تبیان، دستیار زندگی

 مالیات تولید برای سومین بار کم می‌شود

بار دیگر و برای سومین سال متوالی، در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و جهش تولید کشور، رئیس سازمان امور مالیاتی، با انتشار یک توییت اعلام کرد:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مالیات تولید ،  اقتصاد،  فرار مالیاتی، تولیدکنندگان، نرخ مالیات ، فعالیت‌های تولیدی ، بودجه‌سالانه ،
تا چند سال اخیر فشارهای اقتصادی فراریان مالیاتی، گریبان‌گیر عده‌ای دیگر، خصوصا تولیدکنندگان بزرگ بوده است به طوریکه دولت مالیات‌های سنگینی برای تولیدکنندگان می‌برید تا به نحوی بودجه حاصل از مالیات کشور را جبران کند. این مسئله‌ که اتفاقا به دلیل سهل‌انگاری، بر چرخه تولید و اقتصاد کشور سایه انداخته بود یکی از دغدغه‌های اساسی تولید کشور محسوب می‌شد، چرا که تولید در مسئله پرداخت مالیات به شکل عجیبی پیش مرگ عده‌ای ثروتمند دیگر شده بود که به شکل‌های مختلف از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کردند.

این در حالی است که مسئله تولید به عنوان یکی از مسائل تاثیرگذار بر اقتصاد کشور همواره مورد تاکید بوده تا جایی که چند سالی است در شعارهای انتخابی رهبر انقلاب نیز نمود پیدا کرده است.

در این راستا، دولت سیزدهم به منظور حمایت از تولیدکنندگان تلاش کرد تا نه تنها سیستم مالیات‌ستانی را ساماندهی کند و برای نظارت دقیق‌تر آن را از روند کاغدبازی به سیستمی تغییر دهد، بلکه در سال در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵ درصد و در سال 1402، ۷ درصد نرخ مالیات فعالیت‌های تولیدی را در کشور کاهش داد. همچنین کاهش نرخ مالیات تولیدکنندگان باعث شد که بیش از 70 هزار میلیارد تومان از درامدهای مالیاتی کشور کم شود اما به دلیل حمایت از تولید، دولت خود این پیشنهاد را در بودجه‌های سالانه ارائه داد.

از سوی دیگر تغییراتی که در سیستم مالیات‌ستانی کشور ایجاد شد، رشد درامدهای مالیاتی را در پی داشت که این امر در سال‌های گذشته سابقه نداشته است. به عبارت دیگر عزم دولت سیزدهم برای حذف سیستم مالیات‌ستانی ممیز محور و دستی و ایجاد سامانه‌ای هوشمند و الکترونیک باعث شد تا حد زیادی دست رشوه‌بگیران از فرایند مالیات‌ستانی کوتاه شود.

بار دیگر و برای سومین سال متوالی، در راستای حمایت از واحدهای تولیدی و جهش تولید کشور، رئیس سازمان امور مالیاتی، با انتشار یک توییت اعلام کرد: «دولت در راستای کمک به تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم، در بخش دوم لایحه بودجه 1403، پیشنهاد کاهش 5 واحد درصدی مالیات واحدهای تولیدی را به مجلس ارائه کرد. سه سال کاهش مستمر نرخ مالیات واحدهای تولیدی در لوایح بودجه سنواتی بی‌سابقه است.»