تبیان، دستیار زندگی

از پروژه نیمباس چه می‌دانید؟

نیمباس یک قرارداد بحث‌برانگیز ۱.۲ میلیارددلاری رایانش ابری و هوش مصنوعی بین رژیم صهیونیستی و دو شرکت فناوری گوگل و آمازون است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پروژه نیمباس، هوش مصنوعی،گوگل، آمازون

 پروژه نیمباس یک قرارداد مشترک بین گوگل و آمازون است که در سال ۲۰۲۱ با هدف ارائه زیرساخت‌های محاسبات ابری، هوش مصنوعی و سایر خدمات فناوری به رژیم صهیونیستی، امضا شد.

 در آن زمان وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرد که این قرارداد برای ارائه یک راه‌حل ابری فراگیر به دولت، سازمان دفاعی و دیگران است و قرار است اطلاعات را در داخل مرزهای اسرائیل تحت دستورالعمل‌های امنیتی دقیق نگه دارد. از طرفی سخنگوی Google نیز ادعا کرد که این قرارداد با اطلاعات بسیار حساس یا طبقه‌بندی شده سروکار ندارد.

 اگرچه مأموریت خاص پروژه نیمباس هنوز فاش نشده است، اما می‌دانیم که ابزارهای هوش مصنوعی پلتفرم ابری گوگل می‌توانند به ارتش و سرویس‌های امنیتی اسرائیل قابلیت تشخیص چهره، دسته‌بندی خودکار تصاویر، ردیابی اشیا و تجزیه‌وتحلیل احساسات را بدهند. این فناوری امکان نظارت بیشتر و جمع‌آوری اطلاعات غیرقانونی در مورد فلسطینی‌ها را فراهم و گسترش شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در سرزمین فلسطین را تسهیل می‌کند.

 تقریباً برای همه روشن است که رژیم صهیونیستی برای ضربه به فلسطینیان از فناوری استفاده می‌کند و علاقه آن به استفاده از هوش مصنوعی برای پلیس و کنترل فلسطینیان فرضی نیست. مثلاً در نمونه‌ای در سال ۲۰۲۱، واشنگتن‌پست در مورد وجود گرگ آبی، یک برنامه نظامی مخفی با هدف نظارت بر فلسطینی‌ها از طریق شبکه‌ای از تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های دارای قابلیت تشخیص چهره، گزارش داد. حال نیز پروژه نیمباس را کلید زده است.

 جریان اعتراض کارکنان گوگل چه بود؟/ جنایت علیه بشریت؛ آپارتاید و آزار و اذیت


 اما در این زمینه کارکنان گوگل مستقر در ایالات متحده هفته گذشته در دفاتر این غول فناوری در نیویورک، کالیفرنیا و سیاتل اعتراض کردند تا با قرارداد ۱.۲ میلیارددلاری گوگل با رژیم صهیونیستی مخالفت کنند.

 به‌طورکلی کارکنان این حوزه خواستار این هستند که حق داشته باشند بدانند از نیروی کارشان چگونه استفاده می‌شود. با وضوح کمی که در مورد پروژه وجود دارد، آنها می‌ترسند که این فناوری برای آسیب به دیگران استفاده شود. در واقع عدم شفافیت تکان‌دهنده‌ای در مورد دقیقاً آنچه که این پروژه پوشش می‌دهد وجود دارد. کارمندان می‌گویند ما نمی‌توانیم به سمت دیگری نگاه کنیم، زیرا محصولاتی که می‌سازیم برای محروم‌کردن فلسطینی‌ها از حقوق اولیه‌شان، بیرون‌راندن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان و حمله به فلسطینی‌ها در نوار غزه و برای یک نسل‌کشی استفاده می‌شود.

 بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۲۱ توسط پایگاه خبری آمریکایی The Intercept منتشر شد، گوگل قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای را به اسرائیل ارائه می‌کند که می‌تواند داده‌ها را برای تشخیص چهره و ردیابی اشیا به‌عنوان بخشی از پروژه نیمباس جمع‌آوری کند.

 فعالان و دانشگاهیان از استفاده اسرائیل از هوش مصنوعی برای هدف قراردادن فلسطینیان نگران شده‌اند، همچنین محققان حقوقی می‌گویند استفاده از هوش مصنوعی در جنگ قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

 پس از تحصن جمعی از کارمندان گوگل در اعتراض به این پروژه، این شرکت حداقل ۲۸ کارمند خود را به دلیل «نقض قوانین رفتاری گوگل» اخراج کرد. علاوه بر این، حداقل ۹ کارمند گوگل نیز دستگیر شدند.

 ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل نیز هفته گذشته هشداری صادر و گفت: "ما فرهنگ گفتگوی پر جنب‌وجوش و آزاد داریم که ما را قادر می‌سازد محصولات شگفت‌انگیزی ایجاد کنیم و ایده‌های عالی را به عمل تبدیل کنیم. حفظ آن مهم است؛ اما در نهایت ما یک شرکت هستیم و خط‌مشی‌ها و انتظارات ما روشن است؛ این یک کسب‌وکار است، نه مکانی برای اعتراض یا دعوا بر سر مسائل مخرب یا بحث سیاسی به‌گونه‌ای که آرامش همکاران را مختل یا احساس ناامنی کنند. "

 سابقه مخالفت کارکنان فناوری با همکاری‌های نظامی


 این اولین باری نیست که کارمندان آمازون و گوگل نارضایتی خود را از این پروژه ابراز می‌کنند. مثلاً اکتبر گذشته، کارمندان آمازون و گوگل در نامه‌ای سرگشاده که توسط گاردین منتشر شد، نگرانی‌های خود را به طور ناشناس بیان کردند:

 "ما به‌عنوان کارمندان گوگل و آمازون با پیشینه‌های مختلف معتقدیم که فناوری ای که می‌سازیم باید برای خدمت‌رسانی و ارتقای مردم در همه‌جا باشد. ما به‌عنوان کارکنانی که این شرکت‌ها را اداره می‌کنند، اخلاقاً موظف هستیم که علیه نقض این ارزش‌های اصلی صحبت کنیم. به همین دلیل، ما مجبوریم از رهبران آمازون و گوگل بخواهیم از پروژه نیمباس خارج شوند و تمام روابط خود را با ارتش اسرائیل قطع کنند. تاکنون بیش از ۹۰ کارگر در گوگل و بیش از ۳۰۰ کارگر آمازون این نامه را به‌صورت داخلی امضا کرده‌اند."

 در سال ۲۰۱۸ نیز، هزاران کارمند گوگل به قراردادی با پنتاگون معروف به پروژه Maven اعتراض کردند. در سال ۲۰۱۷، گوگل با پنتاگون همکاری کرد تا از فناوری هوش مصنوعی این شرکت برای تجزیه‌وتحلیل فیلم‌های نظارتی هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند.

 در ماه فوریه نیز، تقریباً ۳۰ فعال در اطراف ورودی دفتر OpenAI در سانفرانسیسکو تجمع کردند، زیرا این شرکت بی‌سروصدا ممنوعیت "نظامی و جنگی" را از سیاست‌های استفاده خود حذف کرده بود. OpenAI در نهایت تأیید کرد که با وزارت دفاع ایالات متحده بر روی راه‌حل‌های نرم‌افزاری امنیت سایبری منبع‌باز کار می‌کند.

 در ماه مارس نیز، در اجلاس Mind the Tech در نیویورک، ادی هتفیلد، کارمند گوگل در اتاق کنفرانس بلند شد و فریاد زد: "من یک مهندس نرم‌افزار ابری گوگل هستم و از ساختن فناوری که نسل‌کشی، آپارتاید یا نظارت را تقویت می‌کند خودداری می‌کنم!" البته او چند روز بعد اخراج شد.

 در دسامبر سال گذشته هم در پاسخ به پروژه نیمباس، ۱۷۰۰ کارمند طوماری را به مدیرعامل آمازون ارسال کردند که در آن اظهار داشتند: "آمازون با ارائه یک اکوسیستم ابری برای بخش عمومی اسرائیل، هوش مصنوعی و قابلیت‌های نظارتی ارتش اسرائیل را برای سرکوب فعالان فلسطینی و تحمیل محاصره وحشیانه در غزه تقویت می‌کند."

 در نهایت در یک گزاره می‌توان گفت طومارها و اعتراضات که نتیجه‌ای جز برخوردهای تند مثل اخراج و دستگیری ندارند، مهر محکمی بر روی پروژه‌های نسل‌کشی است.

 ما در مورد همکاری بین شرکت‌های فناوری و ارتش در سراسر جهان چه می‌دانیم؟


 بر اساس گزارشی که دانشگاه براون در ۱۷ آوریل منتشر کرد، ارتش و آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده قراردادهایی به ارزش حداقل ۵۳ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ امضا کردند.

 در دسامبر سال ۲۰۲۲، پنتاگون به گوگل، اوراکل، خدمات وب آمازون و مایکروسافت یک قرارداد ۹ میلیارددلاری برای یک محیط ابری فوق‌محرمانه اعطا کرد.


 چنین گزارش‌هایی نشان می‌دهد که در عصر امروز، فناوری نقش فزاینده‌ای در مجامع نظامی و سیاسی دارد و اغلب، اگر به‌درستی آزمایش و بررسی نشود، معرفی فناوری‌های جدید می‌تواند هزینه‌های انسانی وحشتناکی را به همراه داشته باشد و همه می‌دانند که این سیستم‌های هوش مصنوعی عاری از اشتباه نیستند و مرتکب اشتباه خواهند شد، به‌طوری‌که مرگ‌های نادرست و ترورهای نادرستی را به‌مانند آنچه در غزه رخ‌داده و هزاران کودک و غیرنظامی شهید شدند، شاهد خواهیم بود.


https://www.aljazeera.com/news/2024/4/23/what-is-project-nimbus-and-why-are-google-workers-protesting-israel-deal

https://theintercept.com/2022/07/24/google-israel-artificial-intelligence-project-nimbus/

https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/oct/12/google-amazon-workers-condemn-project-nimbus-israeli-military-contract

https://time.com/6966102/google-contract-israel-defense-ministry-gaza-war/

https://www.theverge.com/2024/3/8/24094687/google-israel-project-nimbus-employee-fired