد ماهواره‌های در حال ساخت در ابتدای دولت سیزدهم، هشت عدد بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲ ماهواره رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ماهواره‌های در دست‌ساخت به عدد ۳۰ رسید و طی دو سال اخیر و طبق جدول زیر ما ۱۲ پرتاب ماهواره موفق داشته‌ایم.

نام‌ماهواره	، ماهواره ،	زمان پرتاب ،

دولت سیزدهم با تلاش‌های مستمر در حوزه فضایی، نشان داده است که با وجود چالش‌ها و محدودیت‌ها، می‌توان با تکیه بر توان داخلی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، به دستاوردهای مهمی در عرصه بین‌المللی دست یافت. این موفقیت‌ها نه تنها به پیشرفت علمی و فناوری کشور کمک کرده‌اند، بلکه جایگاه ایران را در میان کشورهای دارای توانمندی فضایی ارتقاء داده‌اند.