تبیان، دستیار زندگی

اون بالا اوضاع چطوره؟!

روان‌شناسان شرایط و ویژگی 260 نفر را بعد از مصرف ماده مخدر گل بررسی کردند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
مواد مخدر، گل، اعتیاد

رپر معروف اسنوپ داگ به خاطر عشقش به گیاه ماری‌جوانا شناخته شد، او یک بار نشان داد که روزانه حدود 5 تا 10 بار مصرف می‌کند اما به نظر نمی‌رسد این عادت با هوش تجاری او تداخل داشته باشد: اسنوپ 35 میلیون آلبوم در سرتاسر جهان فروخته و با بسیاری از افراد مشهور موفق دیگر همکاری گسترده‌ای داشته، اما همچنان خود با حشیش تنها است.

 

افزایش اعتیاد بعد از قانونی شدن


در کانادا، حدود 9 درصد از ساکنان سه بار یا بیشتر در هفته گل و ماریجوانا مصرف می کنند. با افزایش پذیرش اجتماعی، قانونی‌سازی و در دسترس بودن خرده‌فروشی، این اعداد احتمالاً افزایش خواهند یافت. با این حال، علیرغم این شیوع، اطلاعات بسیار کمی در مورد اینکه چگونه استفاده مزمن بر احساسات و انگیزه افراد تأثیر می گذارد، وجود دارد.

 

میخوام تمرکز کنم!


واقعاً افزایش تعداد و مصرف مکرر ماری‌جوانا چه تاثیراتی دارد؟ محققانی از دانشگاه تورنتو و دانشکده حقوق از گود هال برای پاسخ به این سوال پژوهشی انجام دادند.  260 شرکت‌کننده از انجمن‌های آنلاین گل برای این مطالعه استخدام شد. آنها به طور متوسط 5 تا 6 بار در هفته و حداقل سه بار در هفته از گیاه حشیش و ماریجوانا استفاده می کردند 76 درصد این گروه مرد بودند که 65 درصد آنها در ایالات متحده بقیه در کانادا زندگی می کردند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه دلایل متعددی را برای مصرف ماری‌جوانا و گل فهرست کردند، اما دلیل اصلی این بود که آنها این احساس را دوست داشتند، قسمت عجیب ماجرا هم این بود که برخی تمرکز کردن را بهانه‌ای برای استفاده از ماری‌جوانا می‌دانستند.

 

گرفتار احساسات متناقض!


پژوهشگران احساسات افراد را هم مورد مطالعه قرار دادند در واقع، به نظر می‌رسید که احساسات افراد مورد مطالعه، بعد از مصرف ماری‌جوانا افزایش می‌یابد، اما نحوه انجام این امر به دفعات استفاده آنها از دارو بستگی داشت. آنهایی که دو تا چهار بار در هفته ماریجوانا مصرف می‌کردند احساسات مثبت، حماقت، شادی، الهام، حتی عشق‌شان افزایش می‌یافت. آن‌ها همچنین اعتراف می‌کردند بعد از مصرف احساس ترس و استرس کمتری داشتند! با این حال، کسانی که چندین بار در روز ماری‌جوانا مصرف می‌کردند احساسات منفی مثل خجالت، انزجار و گناه را  در زندگی روزمره احساس می کردند. سخت است متوجه این شویم که آیا احساسات منفی باعث استفاده بیشتر از ماری‌جوانا یا حشیش شد یا افزایش مصرف حشیش منجر به احساسات منفی بیشتر شد؟

 

دروغگویی و سرپیچی از قوانین!


بر اساس گزارش‌ها، کسانی که چندین بار در روز حشیش مصرف می‌کردند، حتی بیشتر از مصرف‌کنندگان به صورت تفریحی، انگیزه بیشتری برای دریافت پاداش و تایید اجتماعی و اجتناب از احساس گناه داشتند.

روانشناسان مدتهاست از اثرات مثبت خودتنظیمی (توانایی مدیریت کارها و نظارت و پیگیری اهداف) و وظیفه شناسی بر روی شادی، سلامتی و بهره وری انسان آگاه هستند. در این مطالعه متوجه شدند که افراد بعد از مصرف حشیش و ماری‌جوانا، تمایل بیشتری به دروغ گفتن برای به دست آوردن آنچه می‌خواهند دارند، همچنین از خود تمایل کمتری برای پیروی از قوانین نشان دادند. به گفته محققین، این گزارشها باعث شد نحوه نگرش ما نسبت به مصرف‌کنندگان ماریجوانا تغییر کند. این نوع مطالعات که ریشه در علم دارد و نه تصور غلط، می‌تواند سیاستهای آینده را در مورد مصرف اصلاح کند.