تبیان، دستیار زندگی

بیش از یک میلیون نفر در غزه در شرایط قحطی کامل

بی‌بی‌سی در گزارشی درباره شایط بحرانی غزه نوشته و اعلام کرده که میلیون‌ها نفر با بحران غذایی روبرو هستند و قحطی قرار دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غزه، بی‌بی‌سی، بحران غذایی
غزه، بی‌بی‌سی، بحران غذایی

قحطی چه زمانی رخ می‌دهد
قحطی زمانی رخ می‌دهد که یک کشور تا حدی با کمبود مواد غذایی روبرو شود که ساکنان آن دچار سو‌ءتغذیه حاد و گرسنگی شدید شوند یا این که جانشان را از دست بدهند و اعلام وضعیت قحطی عموما از سوی سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد.قحطی چه زمانی رخ می‌دهد
قحطی زمانی رخ می‌دهد که یک کشور تا حدی با کمبود مواد غذایی روبرو شود که ساکنان آن دچار سو‌ءتغذیه حاد و گرسنگی شدید شوند یا این که جانشان را از دست بدهند و اعلام وضعیت قحطی عموما از سوی سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد

غزه، بی‌بی‌سی، بحران غذایی
طبقه‌بندی یکپارچه امنیت غذایی
سازمان ملل متحد برای اعلام رسمی قحطی بر اساس معیاری عمل می‌کند که «طبقه‌بندی یکپارچه مراحل امنیت غذایی» (IPC) نام دارد، بر اساس این معیار، شدت کمبود مواد غذایی در پنج مرحله طبقه‌بندی می‌شود که وخیم‌ترین آن، مرحله پنجم یعنی اعلام قحطی است.


غزه، بی‌بی‌سی، بحران غذایی
در چه شرایطی قحطی اعلام می‌شود؟
اعلام رسمی قحطی در یک منطقه جغرافیایی به یعنی:
دست کم ۲۰ درصد خانوارها با کمبود مفرط مواد غذایی روبرو شدند
دست کم ۳۰درصد کودکان دچار سوء تغذیه حاد هستند
از هر ۱۰هزار نفر جمعیت منطقه، دو بزرگسال یا چهار کودک در روز «در اثر گرسنگی آشکار یا ابتلا به سوء تغذیه یا بیماری جانشان را از دست می‌دهند»

غزه، بی‌بی‌سی، بحران غذایی
غزه در خطر فوری قحطی
به گفته سازمان ملل متحد، شمال غزه در معرض خطر فوری قحطی قرار دارد و ممکن است بین ماه‌های مارس و مه ۲۰۲۴ رسما دچار قحطی شود. اکنون نیمی از جمعیت غزه -حدود ۱/۱ میلیون نفر- گرسنگی می‌کشند. پیش‌بینی می‌شود که در بدترین حالت تا ماه ژوئیه سال ۲۰۲۴ تمام جمعیت غزه دچار قحطی شوند.
غزه، بی‌بی‌سی، بحران غذایی
جنگ اصلی‌ترین عامل گرسنگی در جهان
سازمان اقدام علیه گرسنگی می‌گوید جنگ و درگیری همچنان «محرک اصلی ایجاد گرسنگی در سرتاسر جهان» است. در غزه جنگ جاری مانع ورود مواد غذایی نجات‌بخش، سوخت و آب به منطقه شده است.

غزه، بی‌بی‌سی، بحران غذایی