تبیان، دستیار زندگی

به بهانه روزهای گلابگیری

آشنایی با انواع گلاب

گلاب از آب و گل محمدی (گل سرخ) تازه و به روش تقطیر به دست میاد، هر چقدر مقدار گل محمدی به کار رفته در گلاب بیشتر باشه، عطر و طعمش بیشتر و گلاب مرغوب‌تر هست. در فرایند گلاب‌گیری تفاوت‌هایی وجود داره که از اون انواع گلاب به‌دست میاد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : طاهره چک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گلابگیری ، آشنایی با انواع گلاب، گلاب ، گل محمدی  ، گل سرخ ،
گلاب از آب و گل محمدی (گل سرخ) تازه و به روش تقطیر به دست میاد، هر چقدر مقدار گل محمدی به کار رفته در گلاب بیشتر باشه، عطر و طعمش بیشتر و گلاب مرغوب‌تر هست. در فرایند گلاب‌گیری تفاوت‌هایی وجود داره که از اون انواع گلاب به‌دست میاد. مثل:

گلاب سنگین یا ممتاز

برای تهیه گلاب سنگین یا ممتاز یا درجه یک، حدود ۸۰ لیتر آب، داخل دیگ گلابگیری می‌ریزن و وقتی جوش اومد ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم گل محمدی تازه داخل دیگ می­‌ریزن که نتیجه فرآیند تقطیرش ۴۰ لیتر گلاب ممتاز هست.

تقریبا در هر لیتر گلاب سنگین ۳۰ تا ۳۵ گرم اسانس وجود داره. این نوع گلاب به‌خاطر غلظت خوب و کیفیت بالا مناسب­‌ترین گلاب برای مصرف خانگی هست.

گلاب سبک

برای تهیه گلاب سبک هم ۸۰ لیتر آب در دیگ گلابگیری می‌ریزن و وقتی جوش اومد بین ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم گل محمدی تازه رو داخل دیگ می‌ریزن که از اون ۴۰ لیتر گلاب سبک به دست میاد.

گلاب سبک غلظت کمتر، عطر کمتر و قیمت پایین‌تری نسبت به گلاب سنگین داره و برای مصرف خانگی مناسبه.

گلاب دو آتیشه

اگر بعد از یکبار گلاب‌گیری، دوباره گل محمدی داخل گلاب به دست اومده ریخته بشه و فرایند تقطیر دوباره روی اون تکرار بشه، به گلاب به دست اومده گلاب دو آتیشه میگن که غلظت بالایی داره. گلاب دو آتیشه از تقطیر گل محمدی و گلاب به جای آب به دست میاد. گلاب دو آتیشه به دلیل غلظت بالا طعم گس و تلخی داره.

گلاب سه آتیشه

اگر فرآیند تقطیر برای بار سوم تکرار بشه و گلاب دوآتیشه دوباره همراه با مقداری گل محمدی وارد فرآیند تقطیر بشه گلاب سه آتیشه به دست میاد.

گلاب پس آب

وقتی که بعد از عمل تقطیر و گلاب‌گیری دوباره روی تفاله‌های گل محمدی باقی مونده در دیگ، آب ریخته بشه و عمل تقطیر دوباره روی تفاله‌های گل انجام بشه گلاب رقیقی به اسم گلاب پس آب به‌دست میاد که کیفیت و عطر کمی داره.