تبیان، دستیار زندگی

الگوهای کاربردی مدیریت مالی برای زوج‌های شاغل

زوج‌های هر دو شاغل ممکن است به دلیل حجم زیاد کار، زمان کمتری را برای گفتگو خصوصا درباره موضوعات جدی همچون برنامه‌ریزی مالی صرف کنند و همین مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بی‌اعتمادی به یکدیگر و اختلاف میان آن‌ها شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدیریت مالی ، زوج‌های شاغل، مهارت زندگی ، سبک زندگی ، اقتصاد خانواده ،
زوج‌های هر دو شاغل ممکن است به دلیل حجم زیاد کار، زمان کمتری را برای گفتگو خصوصا درباره موضوعات جدی همچون برنامه‌ریزی مالی صرف کنند و همین مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بی‌اعتمادی به یکدیگر و اختلاف میان آن‌ها شود.

البته که شاغل بودن زن و مرد پدیده جدیدی نیست اما از چند سال گذشته فراگیر شده به طوریکه حتی بعضی زنان پس از شروع زندگی مشترک تصمیم می‌گیرند که شاغل باشند. با این حال بعضی افراد تصورشان این است که شیوه‌های مدیریت مالی در دوران متاهلی مانند دوران مجردی است و نیاز به بازنگری ندارد. چنین تصور اشتباهی باعث اختلافات جدی می‌شود چرا که زوج‌ها با الگوهای مدیریتی یکدیگر آشنا نیستند و برای کوچکترین مسائل مالی دچار چالش می‌شوند. در ادامه به روش‌هایی می‌پردازیم که زوج‌های شاغل با به کارگیری آن می‌توانند امنیت مالی و عاطفی رابطه خود را تضمین کنند.

اهداف مشترکی را تعیین کنید

به عنوان یک زوج، مشخص کردن اهداف مشترک انگیزه‌تان را برای تلاش کردن بیشتر می‌کند. همچنین شما را مطمئن می‌کند که هر دو در یک مسیر هستید و تصمیمات مالی یکدیگر را درک می‌کنید. برای مثال اینکه قرار است تا 2 سال آینده خانه بخرید یا ماشین خود را عوض کنید. همچنین هدف‌گذاری انگیزه شما را برای پس‌انداز کردن بیشتر می‌کند و حتی می‌تواند زودتر از حد انتظار شما را به هدفتان برساند.

در مورد حساب‌های بانکی صحبت کنید

در یک رابطه موفق، صداقت حرف اول را می‌زند؛ رو راست بودن نه فقط در مسائل مالی بلکه در همه مسائل؛ بنابراین در مورد درامد خود و نحوه خرج کردن، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری آن با یکدیگر صحبت کنید و حد و حدود و مرزهای مالی خود را مشخص کنید.

نگرش شریک خود را به پول درک کنید

زندگی مشترک پر از فراز و فرودها و چالش‌ است که صرفا با شناخت و درک متقابل می‌توان از پس آن‌ها برامد. این چالش‌ها به این دلیل است که دو طرف حاصل دو فرهنگ متفاوت هستند که باید از طریق گفتگو به شناخت از یکدیگر برسند. برای مثال ممکن است نیازها و خواسته‌های دو طرف متفاوت باشد و برای یکی از دو طرف خرید یک کالا نیاز باشد و برای دیگری غیر ضروری. بنابراین تلاش کنید با گفتگو، نگاه شریک زندگی خود را به پول بشناسید و رفتار مالی یکدیگر را درک کنید.

در مورد برنامه مالی گفتگو کنید

مسائل مالی بخش بزرگی از دغدغه زوج‌ها در زندگی مشترک محسوب می‌شوند. از پرداخت قبض‌ها تا خرید یک ماشین. با این حال معمولا صحبت درباره این مسائل جدی گرفته نمی‌شود و یا حتی میان مکالمات زوج‌ها جایی ندارد. گفتگو نکردن در مورد این مسائل باعث افزایش تصیمات فردی و در نهایت ایجاد اختلافات جدی میان زوج‌های جوان می‌شود.

همچنین صحبت کردن زوج‌ها درباره نحوه برنامه‌ریزی مالی اختلافات کوچک را پیش از اینکه تبدیل به مسائل بزرگ‌ و ریشه‌ای شوند حل می‌کند. در واقع گفتگو پیشگیری است؛ پیشگیری از بحث و جنجال‌های آسیب‌زا! یکی دیگر از معجزه‌های گفتگو این است که باعث تغییر عادت‌های بدی همچون ولخرجی می‌شود. البته گفتگو درباره برنامه مالی فقط مخصوص زوج‌های شاغل نیست و همه زوج‌ها باید آن را جدی بگیرند.

در مورد درامد خود شفاف باشید

برای ایجاد یک برنامه مالی موثر به عنوان یک زوج نیازی نیست شریک خود را از هر خریدی که انجام می دهید مطلع کنید اما همسر خود را از وضعیت حساب بانکی و فیش حقوقی خود مطلع کنید تا اعتمادتان به یکدیگر بیشتر شود و رابطه‌ای با آرامش و به دور از حاشیه داشته باشید. فراموش نکنید که پنهان کاری و رو راست نبودن امنیت و آرامش رابطه و حتی شغل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین چارچوب‌ها و انتظارات خود را در مورد مسائل مالی برای یکدیگر مشخص کنید.

برای اتفاقات ناگهانی برنامه‌ریزی کنید

البته که منفی بافی خوب نیست اما این واقعیت که «اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی در کمین‌اند» را نمی‌توان انکار کرد. بنابراین آینده‌‍نگر باشید و خود را برای هزینه‌هایی که به طور ناگهانی سر و کله‌شان پیدا می‌شود آماده کنید. به عبارت دیگر برای نحوه پس‌انداز کردن درامدتان برنامه‌ریزی کنید. برای مثال می‌توانید حساب مشترکی باز کنید و پس از واریز شدن حقوق ماهانه، مقدار مشخصی از درامد خود به آن انتقال دهید.