تبیان، دستیار زندگی

به یاد زمانی که کوسه‌ها ابهت داشتند!

خوراک پودینی با گوشت بچه کوسه

احتمالا فکرش را هم نمی‌کردید که در کنار اسم میگو ماهی روزی چشمات به «گوشت کوسه» بخورد و بعد هم ببینید که در صورت غذاهای رستوران‌های جنوبی غذایی هست به نام "پودینی با گوشت بچه کوسه"
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خوراک پودینی با گوشت بچه کوسه ، غذاهای رستوران‌های جنوبی ، 
چند سالی است که بازار سفر به جنوب ایران داغ شده و شهرهای بندری و جزایر خلیج فارس میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور هستند.

یکی از نکات مهم گردشگری، قطعا صنعت غذایی آن است. با توجه به شرایطی اقلیمی جنوب ایران بلاشک مسافران زیادی تمایل دارند که با سفر به این مناطق از غذاهای محلی که با استفاده از ماهی‌ها و آبزیان لذیذ این شهرها طبخ می‌شوند هم بهره‌ای ببرند. اما موضوع قابل توجه این است که تا چه حد مجاز هستیم به نام گردشگری به اکوسیستم و زیست‌بوم منطقه آسیب بزنیم و نکته مهمتر اینکه اصلا چقدر از خواص و ضررهای این غذاها مطمئن هستیم.

کوسه، قاتل سرطان؟

این روزها در بین همه غذاهای عجیب و غریبی که توسط آنلاین‌شاپ‌های فروش آبزیان خوراکی به فروش می‌رسد، یا در منوی رستوران‌های جزیره‌های خلیج فارس، نام جدید دیگری اضافه شده به اسم گوشت کوسه یا بچه کوسه! گوشتی که کلی هم از خواص مختلفش تعریف می‌کنند که برای سلامتی پوست، پیشگیری از ابتلا به سرطان، نشاط بدن، افزایش قوای جنسی و ... مفید است.

اما از همین ابتدا بیایید به این شایعات پایان دهیم و از نظر علمی درباره خواص گوشت کوسه بیچاره با هم صحبت کنیم:

برعکس شایعاتی که به شکار و خورده شدن کوسه‌های بخت‌برگشته دامن زده اتفاقا گوشت این جانور حاوی مقادیر بالایی از فلزات سنگین و سمی مانند جیوه است که برای سلامتی مضر بوده و باعث آلزایمر نیز می‌شود! ماده سمی دیگر موجود در گوشت کوسه BMAA نام دارد که تاثیرات منفی زیادی می‌تواند بر سیستم عصبی ما بگذارد.

پس بر خلاف حرف‌های بی‌پایه و اساس فروشندگانش نه تنها مانع از بروز سرطان و افزایش قوای جنسی نخواهد شد، بلکه حتی طعم خوبی هم ندارد! در گوشت کوسه ترکیبات نیترات‌داری مثل اوره وجود دارد که باعث بوی بدن و ادرار مانند گوشتش می‌شود.

کوسه‌ها در معرض خطر انقراض هستند

اغلب کوسه‌ماهیان در معرض خطر انقراض قرار دارند و برخی از انواعشان نیز به شکل بحرانی در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی ایران به FAO (سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی) فقط طی سالهای 2000 تا 2015 میلادی بیش از 180هزار تن از انواع کوسه‌ماهیان از آب‌های جنوبی ایران صید شده‌اند. این درحالیست که کوسه‌ها لقاح داخلی دارند و جنین‌شان در بدن مادر رشد و نمو پیدا می‌کند، در عین حال بسیاری از کوسه‌هایی که صید می‌شوند باردار هستند و در واقع با صید هر کوسه، چندین بچه کوسه هم کشته می‌شوند.

راهکار حفاظتی چیست؟

در وهله اول از نهادهای نظارتی انتظار می‌رود که جلوی صیذ و فروش این گونه را بگیرند، گونه‌ای که از نظر شرعی هم خوردنش حرام است اما در بسیاری از رستورانها به راحتی طبخ می‌شود

و برای مصرف کنندگان نیز خیلی ساده فقط کافیست تقاضایی نباشد تا عرضه هم از بین برود، از سفارش دادن و خوردن گوشت کوسه‌ها خودداری کنید تا بازار صید آنها متوقف شود و محیط‌زیست خلیج فارس جان دوباره‌ای بگیرد.

منبع: fishes of iran