تبیان، دستیار زندگی

 بررسی یک بیماری کمتر شناخته شده؛

ابتلا به بیماری دروغ‌گویی!

تا به حال با آدمهایی روبرو شده‌اید که بدون اینکه منفعتی برایشان داشته باشد دروغ می‌گویند؟ طوری که انگار برایشان به یک عادت تبدیل شده است؟ در علم روانشناسی به این حالت دروغگویی پاتولوژیک یا مرضی می‌گوییم و این افراد دروغگوی بیمارگونه نام دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری دروغ‌گویی ، دروغگویی مرضی  ، اختلالات روانی ، دروغ‌ ،
تا به حال با آدمهایی روبرو شده‌اید که بدون اینکه منفعتی برایشان داشته باشد دروغ می‌گویند؟ طوری که انگار برایشان به یک عادت تبدیل شده است؟ در علم روانشناسی به این حالت دروغگویی پاتولوژیک یا مرضی می‌گوییم و این افراد دروغگوی بیمارگونه نام دارند.

دروغگوی مرضی یا پاتولوژیک چیست؟

به طور خلاصه دروغگوی بیمارگونه کسی‌ست که بیش از حد دروغ می‌گوید و در رفتار او الگویی از عدم صداقت مداوم وجود دارد که توقف آن غیرممکن به نظر می‌رسد.  در حالی که بسیاری از مردم ممکن است هر از گاهی دروغ بگویند اما دروغگوهای بیمارگونه از روی عادت دروغ می‌گویند و گاهی حتی از رفتارهای دروغگویی خود آگاه نیستند زیرا خودشان آن را باور دارند.

برخی از نمونه‌های دروغ‌های بیمارگونه یا آسیب‌شناختی می‌توانند زمانی باشند که شخصی تاریخچه جعلی می‌سازد، یعنی می‌گوید کاری را انجام داده حتی اگر نکرده‌ باشد، خاطرات غیر واقعی تعریف می‌کند حتی اگر گفتنشان برایش سودی به همراه نداشته باشد، تلاش می‌کنند با دروغ گفتن کسی را تحت تأثیر قرار دهد، یا حتی ادعا می‌کند که یک بیماری جدی دارد.

علائم و نشانه‌های دروغگوی مرضی

وقتی فردی دروغگوی بیمارگونه باشد، ممکن است علائمی این چنینی را از خود بروز دهد:

دروغ گفتن در مورد رویدادهای کوچک یا جزئی

دروغ گفتن با جزئیات زیاد

مضطرب شدن هنگام صحبت کردن

حالت تدافعی در هنگام سوال پرسیدن درباره دروغشان

گفتن داستان های متناقض

دروغ گفتن بی‌دلیل

احساس عجله هنگام دروغ گفتن

تعریف کردن داستان دیگران طوری تعریف که انگار داستان خودشان است

فراموش کردن جزییات دروغشان پس از مدتی کوتاه

اغراق برای جلب همدردی یا گرفتن تحسین

نداشتن حس پشیمانی

مطرح کردن ادعاهایی که تاییدشان ممکن نیست

چرا آدم‌ها به شکل بیمارگونه دروغ می‌گویند؟

علت اصلی دروغگویی مرضی یا پاتولوژیک در هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. اما معمولا دروغگویی مرضی به دلیل اعتماد به نفس پایین، احساس بد نسبت به خود، یا یک مشکل سلامت روان ایجاد می‌شود. این افراد ممکن است برای به دست آوردن چیزی یا ایجاد تصویری بهتر از خود دروغ بگویند. همچنین ممکن است یک فرد به دلیل ترس از رها شدن یا طرد شدن توسط اطرافیان، به طور بیمارگونه‌ای به دروغ‌گفتن روی بیاورد. این می‌تواند به این دلیل باشد که گاهی اوقات دروغگویی مرضی به عنوان یک مکانیسم دفاعی ایجاد شده و از یک اختلال سلامت روان دیگر نشات می‌گیرد.

چه شخصیتی باعث دروغگویی مرضی می‌شود؟

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) دروغگویی بیمارگونه را به تنهایی به عنوان یک اختلال سلامت روان در به حساب نمی‌آورد اما آن را به عنوان نشانه‌ای از اختلالات سلامت روان مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا اختلال شخصیت خودشیفته در نظر می‌گیرد.

بیماری‌های روانی که می‌توانند علائم دروغگویی پاتولوژیک ایجاد کنند شامل موارد زیر است:

اختلال وسواس اجباری (OCD)

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیتی خودشیفتگی

اختلال دوقطبی

آیا دروغگویان بیمارگونه خطرناک هستند؟

دروغگویی پاتولوژیک برای فرد ناسالم است و می تواند به دیگران نیز آسیب برساند.

با این حال، دروغگویان بیمارگونه معمولاً قصد صدمه زدن به دیگران را ندارند و صرفا حسب نیروی عادت و از روی نیاز به احساس مورد توجه قرار گرفتن و مهم بودن است که این کار را می‌کنند. این رفتار مستقیماً بر آسیب رساندن به دیگران متمرکز نیست. با این حال، دروغگویان همیشگی اغلب باعث ناراحتی اطرافیانشان می‌شوند.

چرا نمی توانم از دروغ گفتن دست بردارم؟

اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید دروغگویی را متوقف کنید، این می‌تواند نشانه‌ای باشد که از دروغ به‌عنوان راهی برای مقابله با استرس، اضطراب، افزایش اعتماد به نفس یا حتی به عنوان مکانیسم دفاعی برای کنار آمدن با احساسات دشوار استفاده می‌کنید. همچنین ممکن است پاسخی به تجربیات سخت یا آسیب‌های گذشته‌تان باشد.

افراد از الگوی اجباری دروغ پیروی می‌کنند تا عزت نفس خود را تقویت کنند یا راهی برای تغذیه یک حس نادرست در خود داشته باشند. آنها گاهی اوقات طوری رفتار می‌کنند که انگار یک فرد متفاوت هستند تا احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. که همه اینها نشانه‌های از سلامت روان آسیب دیده است و باید درمان شود.