تبیان، دستیار زندگی

 پیشرفت اقتصادی در گرو جهش تولید مردمی

«کلید اساسی برای حل مشکلات اقتصادی کشور عبارت است از مسئله‌ تولید» این یکی از بیانات رهبر انقلاب در آستانه تحویل سال 1403 و در راستای شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» بود. تولیدی که بتواند با مشارکت مردم، مسئله تورم، اشتغال و ارزش پول ملی را حل کند و از چالش‌های اقتصادی کشور بکاهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه ذاکری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اقتصاد ، پیشرفت اقتصادی،  افزایش تولید ، تولید مردمی ، جهش تولید با مشارکت مردم ، تورم ، اشتغال ، ارزش پول ملی ،
«کلید اساسی برای حل مشکلات اقتصادی کشور عبارت است از مسئله‌ تولید» این یکی از بیانات رهبر انقلاب در آستانه تحویل سال 1403 و در راستای شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» بود. تولیدی که بتواند با مشارکت مردم، مسئله تورم، اشتغال و ارزش پول ملی را حل کند و از چالش‌های اقتصادی کشور بکاهد.

اما در اینجا با دو محور اساسی که نیازمند شفاف‌سازی بیشتر است مواجهیم: اول اینکه منظور از مشارکت مردم برای افزایش تولید چیست و دیگر آنکه تولید به خودی خود چگونه می‌تواند در کاهش تورم، افزایش اشتغال و افزایش ارزش پول ملی موثر باشد؟

محور اول: مشارکت مردمی یعنی چه؟

در پاسخ به مسئله اول یعنی چگونگی مشارکت مردم در افزایش تولید، اولین نکته‌ای که ممکن است به ذهن همه ما برسد حمایت از تولیدات ملی است. البته که تاثیر حمایت از کالای ایرانی(خصوصا آن دسته که نمونه مشابه خارجی دارد) را نمی‌توان در افزایش انگیزه تولیدکننده داخلی و در نتیجه افزایش تولیدات ملی نادیده گرفت، اما این نکته تنها محدود به خرید محصولات داخلی نیست چرا که برخی کالاها نمونه داخلی ندارد.

از سوی دیگر رهبر انقلاب اسلامی همواره در بیانات خود تاکید کرده‌اند: «باید به صنایع متوسط و کوچک نگاه ویژه شود و آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند، تحرک ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسط است که باید تقویت شوند.» در واقع مردم با کارآفرینی و تولید مشاغل کوچک و متوسط می‌توانند چرخه اشتغال را در کشور تسریع کنند. در واقع مشاغل کوچک با سرمایه کوچک راه اندازی شده و به سرمایه‌ای بزرگ تبدیل می‌شود اما برخی تولیدکنندگان مشاغل بزرگ، با دریافت تسهیلاتی چون وام باعث خلق پول در کشور می‌شوند. در واقع خلق پول فرایندی است که منجر به افزایش تورم می‌شود و رفاه جامعه را دچار مشکل می‌کند.

در نگاهی دیگر «مشارکت در تولید» حتما به معنای خلق کسب و کار جدید و قرارگیری در جایگاه اصلی تولیدکننده نیست. بسیاری از مشاغل در جستجوی نیروی کار ماهر در بخشی از روند کاری خود هستند. در واقع مهارت افزایی و یادگیری مهارتی جدید می‌تواند به کمک تولیدکنندگان بزرگ بیاید و آن‌ها را از وارد کردن نیروی کار خارجی بی نیاز کند.

محور دوم: حل سه مشکل در گرو جهش تولید

تورم، اشتغالزایی و ارزش پول از مسائلی است که رهبر انقلاب، حل شدن آن را وابسته به جهش تولید، آن هم با مشارکت مردم دانستند.

اول آنکه با افزایش تولید در کشور، تورم یا همان سطح عمومی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند اما چطور؟ در واقع در نتیجه افزایش تولید، رقابت بیشتر شده و کالاها در تعداد و تنوع بیشتری تولید می‌شود و بنابراین عرضه بیشتر شده و قیمت‌ها کم می‌شود.

دوم اینکه جهش تولید باعث افزایش تولید کالاها و خدمات می‌شود که رکن اصلی چنین تولید نیروی کار است؛ بنابراین فضا برای نیروی کار ایجاد شده و مشاغل بیشتری ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که تولیدات یک کسب و کار بیشتر شود، نیاز به استخدام نیروی کار جدید بیشتر می‌شود. همچنین افزایش تولید می‌تواند باعث افزایش تقاضای مصرف کننده شود و بنابراین تقاضای تولیدکننده برای افزایش تولید، به نیروی کار بیشتر می‌شود.

و در آخر افزایش تولید باعث افزایش امکانات مالی و اقتصادی و خصوصا افزایش ارزش پول ملی کشور می‌شود به این شکل که کشور در تولیدات خودکفا شده و حتی می‌تواند در حوزه بازاریابی بین المللی و صادرات به خوبی عمل کند. همچنین در نتیجه افزایش صادرات، درامد ارزی کشور افزایش یافته و ارزش پول ملی بهبود پیدا می‌کند.