تبیان، دستیار زندگی

 فابینگ را نشنیده‌اید اما خیلی از ما به آن مبتلا هستیم

فابینگ؛ یک تهدید اجتماعی!

"فابینگ" اصطلاحی است که خیلی از ما آنرا به عنوان یک سبک زندگی پذیرفته‌ایم اما از اسم آن بی‌خبر بودیم، مجله نیویورک تایمز به همین موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فابینگ؛، تهدید اجتماعی،  دنیای حقیقی و مجازی  ،شبکه‌های اجتماعی، افسردگی ، اضطراب ،
احتمالا شما هم در این موقعیت مشابه قرار گرفته‌اید، وقتی با دوست و آشنا درباره مسئله مهمی صحبت می‌کنید اما او بی‌توجه به شما در گوشی خود پرسه می‌زند، هنگام غذاخوردن، مسافرت و لحظه‌های مهم زندگی گوشی جزئی از وجود او شده طوریکه مرزی بین دنیای حقیقی و مجازی برای او ایجاد می‌کند که همین موجب بیشتر شدن فاصله با محیط اطرافش می‌شود.

"فابینگ" اصطلاحی است که خیلی از ما آنرا به عنوان یک سبک زندگی پذیرفته‌ایم اما از اسم آن بی‌خبر بودیم، مجله نیویورک تایمز  به همین موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.

"Phubbing  " اولین‌بار از این کلمه سال 2012 رونمایی شد، آژانس تبلیغاتی استرالیایی فابینگ را برای توصیف  افرادی استفاده کرد که دوستان و خانواده خود را با توجه و نگاه کردن به تلفن همراه خود نادیده می‌گرفتند، به طور خلاصه افراد در محیط‌های اجتماعی و یا خانوادگی به جای توجه به دیگران، به تلفن خود نگاه می‌کردند و به محیط بی‌اعتنا بودند. این روند باعث شد کمپین توقف فابینگ راه اندازی شود.

فابینگ چگونه بر روابط تأثیر می‌گذارد؟

احتمالا این مسئله را خیلی از ما تجربه کردیم که فابینگ حضور و تعامل ما با اطراف‌مان را مختل کرده است، به ویژه در روزگاری که بسیاری از مردم صاحب گوشی هوشمند هستند، بنابراین ممکن است فابینگ بدترهم شود. استفاده از گوشی‌های هوشمند روی ازدواج هم تأثیر می‌گذارد و رضایت زناشویی را کاهش می‌دهد.

افسردگی و تشدید اضطراب

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیشتر گوشی‌ به دست می‌گیرند و سعی می‌کنند با شبکه‌های اجتماعی خود ارتباط برقرار کنند، تلاش می‌کنند خلاء ترس‌شان را پر کنند. این شروع یک چرخه معیوب است.


به علاوه، غواصی در رسانه‌های اجتماعی ممکن است در واقع مشکل را بدتر کند. بر اساس تحقیقات منتشر شده، رسانه‌های اجتماعی ممکن است تاثیر منفی بر سلامت روان شما داشته باشند و  احساس افسردگی را بدتر کنند؛ پس استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی، احتمال بیشتری برای احساس افسردگی یا اضطراب را به فرد می‌دهد.

سه نشانه اعتیاد به گوشی

اگر می‌ترسید هر لحطه تماس، توییت یا به روزرسانی وضعیت گوشی‌تان را از دست بدهید و همیشه تلفن همراه شما است، احتمالا شما به فابینگ مبتلا شده‌اید. در اینجا سه نشانه وجود دارد:

1. همزمان که تلفنی در حال مکالمه هستید، با دوست‌تان هم حضوری صحبت می‌کنید! تبریک می‌گویم شما هیچ‌کدام را با موفقیت انجام نداده‌اید.

2. شما بلافاصله گوشی خود را هنگام شام یا سایر موقعیت‌های اجتماعی بیرون می‌آورید. قرار دادن تلفن در کنار بشقاب خود "فقط در مورد" یک علامت هشدار دهنده است. یک مطالعه نشان داد که فقط وجود تلفن باعث می‌شود افراد کمتر احساس ارتباط و تنهایی کنند.

3. شما نمی توانید بدون چک کردن گوشی خود غذا بخورید.

