تبیان، دستیار زندگی
نوشابه های شیرین و گازدار به علت دارا بودن كالری زیاد موجب چاق شدن كودكان می شوند. محققان آمریكایی در یك مطالعه جدید نشان دادند، افزایش وزن كودكانی كه روزانه بیش از 350 گرم نوشابه های شیرین مصرف می كنند، در مقایسه با افزای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشابه های شیرین باعث چاقی كودكان می شود

نوشابه های شیرین و گازدار به علت دارا بودن كالری زیاد موجب چاق شدن كودكان می شوند.

محققان آمریكایی در یك مطالعه جدید نشان دادند، افزایش وزن كودكانی كه روزانه بیش از 350 گرم نوشابه های شیرین مصرف می كنند، در مقایسه با افزایش وزن كودكانی كه روزانه كمتر از 180 گرم از این نوشابه ها می نوشند، بسیار بیشتر است.

تولید كنندگان این قبیل نوشابه ها در كشور آمریكا همواره ادعا می كنند دلیل اصلی افزایش وزن افراد كمبود فعالیت بدنی آنهاست و این امر ربطی به مصرف نوشابه ندارد، اما یك گروه از محققان دانشگاه كورنل در نیویورك، با مطالعه 30 كودك 6 تا 12 ساله نشان دادند، روزهایی كه این كودكان نوشابه می خورند، میزان انرژی دریافتی آنها به طور میانگین 244 كالری افزایش می یابد.

این در حالی است كه میزان غذای مصرفی كودكان در روزهایی كه آنها نوشابه های شیرین مصرف می كنند كاهش پیدا نمی كند و به همین جهت كالری دریافتی آنها در روزهایی كه نوشابه می نوشند، بیش از روزهای دیگر است.

به گفته " دیوید لویتسكی" پروفسور علم تغذیه دانشگاه كورنل، یافته های جدید نشان می دهد كه مصرف نوشابه های شیرین یكی از عوامل مهم گسترش اضافه وزن در میان كودكان آمریكایی است.

همچنین به گفته محققان، زمانی كه كودكان به نوشابه های شیرین دسترسی داشته باشند، این نوشابه ها را به شیر ترجیح می دهند و میزان فسفر، منیزیوم، كلسیم، پروتئین و ویتامینA دریافتی آنها نیز با افزایش مصرف نوشابه ها شیرین، كاهش پیدا می كند.

تخمین كارشناسان سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد كه در جهان 17/6 میلیون كودك زیر پنج سال اضافه وزن دارند. بیست درصد از كودكان اروپا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند و پانزده درصد از كودكان 6 تا 11 ساله آمریكایی دارای اضافه وزن هستند.

عاتکه موسوی-کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.