تبیان، دستیار زندگی

کدام مواد غذایی قند پنهان دارند؟

مصرف قند زیاد فقط باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلکه بر تمام جنبه‌های سلامتی اثر می‌گذارد؛ بنابراین لازم است قند اضافی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قند پنهان
همه ما می‌دانیم که مصرف زیاد قند با سلامت ما چه می‌تواند بکند. مصرف قند زیاد منجر به افزایش ریسک خیلی از عوارض می‌شود؛ مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع دوم و سرطان و به همین دلیل باید آگاهانه مصرف انواع شیرینی و هر آنچه را که قند دارد کاهش دهید؛ اما چه خواهد شد اگر بدون اینکه بدانید قند مصرف کنید؟
اگر شما به میزان زیاد از غذاهای بسته‌بندی‌شده و فراوری شده استفاده کنید، پس به‌احتمال زیاد هر روز قند پنهان فراوانی وارد بدنتان خواهید کرد. مصرف مداوم قند می‌تواند نتایج بدی داشته باشد، بنابراین مهم است که این مواد غذایی را بشناسید.

غلات صبحانه آماده

اکثر افراد غلات صبحانه را دوست دارند، چون آماده و فوری است. غلات صبحانه مانند کورن‌فلکس اغلب انتخاب سالمی تلقی می‌شود؛ اما در واقع این‌طور نیست. غلات صبحانه دارای قند فراوانی است و به سلامتی شما آسیب می‌زند، خصوصاً اگر هر روز بخورید.

ماست کم‌چرب میوه‌ای

ماست غذای سالمی است. اما همه انواع ماست‌ها ویژگی‌های یکسانی ندارند. ماست کم‌چرب میوه‌ای دارای قند است تا طعم بهتری داشته باشد. شاید تعجب کنید اگر بدانید ماست کم‌چرب چه اندازه قند دارد. مثلاً یک فنجان ماست کم‌چرب میوه‌ای حاوی ۴۵ گرم قند است که چیزی معادل ۱۱ قاشق چایخوری می‌شود.

کره بادام‌زمینی یا کره پسته و یا کره بادام شیرین همگی منبع چربی‌های سالم‌اند و روی نان تست، می‌توانند صبحانه یا میان‌وعده‌ای لذیذ باشند. اما بعضی از برندها حاوی قند و روغن‌های هیدروژنه هستند که می‌توانند یک غذای سالم را تبدیل به غذایی ناسالم کنند


کچاپ

عاشق سس کچاپ روی پاستا و ساندویچ هستید؟ پس باید بدانید خوردن زیاد سس گوجه‌فرنگی کچاپ طی یک دوره می‌تواند بر سلامت رگ‌هایتان اثر منفی بگذارد.

سس باربیکیو

سس باربیکیو را خوشمزه‌ترین دیپ می‌دانید؟ اما باید بدانید که قند دارد! دو قاشق سس باربیکیو ۱۰۰ کالری دارد و بر سلامت قلبتان اثر بسیار بدی می‌گذارد.

انواع سس سالاد

انواع و اقسام سس‌های سالاد دارای قند هستند و دو قاشق از این سس‌ها تقریباً ۷ گرم قند دارد. بهتر است خودتان در خانه با سرکه و روغن‌زیتون سس درست کنید.

نوشابه‌های انرژی‌زا

بیشتر این نوشیدنی‌ها که ادعا می‌کنند انرژی فوری و زیادی به شما می‌دهند دارای قند زیاد و کافئین هستند. بعضی از نوشابه‌های انرژی‌زا حدود ۲۵ گرم قند در هر وعده دارند. چرا به‌جای این نوشابه‌ها آب‌خنک ننوشید؟ گاهی دهیدراته یا کم‌آب شدن بدن می‌تواند علت احساس خستگی شما باشد.

میوه‌های خشک (برگه)

میوه‌های خشک شده باتوجه‌به اینکه محتوای آب آنها کشیده شده است، نسبت به همان حجم میوه تازه دارای قند بیشتری هستند. مثلاً ۴۰ گرم کشمش بیش از ۲۵ گرم قند دارد. در عوض می‌توانید نصف فنجان انگور بخورید که ۱۲ گرم قند دارد.

