تبیان، دستیار زندگی

پورنوگرافی مغز انسان را تغییر می دهد!

خواندن این تیتر که پورنوگرافی می‌تواند روی مغز انسان به اندازه‌ای اثر بگذارد که آن را دستخوش تغییر کند، از آن مواردی است که شاید عجیب به نظر برسد، اما علم آن را ثابت کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه ناجی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پورنوگرافی ، مغز انسان،
ما در گذشته در مورد پورنوگرافی زیاد صحبت کرده‌ایم (می توانید هفته‌نامه ما در مورد پورنوگرافی را در سایت تبیان بخوانید). به این دلیل است که این یک جنبه مهم و اجتناب ناپذیر از زندگی نوجوانان است. متأسفانه، جوانان زیادی هستند آموزش‌های جنسی خود را از پورنوگرافی رایج دریافت می کنند، که می‌دانیم اغلب عمیقاً مشکل ساز است و تصاویر غیرواقعی از رابطه جنسی را نشان می دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که مدارس، والدین و مراقبان با صحبت با جوانان با این آموزش نادرست مقابله کنند. و یکی از جنبه‌های مهم پورنوگرافی که آنها باید در مورد آن بدانند تأثیر آن بر مغز است.

نحوه عملکرد پورن روی مغز

تصاویر و ویدئوهای مستهجن بخشی از مغز را تحریک می کنند که دوپامین آزاد می کند که همان انتقال دهنده عصبی لذت و پاداش است. این یکی از چیزهایی است که وقتی از غذا یا رابطه جنسی لذت می بریم یا یک جفت کفش جدید می خریم، احساس خوبی به ما می دهد. در واقع، تصاویر پورن برای مغز بسیار تحریک‌کننده هستند که سطوح غیرطبیعی بالایی از دوپامین را آزاد می‌کنند. تلاش برای ایجاد این دوپامین بالا بارها و بارها می تواند سیستم را فرسوده کند. شاید به همین دلیل است که برخی از مصرف کنندگان مکرر پورنوگرافی می گویند که باید به سراغ انواع پورن سخت گیر بیشتری بروند تا همان احساس لذت قبلی را داشته باشند.

پورن می تواند سیستم پاداش ما را فرسوده کند

پورنوگرافی چنان سطوح بالایی از دوپامین را در مغز آزاد می کند که تماشای مکرر آن می تواند مغز را به منابع طبیعی لذت (یا حتی آنچه قبلاً به ما لذت می برد) پاسخ ندهد. این ماده مدار پاداش مغز ما را از بین می برد و می‌تواند توانایی طبیعی ما برای تولید دوپامین را مختل کند. مطالعات نشان می‌دهد که هر چیزی که تغییرات قابل‌توجهی در انتقال دوپامین ایجاد کند، می‌تواند به افسردگی و اضطراب کمک کند، به همین دلیل است که تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان مکرر پورن علائم افسردگی بیشتر، کیفیت زندگی پایین‌تر و سلامت روانی ضعیف‌تری را در مقایسه با کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند گزارش می‌دهند. 

پورن ممکن است "فیلمنامه‌های جنسی" ما را تغییر دهد

بر اساس یک مطالعه، تماشای مکرر پورنوگرافی ممکن است «رابطه‌های جنسی» ما را تغییر دهد. اساساً سناریوهای جنسی ما علایق، رفتارها و انتظارات جنسی ما هستند. پورنوگرافی فیلمنامه جنسی تقریباً یکنواختی از شیئی سازی و تحقیر زنان و خشونت مردانه نسبت به آنها ارائه می دهد. نتایج این مطالعه نشان داد که «هر چه مرد بیشتر فیلم های مستهجن تماشا کند، احتمال بیشتری دارد که از آن در حین رابطه جنسی استفاده کند، از شریک جنسی خود درخواست اعمال جنسی مستهجن کند، عمداً تصاویر مستهجن را در طول رابطه جنسی برای حفظ برانگیختگی تداعی کند و نگرانی هایی در مورد آن داشته باشد. 

پورن می تواند منجر به اختلال نعوظ شود

مطالعات نشان می دهد که امروزه بین 14 تا 35 درصد از مردان جوان اختلال نعوظ را تجربه می کنند. این عدد تا سال 2002 بین 2 تا 3 درصد بود. البته اختلال نعوظ موضوع پیچیده ای است که می تواند به عوامل بسیاری از جمله مصرف مواد مخدر و الکل، استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط باشد. اما برخی از محققان بر این باورند که تماشای مکرر پورن در حال حاضر نیز عامل مهمی در این افزایش درصد است به خصوص که با انفجار سایت‌های پورنو آنلاین رایگان و آسان در دسترس همپوشانی دارد.

پورن می تواند بر توانایی به تاخیر انداختن لذت تأثیر بگذارد

یک مطالعه از ژورنال تحقیقات جنسی نشان داد که پورنوگرافی ممکن است افراد را وادار کند که سودهای فوری را به جای تأخیر در ارضای خود انتخاب کنند. این به معنای توانایی ما برای صبر کردن یا کار کردن برای چیزی است که پاداش بالاتری برای ما به ارمغان می آورد، نه اینکه به دنبال هر لذتی که در حال حاضر در مقابل ما قرار دارد برویم. توانایی ما برای داشتن ذهنیت بلندمدت در مورد پاداش‌ها چیزی است که به ما کمک می کند، مثلاً برای چیزی مهم پول پس انداز کنیم، نه اینکه چیز جالبی را که در حال حاضر داریم بخریم، یا روی یک پروژه معنادار سخت کار کنیم، حتی اگر مشکل باشد.