تبیان، دستیار زندگی

 اعتراضات آمریکایی!

در روزهای گذشته شاهد تظاهرات گسترده ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکایی در ایالات مختلف این کشور بوده‌ایم. وبگاه الجزیره به همین بهانه اعتراضات گسترده دانشجویان آمریکایی در اعتراض به سیاست‌های حاکمیتی را در سال‌های مختلف بررسی کرده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : برزو صدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتراض دانشجویان آمریکایی ، تظاهرات ضدصهیونیستی ، اعتراض به سیاست‌های حاکمیتی ، آمریکا،
در روزهای گذشته شاهد تظاهرات گسترده ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکایی در ایالات مختلف این کشور بوده‌ایم. وبگاه الجزیره به همین بهانه اعتراضات گسترده دانشجویان آمریکایی در اعتراض به سیاست‌های حاکمیتی را در سال‌های مختلف بررسی کرده است.

1960: تحصن‌ علیه قانون جداسازی نژادی

از سال 1896 تا 1960 قانون جداسازی نژادی در فضاهای عمومی مانند دانشگاه‌ها‌ در آمریکا اجرا می‌شد. به عنوان مثال طبق این قانون دانشجویان سیاه پوست اجازه نداشتند در فضاهای عمومی دانشگاه مثل غذاخوری در کنار سفید‌پوست‌ها حضور داشته باشند.‌

در 1 فوریه 1960، چهار دانشجوی سیاه پوست در کالج کشاورزی و فنی کارولینای شمالی شروع به تحصن کردند و رفته‌رفته تعداد آن‌ها به 300 نفر هم رسید. این اعتراضات خیلی سریع به شهر‌های دیگه‌ هم سرایت کرد و در نهایت در سال 1960 منجر به ادغام مجدد غذا‌خوری‌ها در دانشگاه شد.

1968-1970: تظاهرات علیه جنگ ویتنام

اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنگ ویتنام از سال 1968 در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و در سال 1970 در اوهایو به اوج خود رسید. در آوریل 1968، دانشجویان دانشگاه کلمبیا  علیه جنگ ویتنام اعتراض کردند. این اعتراضات منجر به دستگیری دانشجویان زیادی شد و خشونت زیادی رو به همراه داشت.  در دانشگاه کلمبیا، پلیس نزدیک به 700 نفر را به اتهام ورود غیر‌قانونی و برهم زدن نظم دستگیر کرد و 148 نفر مجروح شدند.

یک سال بعد، در 4 می 1970، گارد ملی اوهایو در جریان تظاهرات 300 دانشجو علیه جنگ ویتنام و گسترش آن به کامبوج، چهار دانشجو را به ضرب گلوله کشت و 9 نفر دیگر را زخمی کرد.  تیراندازی به حدی باعث خشم معترضان شد کهدر روز‌های بعد بیش از 4 میلیون دانش‌آموز و دانشجو در صدها کالج و دبیرستان در این اعتراضات سراسری شرکت کردند. تنها 11 روز پس از آن حادثه، در 15 مه، پلیس به 100 دانشجوی سیاهپوست در کالج ایالتی جکسون واقع در می‌سی‌سی‌پی تیراندازی کرد و دو نفر را کشت و 12 نفر را مجروح کرد.


1985: حذف آپارتاید آفریقای جنوبی

 در دهه‌های 1970 و 1980، دانش آموزان مدارس دولتی درآفریقای جنوبی اعتراضاتی را علیه آموزش اجباری زبان آفریکانس به برگزار کردند. این حرکت به سرعت تبدیل به یک جنبش جهانی و تا سال 1985 به دانشگاه‌های کلمبیا و کالیفرنیا در آمریکا کشیده شد. در دانشگاه کلمبیا، این اعتراضات توسط ائتلاف آفریقای جنوبی آزاد (CFSA) سازماندهی شد. در 4 آوریل 1985، ورودی ساختمان اداری دانشگاه کلمبیا را مسدود کردند. دانشجویان معترض آمریکایی از مدیران دانشگاهی می‌خواستند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را در شرکت‌های مرتبط با حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی قطع کنند. بعد از این اعتراضات هیئت امنایی شش نفره وظیفه بررسی سرمایه‌گذاری‌های دانشگاهی را در شرکت‌های وابسته به رژیم آپارتاید بررسی کند که در نتیجه آن سرمایه‌گذاری‌های مرتبط متوقف شد.

