تبیان، دستیار زندگی

 سه آسیب جدی به مردی که همسرش خیانت می‌کند

چرا مردان از خیانت بیشتر آسیب می‌بینند؟

در سالهای اخیر خیانت در بین متاهلین در سطح جهان و ایران افزایش پیدا کرده است. گسترش این پدیده پیامدهای منفی برای جامعه، خانواده و خود افراد دارد. اما مطالعات مختلف نشان می‌دهد مردان بیشتر از زنان از رشد پدیده خیانت زناشویی آسیب می‌بینند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن بیگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آسیب جدی به مردان با خیانت همسر ، خیانت جنسی زن ، مردان خیانت دیده ،  آسیب روانی  ،
در سالهای اخیر خیانت در بین متاهلین در سطح جهان و ایران افزایش پیدا کرده است. گسترش این پدیده پیامدهای منفی برای جامعه، خانواده و خود افراد دارد. اما مطالعات مختلف نشان می‌دهد مردان بیشتر از زنان از رشد پدیده خیانت زناشویی آسیب می‌بینند.

1. خیانت جنسی زن معادل تجاوز به مرد

مطالعات نشان می‌دهد که مردان به خیانت جنسی و زنان بیشتر به خیانت عاطفی حساس هستند. مردان در تاریخ به خیانت جنسی حساس‌تر بودند زیرا باید مطمئن می‌شدند که فرزند برای خودشان است و زنان همیشه نیاز به حمایت اقتصادی و امنیتی مردان داشته‌اند تا از تامین امنیت و اقتصاد خود و فرزندانش مطمئن شود. بنابراین باید مطمئن می‌شدند تا مورد توجه‌ترین و مورد حمایت‌ترین زن شوهر هستند.[1]

بنابراین زمانی که زنان خیانت می‌بینند احساس طرد شدگی و تحقیرشدگی دارند به طوری که تماشای پورن توسط مرد نیز از نظر بعضی زن خیانت محسوب می‌شود. اما مردان احساس می‌کنند به حریم خصوصی‌شان تجاوز شده و در واقع همان حسی را دارند که زنان هنگام تجاوزشدگی تجربه می‌کنند، زیرا مردان بدن همسر خود را جز حریم خصوصی خودشان می‌دانند. مشخص است که تحمل درد طردشدگی مخصوصا در بلندمدت راحت‌تر از تحمل حس مورد تجاوز قرار گرفتن است. ضمن اینکه در واقع مرد حس مورد تجاوز گرفتن و طردشگی را با هم تجربه خواهد کرد.[2]

2. مردان خیانت دیده بیشتر از زنان آسیب روانی می‌بینند

شواهد آماری نشان می‌دهد اکثر مردان بعد از خیانت همسرشان جدا می‌شوند و امکان اینکه زنی بعد از خیانت مرد جدا شود، کمتر است. زیرا بعد از خیانت زن، اگر شوهر به زندگی برگردد دائما باید با خاطرات تلخ گذشته و اضطراب خیانت زندگی کند. اما حس طردشدگی از طرف مرد خیانتکار با بهتر شدن روابط عاطفی و جنسی به زندگی زن برمی‌گردد و راستی آزمایی این حمایت و توجه مردانه هم در عمل آسان‌تر از عدم اطمینان کردن دوباره مرد به زن است.

اما مطالعه‌ای در سال 2019 در استرالیا نشان می‌دهد که اگر زنان و مردان به هر دلیلی جدا شوند، واکنش متفاوتی به طلاق خواهند داشت و این واکنش متفاوت باعث آسیب بیشتر به سلامت روان مردان بعد از طلاق می‌شود.[3]

اولا مردان احتمال بیشتر دارد تا بعد از طلاق به ویژگی‌های مثبت همسرشان فکر کنند و اشتباهات خود را بپذیرند و امید به بازگشت داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود دیرتر وارد روابط جایگزین شوند و بیشتر احساس شکست داشته باشند. زنان برعکس مردان متمرکز بر ویژگی‌های منفی همسرشان می‌شوند و اکثرا مقصر طلاق را مردان می‌دانند و کمتر احساس پشیمانی می‌کنند و کمتر احتمال دارد تا به فکر بازگشت به رابطه گذشته باشند. بنابراین اکثر مردان طلاق را یک شکست اما زنان یک فرار موفقیت آمیز می‌دانند. در نتیجه مردان بعد از طلاق بیشتر دچار احساس پشیمانی و درد جدایی خواهند داشت.

دوما مردان برای فرار از درد طلاق از روش خفه کردن استفاده می‌کنند و بیشتر احتمال دارد سعی کنند با کار زیاد، سومصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر یا افزایش روابط کوتاه مدت احساس درد بعد از طلاق را کاهش دهند که این روش‌ها می‌تواند عوارض منفی زیادی برای سلامت روان مردان داشته باشد.  

3. از دست دادن اموال و فرزندان

همانطور که گفته شده با خیانت زن اکثر مردان طلاق می‌گیرند. متاسفانه در اکثر کشورهای غربی حضانت‌ها به زنان محول می‌شود و خیانت زن تاثیری در واگذاری حضانت ندارد. البته در ایران خیانت زن اگر موجب اشتهار او به فساد شود موجب سلب حضانت از او خواهد شد اما با توجه به ضعف مدارک در اثبات خیانت یا اشتهار ممکن است حضانت سلب نشود. علاوه براین هزینه بچه بعد از طلاق یا تنصیف اموال در غرب و مهریه در ایران موجب ورشکسته شدن اکثر مردان می‌شود و خیانت زن نیز در هیچ کشوری موجب کاهش زیان مالی مرد بعد از طلاق نمی‌شود. بنابراین با توجه به اینکه در اکثر موارد بازنده مسائل مالی طلاق و حضانت مردان هستند، طلاق به دلیل خیانت زن بدترین اتفاق ممکن در یک زندگی همراه با فرزند برای مردان خواهد بود.

پی نوشت‌ها:
[1] https://www.psychologytoday.com/us/blog/homo-consumericus/200906/men-and-women-experience-sexual-and-emotional-infidelity-differently

[2] SEX DIFFERENCES IN RESPONSE TO SEXUAL AND EMOTIONAL INFIDELITY AMONG SPANISH AND CHILEAN STUDENTS

[3] https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1948550619876633