تبیان، دستیار زندگی

چرا و چگونه ایران حمله تاریخی به اسرائیل را انجام داد؟

ایران به تازگی بزرگترین حمله پهپادی جهان و بزرگترین حمله موشکی تاریخ خود را انجام داده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
وعده صادق،رژیم صهیونیستی ،جمهوری اسلامی، سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی


استفاده ایران از صدها هواپیمای بدون سرنشین و موشک برای هدف قرار دادن مستقیم سرزمین‌های اشغالی در شب یکشنبه در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، سوابق سیاسی و نظامی مهمی را رقم زد.

این بزرگترین حمله پهپادی بود که تاکنون توسط هر کشوری انجام شده است و اولین بار بود که ایران پس از تقریباً نیم قرن دشمنی، مستقیم به اسرائیل حمله کرد.

وعده‌ای که وعده نبود

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این عملیات را «وعده صادق» نامید تا نشان دهد که رهبران ارشد تهران، از جمله رهبر معظم انقلاب، قصد دارند به عهد خود مبنی بر «مجازات» حملات اسرائیل و دیگران عمل کنند.

این حمله در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بود که به شهادت هفت تن از اعضای سپاه پاسداران از جمله دو سردار مسئول رهبری عملیات در سوریه و لبنان و شش نفر دیگر انجامید.

هدف اصلی آن تقویت بازدارندگی ایران بود که به گفته منتقدان پس از سیاست‌های تقابلی و حملات نظامی فزاینده ایالات متحده و متحدانش در سراسر منطقه، به ویژه پس از ترور سردار قاسم سلیمانی در ژانویه 2020 در عراق، به خطر افتاد.

مقامات ایرانی همچنین به نظر می رسد که پس از ترور یکی دیگر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، شهید سید رضی موسوی، در اواخر دسامبر، در حمله هوایی اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه، تا حدی "صبر استراتژیک" به کار گرفته بودند.

سلاح‌هایی که ایران برای وعده صادق استفاده کرد

هیچ مقام رسمی از سوی ایران در مورد اینکه دقیقاً چه تعداد پهپاد یا موشک بالستیک و کروز برای حمله به اسرائیل استفاده کرده است، صحبتی نکرده، اما ارتش اسرائیل می‌گوید که بیش از 300 فروند پرتاب شده است.

ایران از دیرباز به داشتن بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه غرب آسیا شناخته شده است، اما این بزرگترین آزمایش توانایی‌های آن بود.

پهپادهای ایرانی در چند سال گذشته به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین به سرتیتر سایت‌های بین‌المللی تبدیل شده و مقامات اوکراینی می‌گویند پهپادهای شاهد طراحی ایرانی ارتش روسیه همچنان بر فراز قلمرو آن‌ها می‌بارند.

در این زمینه تلویزیون اعلام کرد: پهپادهای شاهد-136 که یک کلاهک نسبتا کوچک به وزن حدود 50 کیلوگرم حمل می‌کنند، در حمله به اسرائیل مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین از موشک بالستیک دوربرد عماد و موشک کروز پاوه برای حمله به اسرائیل استفاده شده است.

همچنین گفته‌می‌شود که شاهد-238 که به جای مدل 136 از یک توربوجت نیرو می‌گیرد، نیز در این حمله استفاده شده است. مدل 238 برخی از قابلیت‌های مانور را فدای سرعت‌های بسیار بالاتری می‌کند که اعتقاد بر این است که به 600 کیلومتر در ساعت می‌رسند.

 

از شبیه‌سازی حمله به پایگاه هوایی پالماخیم تا حمله واقعی به نواتیم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه‌های گذشته در رزمایش‌های گسترده‌ای که شامل شبیه‌سازی حمله به پایگاه هوایی پالماخیم در اسرائیل بود، از موشک‌های عماد استفاده کرد و موشک بالستیک دزفول را از یک کشتی جنگی پرتاب کرد. ایران همچنین دارای موشک بالستیک مافوق صوت فتاح است که از نظر تئوری می‌تواند در کمتر از هفت دقیقه به اسرائیل برسد.

در هر صورت، در حملات چند لایه طی چند ساعت، ایران به تازگی موفق شده است بزرگترین حملات پهپادی و موشکی خود را انجام دهد که برخی از طولانی ترین مسافت های خود را در یک عملیات نظامی واقعی پوشش داده است.

در این عملیات در لایه اول حریم هوایی عراق و اردن و سوریه و در لایه دوم حریم هوایی سرزمین‌‌های اشغالی در هم شکسته شد.

مرحله اول؛ ورود پهپاد‌ها به حریم هوایی رژیم صهیونیستی و گرفتن توان سیستم‌های عملیاتی پدافند رژیم صهیونیستی مثل فلاخن، گنبد آهنین، ارو و باراک بود و مرحله دوم؛ پرتاب موشک‌های بالستیک و کروز از شمال غرب، مرکز و جنوب کشور و برخورد موفقیت آمیز با اهداف در قلب سرزمین‌های اشغالی بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران حسین سلامی گفته است: عملیات به سطحی از موفقیت دست یافت که فراتر از انتظارات ما بود. و افزود: این موشک‌ها فقط مکان‌های نظامی از جمله پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب را هدف قرار می‌دادند که گفته می‌شود برای انجام حملات اسرائیل در کنسولگری ایران در سوریه استفاده شده است.