1991: تظاهرات علیه جنگ خلیج فارس

در آگوست 1990، صدام حسین به کویت حمله کرد. یک هفته بعد  نیروهای نظامی آمریکا وارد عربستان سعودی شدند.  بنا به درخواست عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، ائتلافی به فرماندهی ایالات متحده عملیات طوفان صحرا را در ژانویه 1991 آغاز کرد و اهدافی را در عراق و کویت طی یک عملیات 43 روزه بمباران کرد.

در اواخر فوریه 1991، دانشجویان در چندین محوطه دانشگاهی ایالات متحده - از جمله دانشگاه میشیگان، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه جورج واشنگتن و دانشگاه جورج تاون - اعتراضاتی را علیه دخالت نظامی ایالات متحده در جنگ خلیج فارس برگزار کردند. این اعتراضات بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی خشونت زیادی نداشت و فقط 20 نفر بازداشت شدند.

2003: تظاهرات علیه جنگ عراق

در مارس 2003، حمله آمریکا به عراق با بمباران این کشور آغاز و با تهاجم زمینی دنبال شد. ایالات متحده مدعی شد که این اقدام بخشی از «جنگ علیه تروریسم» است و برای مقابله و جمع‌آوری سلاح‌های کشتار جمعی رژیم صدام انجام می‌شود. در نهایت صدام حسین در سال 2006 به دار آویخته شد اما این سلاح ها هرگز پیدا نشد. جنگ کشور عراق را مملو از آوارگی داخلی، درگیری‌ و بی ثباتی اقتصادی کرد. دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشگاهی آمریکایی در اعتراض به جنگ عراق کلاس‌های خود را ترک کردند و اعتراضات متعددی را سازمان‌دهی کردند.

این اعتراضات در دانشگاه‌های معتبری مانند هاروارد، دانشگاه ییل، دانشگاه استنفورد و دیگر دانشگاه‌های بزرگ آمریکا برگزار شد و دانشجویان ضمن اینکه از جرج بوش می‌خواستند تا جنگ را پایان دهد و سربازان آمریکایی را به خاک خود برگرداند نسبت به نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا معترض بودند.

2018: تظاهرات علیه قتل جرج فلوید

در 25 می 2020، یک مرد سیاهپوست 46 ساله به نام جورج فلوید توسط یک افسر پلیس سفیدپوست به اسم درک شووین، در ایالت مینه سوتا به قتل رسید. فیلم ضبط شده از این حادثه نشان می‌داد که این افسر پلیس حدود 8 دقیقه زانوی خود را بر روی گردن فلوید گذاشته و فشار می‌دهد. قتل جرج فلوید اعتراضات گسترده‌ای را تحت عنوان جنبش «Black Lives Matter‌‌» در سرتاسر ایالات متحده علیه نژادپرستی سیستماتیک و خشونت بی‌پایان پلیس با مردم سیاه‌پوست به راه انداخت.

تعدادی از این اعتراضات توسط دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده برگزار شد که البته اولین اعتراض آن‌ها در مقابل ظلم به سیاه‌پوستان نبود. در سال 2014 هم اعتراضات مشابهی در اعتراض به قتل مایکل براون 18 ساله توسط دانشجویان برگزار شد. تظاهرات دانشجویان در جنبش «زندگی سیاه پوستان مهم است» قبل از سال 2018 نیز مانند سال 2014 پس از قتل مایکل براون 18 ساله توسط پلیس برگزار شد.

2024: تظاهرات علیه سیاست‌های صهیونیسم‌

این روز‌ها هم دانشگاه‌های آمریکا جو دیگری دارد و شاید بتوان گفت از نظر کمی و کیفی با تمام اعتراض پیش‌تر گفته شده از نظر جمعیت، جدیت و البته خشونت پلیس تفاوت دارد. دانشجویان آمریکایی اینبار شریان حیاتی آمریکا (صهیونیسم) را هدف گرفته‌اند. از دانشگاه آرکاتا تو غربی‌ترین نقطه آمریکا(کالیفرنیا) تا دانشگاه تافتس تو شرق این کشور(بوستون) دانشجو‌یان باوجدان‌های بیدار علیه سیاست‌های کلان آمریکا در مشارکت، حمایت، تقویت و سکوت در برابر جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی دست به اعتراضات گسترده‌ای زدند که با واکنش تند پلیس مواجه شده است. این اعتراضات در 50 دانشگاه در جریان است و دانشجویان بدون ترس از دست دادن جان و آینده شغلی خود در  حال اعتراض هستند .تاکنون بیش از 500 دانشجو در این اعتراضات دستگیر شدند و نکته قابل تامل اینجاست که در جمعیت معترضان اساتید صاحب کرسی هم دیده می‌شوند.