شیر شکلات

استفاده از کاکائو و شکر می‌تواند شیر را یک نوشیدنی بسیار قندی کند. اما شیر یک نوشیدنی مفید و سرشار از مواد مغذی است و باید همان‌طوری که هست از آن لذت ببرید.

آبمیوه‌های بسته‌بندی‌شده

اگر فکر می‌کنید آبمیوه نوشیدنی سالمی است اشتباه می‌کنید. دلیلش این است که آبمیوه مقدار زیادی قند دارد و بدون اینکه متوجه باشید، خیلی سریع مقدار زیادی قند وارد بدن خود می‌کنید.

گرانولا

گرانولا می‌تواند منبع قابل‌توجهی از قند باشد. خیلی از افراد روز خود را با گرانولا آغاز می‌کنند، بدون اینکه بدانند گرانولا چه کالری و قند زیادی دارد. این می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند، بنابراین هشیار باشید و محصولاتی را انتخاب کنید که غلات کامل‌اند به همراه دانه‌ها و مغزها و کشمش.

نان‌های بسته‌بندی و حجیم

نان پای ثابت بیشتر سفره‌هاست. شاید مزهٔ نان نشان ندهد که قند دارد؛ اما ۱۰۰ گرم نان سفید دارای تقریباً ۵ گرم قند است. همچنین نان قهوه‌ای فراوری شده که ادعا می‌شود سالم‌تر است گاهی می‌تواند حاوی همان مقدار قندی باشد که در نان سفید وجود دارد.

قهوه طعم‌دار

قهوه‌های طعم‌دار همگی قند پنهان دارند. بله این نوشیدنی‌ها حاوی ۴۵ گرم قند هستند که خیلی زیاد است!

پروتئین‌بار

پروتئین‌بارهایی که در بازار موجودند دارای قند زیادی هستند تا خوشمزه‌تر باشند. خیلی از افراد نمی‌دانند که پروتئین‌بارها پُر کالری بوده و قند فراوان دارند؛ اما اگر خودتان در خانه پروتئین‌بار درست کنید می‌توانید میزان قند آن را کنترل کنید.

سوپ‌های آماده و کنسروی

بعد از یک روز شلوغ و طولانی، خصوصاً در یک روز سرد زمستانی، یا هنگام بیماری سوپ خیلی می‌چسبد؛ اما سوپ‌های آماده و کنسروی هر چند سبزیجات و پروتئین دارند؛ اما برخی از انواع آنها دارای قند هستند.

کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی یا کره پسته و یا کره بادام شیرین همگی منبع چربی‌های سالم‌اند و روی نان تست، می‌توانند صبحانه یا میان‌وعده‌ای لذیذ باشند. اما بعضی از برندها حاوی قند و روغن‌های هیدروژنه هستند که می‌توانند یک غذای سالم را تبدیل به غذایی ناسالم کنند.
چگونه از مصرف قند پنهان جلوگیری کنیم؟
واقعیت این است که هیچ قند افزوده‌ای پنهان نیست! خصوصاً باتوجه‌به تغییراتی که طبق دستورالعمل‌های جدید اخیراً روی برچسب محصولات غذایی ایجاد شده است. همهٔ اطلاعات مربوط به محصول روی برچسب آن وجود دارد و شما فقط باید آن را بخوانید و اسامی را بلد باشید.
ادعاهای ذکر شده روی جلوی بسته‌بندی را جدی نگیرید، مثلاً «تهیه شده از غلات کامل» یا «صددرصد طبیعی»، و اطلاعات غذایی آن را بخوانید. بررسی کنید این محصول چه اندازه قند دارد و چه میزان از آن به‌صورت قند افزوده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر، لیست ترکیبات را بخوانید. اگر در پنج ترکیب بالایی لیست، قند یا هر نوعی از قند وجود داشت، سراغ محصول دیگری بروید.
فریب اسم‌های فانتزی قندها را نخورید و با آنها آشنا باشید، مثلاً نکتار آگاو، قند نارگیل، کنستانتره میوه، شیره چغندر و.... اینها باز هم قند افزوده‌اند و بخشی طبیعی از محصول موردنظرتان نیستند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.