تبیان، دستیار زندگی

 راهنمای حفظ زمین برای تنبل‌ها

روز دوشنبه 22 آوریل مصادف با 3 اردیبهشت ماه روز جهانی زمین است. این روز به بهانه گرامیداشت زمین، این کره آبی دوست‌داشتنی و نجات و حفاظت از آن شکل گرفته است. از جمله اهدافی که برای نام گذاری این روز عنوان می‌شود؛ کمک به حل بحران تغییرات آب و هوایی، پایان بخشیدن به آلودگی پلاستیکی، حفاظت از گونه های در معرض انقراض و تشویق جنبش‌های محیط زیستی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راهنمای حفظ زمین ،  تنبل‌ها ،  نام گذاری روز زمین ،

زمین! اولین وطن ما، از روزی که به دنیا می‌آییم، تا روزی که جهان را ترک می‌کنیم. با هر جنسیتی که داشته باشیم، هر نژاد و ملیتی. از لحظه‌ای که چشم به دنیا می‌گشاییم تا لحظه‌ای که چشم از دنیا فرو می‌بندیم؛ خانه‌ای که از پدران و مادرانمان به ارث می‌بریم و برای فرزندان و نوه‌هایمان به ارث می‌گذاریم.

روز دوشنبه 22 آوریل مصادف با 3 اردیبهشت ماه روز جهانی زمین است. این روز به بهانه گرامیداشت زمین، این کره آبی دوست‌داشتنی و نجات و حفاظت از آن شکل گرفته است. از جمله اهدافی که برای نام گذاری این روز عنوان می‌شود؛ کمک به حل بحران تغییرات آب و هوایی، پایان بخشیدن به آلودگی پلاستیکی، حفاظت از گونه های در معرض انقراض و تشویق جنبش‌های محیط زیستی است.

تاریخچه نام گذاری روز زمین

نامگذاری روز زمین از زمانی آغاز شد که جان مک کانل، فعال صلح طلب، برای اولین بار در سال 1969 پیشنهاد نامگذاری یک روز به عنوان جشنی برای گرامیداشت کره زمین و مفهوم صلح در ایالات متحده آمریکا را مطرح کرد.  پیشنهاد او در کنفرانس یونسکو در شهر سان فرانسیسکو ارائه شد و اولین بار که روز زمین پاک جشن گرفته شد، در تاریخ 22 آوریل 1970 میلادی بود.

بعد از آن، گیلرد نلسون، سناتور آمریکایی، پیشنهاد داد که روز 22 آوریل به جای 21 مارس برای نامگذاری روز زمین انتخاب شود. چرا که در این روز سواحل سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیای آمریکا در سال 1969 شاهد نشت گسترده نفت بود. 21 سال  بعد این روز جنبه بین المللی پیدا کرد و اکنون رویدادهای مرتبط با روز زمین در 141 کشور جهان برگزار می شود.

راهنمای حفظ جهان برای یک فرد تنبل

شاید اولین سوالی که برای همه ما پیش بیاید این باشد که "خب من به عنوان یه فرد چه کاری می‌تونم انجام بدم؟" ،" من که سیاست‌گذار نیستم" و... به همین خاطر ما به سراغ دستورالعمل جالبی رفتیم که از سوی سازمان‌ ملل متحد به عنوان « راهنمای حفظ جهان برای یک فرد تنبل» منتشر شده است.

در این راهنما اقداماتی ذکر شده که شهروندان کره زمین برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و حفظ کره زمین می‌توانند انجام دهند.

برخی از پیشنهاداتی که در راهنمای سازمان ملل متحد آمده عبارت است از:

صرفه جویی در مصرف الکتریسیته با خاموش کردن کامل وسایل برقی از جمله رایانه‌ها هنگامی که از آنها استفاده نمی‌شود
انجام امور بانکی به صورت آنلاین و خودداری از استفاده از کاغذ برای امور بانکی
خرید کالاهایی که به صورت کوچک بسته‌بندی شدند
پوشاندن مساحت بیشتری از کف خانه با فرش که در نتیجه به کاهش مصرف انرژی کمک کند
دوش گرفتن به جای پر کردن وان منازل
کمک به بازیافت پسماندهای غذایی
خشک کردن مو و لباسها به شکل طبیعی به جای استفاده از دستگاه‌های خشک کننده
مصرف کمتر گوشت، مرغ و ماهی. (برای تهیه گوشت در مقایسه با گیاهان به منابع بیشتری احتیاج است)
برای حمل و نقل اولویت را به دوچرخه سواری، پیاده روی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بدهید. استفاده از خودرو را به مواقعی که تعداد سرنشینان خودرو زیاد است محدود کنید
از بطری و فنجان های یک بار مصرف برای آب و قهوه و چای استفاده نکنید
 

احتمالا فیلم‌های تخیلی را دیده باشید که بر اثر آلودگی‌های زیاد دیگر سیاره زمین غیر قابل سکونت شده و انسانها به سیارات دیگر در جستجوی زندگی رفته‌اند. در این لحظه از فیلم من همیشه یاد یک خاطره می‌افتم که صحت و سقمش را نمی‌دانم، اما داستانی وجود دارد که وقتی نیل آرمسترانگ بر روی ماه فرود آمد انگشتش را به سمت زمین گرفت و زمین پشت بند آخر شستش پنهان شد، درست در همین لحظه وقتی که هیچ پرچم و مرزی دیگر پیدا نبود، به گریه‌ افتاد. به این فکر می‌کنم که اگر روزی همه ما بر اثر آلودگی بیش از حد مجبور به ترک این کره خاکی شویم، از خیلی خیلی بالاها که به زمین نگاه کنیم چه حالی خواهیم داشت؟ راستش فکر کنم آن روز همه‌مان غمگین خواهیم شد، خیلی دلتنگ و خیلی غمگین، برای خانه!