راه‌هایی برای کم کردن اعتیاد به گوشی!

 اگر ایده کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی شما را عصبی و کمی ناراحت می کند، تنها نیستید. در واقع، یک مطالعه نشان داد که میل به بررسی رسانه‌های اجتماعی قوی‌تر از میل جنسی است.


1. وعده‌های غذایی را به منطقه‌ای بدون تلفن تبدیل کنید
وقتی زمان غذا خوردن است، مهم نیست کجا هستید، گوشی را کنار بگذارید. اگر وزوز اعلان‌ها از دور باعث حواس‌پرتی بیش از حد می‌شود، تلفن‌تان را در حالت پرواز  قرار بدهید. در هر وعده غذایی با افراد روبرویتان ارتباط برقرار کنید و سعی کنید گفتگوی صمیمانه داشته باشید. ممکن است در ابتدا احساس اجباری داشته باشید، اما به زودی با گفتگوی رو در رو احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.

2. گوشی خود را پشت سر بگذارید
ممکن است احساس کنید که عضوی از بدنتان را از دست داده‌اید، اما از گذاشتن تلفن خود در ماشین، کشوی میز یا کیف نترسید - و آن را همانجا بگذارید. هر هشدار یا به‌روزرسانی اتفاق بیفتد، بعداً منتظر شما خواهند بود.

3. خودتان را به چالش بکشید
نادیده گرفتن تلفن خود را به یک چالش تبدیل کنید و برای خودتان جایزه‌های کوچک درنظر بگیرید، وعده‌های غذایی یا ساعاتی را که بدون تلفن هستید را یادداشت کنید. وقتی هدفی را تکمیل کردید، خودتان را تشویق کنید و سپس دوباره خود را به چالش بکشید.

3 راه برای کمک به شخص دیگری برای رهایی از گوشی تلفن!

اگر می‌خواهید به یکی از عزیزانتان کمک کنید تا از بودن در گوشی خودداری کند، سه مرحله وجود دارد:


1. الگوی رفتاری بهتر
اگر می‌خواهید بدون گفتن کلمه‌ای اعتیاد فردی که را به گوشی متوقف کنید، فقط کافی است مثال و نمونه خوبی باشید. مثلا سعی کنید زیاد گوشی به دست نگیرید تا حرف و عمل‌تان یکی باشد، دخالت کردن در این باره که فرد چه محتوایی در گوشی دارد و حتما به شما نشان دهد هم به آرامی اعتماد شما را کم میکند.

2. آنها را صدا کنید
هیچ چیز مثل عشق و محبت اثر گذار نیست. اگر کسی که با او ارتباط دارید عادت به فابینگ دارد، با او راجع به این مساله صحبت کنید و به او بگویید که فابینگش چه تاثیر بدی روی روابط شما می گذارد. اگر نمی توانید این مطلب را رو در رو بگویید برایش یک ایمیل بدهید یا پیغام بگذارید.در هر صورت به آنها بگویید که این کار را دوست ندارید و سپس به آنها کمک کنید تا عادتهای بهتری پیدا کنند.

3. دلسوز باشید
فابینگ یک اعتیاد واقعی نیست، اما یک مشکل انگیزشی است. این رفتارها مدتی طول می‌کشند تا شکسته شوند، بنابراین صبور باشید، درک کنید و محکم باشید.

از رسانه‌های اجتماعی تا کمک گرفتن از روان‌شناس!

صحبت با یک درمانگر یا روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا این چرخه را متوقف کنید، آنها همچنین به شما کمک  می‌کنند تا بفهمید چرا ممکن است در وهله اول این انگیزه را ایجاد کرده باشید. برای بسیاری از مردم، رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک فرار یا راهی برای منطقه‌بندی در پایان روز شروع می‌شوند. اما به زودی ممکن است مشکل ساز شود.

رسانه‌های اجتماعی ممکن است منجر به بدتر شدن علائم افسردگی و اعتماد به نفس پایین شود. یک درمانگر می تواند به شما در درک این مسائل کمک کند و برای بهبود پاسخ شما به آنها تلاش کند تا به تلفن خود و دنیای درون برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی خود وابسته نباشید.