تبیان، دستیار زندگی

 از ربات نات کوین چه می‌دانیم؟

چند وقت پیش صحبت از یک ربات بازی در تلگرام داغ شد که طرفداران آن مدعی بودند که می‌توان با آن پول‌دار شد. ربات بازی با عنوان Not coin که در سایت آن ادعا شده که توسط تیم تلگرام طراحی شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ربات نات کوین ، ربات بازی،  ربات تلگرامی، کاربران تلگرام ، ارز دیجیتال،
چند وقت پیش صحبت از یک ربات بازی در تلگرام داغ شد که طرفداران آن مدعی بودند که می‌توان با آن پول‌دار شد. ربات بازی با عنوان Not coin که در سایت آن ادعا شده که توسط تیم تلگرام طراحی شده است. این ربات بازی، با تبلیغات گسترده خصوصا از طرف کاربرانی که در آن شروع به بازی کردند سر و صدا کرد، به طوریکه در مدت زمان کوتاهی موفق شد حدود 35 میلیون کاربر را جذب خود کند و به حداکثر 6 میلیون کاربر فعال در روز برسد. اما چه چیزی می‌تواند باعث انگیزه این تعداد کاربر برای بازی در یک ربات تلگرامی شود؟

همانطور که گفته شد وعده اصلی تبلیغ کنندگان این بازی در تلگرام فارسی، جمع‌آوری سکه و نهایتا امکان فروختن سکه‌ها و پول‌دار شدن بود آن هم در شرایطی که اصلا هویت طراحان و تیم فنی بازی مشخص نیست.

این ربات چه کاری انجام میده؟ احتمالا هیچی!

 محیط این ربات به گونه‌ای است که که وقتی بازی را آغاز می‌کنید به شما پیامی می‌دهد که: «این ربات چه کاری انجام میده؟ احتمالا هیچی!» همچنین سکه‌ای نمایش داده می‌شود که کاربر با کلیک مکرر روی آن و با انجام کارهایی چون دعوت از دوستان می‌تواند ارزی با عنوان نات کوین را استخراج کند؛ بنابراین مراحل دشواری ندارد و فرد به راحتی می‌تواند به حجم زیادی از سکه‌ها دست پیدا کند. اما هدف طراحی کنندگان این بازی چه چیزی بوده که صرف کلیک کردن روی یک سکه بتوان ارز به دست آمده را فروخت و پول‌دار شد؟

به طور کلی نات کوین در قالب یک نوع ارز دیجیتال میان کاربران تلگرام خود را نشان داد و البته که نمی‌توان هدف اصلی آن را تشخیص داد اما شاید بتوان گفت که تلگرام با این کار قصد داشت تا کاربران بیشتری را به خود جذب کند چرا که پاول دورف، بنیان‌گذار تلگرام نیز با ساخت تیمی ویژه کانال تلگرامی خود از این بازی حمایت کرد. همچنین در مورد زمان استخراج نات کوین هیچ قطعیتی وجود ندارد. برخی می‌گویند استخراج نات کویت انجام شده و برخی دیگر معتقدند اصلا خبری از پول نیست.

قلابی‌ها همیشه در صحنه‌اند

از زمانی که این بازی تلگرامی به راه افتاد، کانال‌های جعلی بسیاری برای استخراج و خرید و فروش نات کوین به قیمت روز ایجاد شد. در واقع برخی افراد هماره منتظرند تا جو جدیدی برای تحریک افکار عمومی راه بیفتد و به اعتماد بی چون و چرا مردم و خصوصا کاربران فضای مجازی دامن بزنند. اصلا نان برخی افراد در جلب اعتماد کاذب و بهره‌کشی از آن‌هاست. البته که اعتماد به چنین جریان‌هایی بی سابقه نیست و بارها مردم عواقب اعتماد بی حد و مرز و بدون آگاهی را چشیده‌اند که نمونه بارز آن سایت‌های شرط‌‌بندی است که زمانی حساب بانکی بسیاری را خالی کرد.

اعتماد به چه قیمتی؟

صرف نظر از اینکه پایان این ماجرا پولی در کار است یا نه، نکته‌ای که هدف این گزارش است، اعتماد شدیدی است که برخی به فضای مجازی و جریان‌های آن دارند خصوصا اگر حرف از پول در میان باشد. البته که ما روزانه اطلاعات بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنیم و این مصداق اعتماد به این دسته از شبکه‌هاست که عموما ملی نیست و سرورهای خارجی دارند، اما همراهی کردن با چنین جریان‌هایی تیر خلاص است چرا که می‌تواند به هک و سرقت اطلاعات هویتی ما منجر شود.

بازی نات کوین تنها یکی از نمونه‌های اعتماد بیش از حد به چنین جریان‌هایی است که در آن شاهد بودیم با وجود عدم قطعیت‌ها و نامشخص بودن هویت تیم فنی اما بسیاری درگیر آن شدند و چه بسا دیگران را نیز برای وارد شدن به این بازی تشویق می‌کردند. این در حالی است که ربات نات کوین حتی یک تیم پشتیبان نیز برای کاربران خود ایجاد نکرد.

خرید و فروش نات کوین در روز جهانی دروغ!

نکته آخر که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که نات کوین اعلام کرده بود زمان خرید نات کوین‌ها توسط صرافی‌های دیجیتال، یک آوریل یا 13 فروردین که روز جهانی «دروغ» است انجام خواهد شد. با این اوصاف به نظر شما نات کوین واقعی بود یا...