تبیان، دستیار زندگی

ماجرای جولیان آسانژ

حدود ۱۴ سال پیش در چنین روزهایی «جولین آسانژ» موسس وبگاه «ویکی‌لیکس» اسناد جنایات جنگی آمریکا را افشا کرد. به همین بهانه ماجرای اقدامات او را تا امروز مرور می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : برزو صدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
جولین آسانژ ، موسس وبگاه ویکی‌لیکس ،  افشای اسناد جنایات جنگی آمریکا ،

جولین آسانژ کیست؟

جولین آسانژ یک روزنامه‌نگار، برنامه‌نویس، فعال اینترنتی و سردبیر استرالیایی است که در سال ۲۰۰۶ وبگاه افشاگری «ویکی‌لیکس» را که محل انتشار بیش از ۱۰ میلیون از اسناد و گزارش‌های محرمانه دولتی، جنگی، جاسوسی و فساد اقتصادی که اکثرا علیه کشور‌های غربی مثل آمریکا و متحدانش بود را راه‌اندازی کردو

افشای جنایات آمریکا در عراق و افغانستان

آسانژ اطلاعات زیادی را افشا کرد که موجب خشم ایالات متحده شد. اون در سال ۲۰۱۰ کلیپ کشتار ۱۸ غیر نظامی در بغداد توسط یک هلیکوپتر نظامی آمریکا را منتشر کرد.
او همچنین هزار سند محرمانه از بخش اطلاعات ارتش آمریکا را که در ویکی‌لیکس منتشر کرد که نمایانگر کشتار صدها هزار غیرنظامی در جنگ افغانستان بود.

۷ سال پناهندگی در سفارت

از سال ۲۰۱۰ تعقیب و گریزها علیه او شروع... پس از اینکه دولت سوئد حکم بازداشت او را به دلیل‌ جرم اثبات نشده تجاوز به دو زن صادر کرد آسانژ به سفارت اکوادور در لندن رفت و پناهنده شد، جایی که انگلستان به مدت ۳ سال شبانه روزی نگهبانی داد تا او را دستگیر کند اما موفق نشد تا زمانی که رییس جمهور اکوادور در سال ۲۰۱۹ عذر او را خواست!

آمریکا وارد بازی شد

در همان سال وزارت دادگستری آمریکا اقدام آسانژ را از بزرگترین تخلفات مرتبط با اطلاعات طبقه‌بندی شده معرفی کرد اقدامات استرداد او به خاک آمریکا را آغاز کرد.
مقامات آمریکایی ادعا کردند که با افشای اطلاعات پرسنل نظامی و اطلاعاتی آمریکا در عراق و افغانستان جان آن‌ها به خطر افتاده است.

در انتظار ۱۷۵ سال محکومیت

آسانژ از سال ۲۰۱۹ در زندان بلمارش انگلستان زندانی شده و به دلیل وضعیت بد زندان سکته مغزی کرده است. در سال ۲۰۲۲ دیوان عالی بریتانیا با استرداد او به آمریکا موافقت کرد و پرونده آسانژ در مرحله تجدید نظر است.
وکلای آمریکایی می‌گویند در صورتی که او به آمریکا بازگردانده شود ۱۷۵ سال به زندان خواهد رفت

حق آزادی بیان و مطبوعات!

با مرور داستان افرادی مثل جولیان آسانژ بهتر متوجه این مطلب می‌شویم که بر خلاف ادعا‌های بی‌پایان غرب مبنی بر حق آزادی بیان و آزادی مطبوعات، این حقوق فقط در چارچوب بندی تعریف شده حکومت‌های غربی پابرجاست و اگر کسی پا فراتر بگذارد عاقبتی مثل جولیان آسانژ خواهد داشت