تبیان، دستیار زندگی

اثرات بهار بر جسم و روان

چگونه در بهار امسال با ذهن و بدن خود ارتباط برقرار کنیم؟

بهار آغاز شده و این چندین معنی دارد: از راه رسیدن روزهای آفتابی‌تر و گرم‌تر و بلندتر، شکوفه‌زدن گل‌ها و نیاز به یک پاک‌سازی بهاری. بهار بهترین زمان برای رشد و بازسازی و تغییر است که می‌توانیم با جسم و ذهن خود ارتباط دوباره‌ای برقرار کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهار
ارتباط برقرارکردن با جسم و ذهن به این معنی است که تمرکز خود را روی این بگذارید که آگاه‌تر، هماهنگ‌تر و یکپارچه‌تر با وضعیت فیزیکی و ذهنی و هیجانی خود شوید.
در این‌ ارتباط عمیق‌تر شما به درک عمیق‌تری هم نسبت به احساسات فیزیکی در بدن خود، افکار و هیجانات خود و تعاملاتی که اینها با هم دارند می‌رسید. مثلاً آگاه بودن نسبت به این که قلب شما شروع به تندتر زدن کرده (فیزیکی) پیش از اینکه دچار یک حمله اضطرابی شوید (هیجانی)، ارتباطی با ذهن و بدن شماست. یادگرفتن این ارتباطات و عملی‌کردن آنها نیاز به وقت و صبر و تمرین دارد، اما در نهایت این آگاهیِ تقویت شده، باعث سلامتی و تندرستی بیشتر، خویش آگاهی و خودکنترلی می‌شود.
دو فاکتور مهم که در سلامت روان ما تأثیر دارند، یکی در فضای باز وقت گذراندن و دیگری زیر نور خورشید قرارگرفتن است. این دو راهکارهایی طبیعی و ساده و مؤثرند که در واقع اثر قدرتمندی بر روان ما دارند و کمک می‌کنند ارتباط عمیق‌تری با خودمان برقرار کنیم.


زیر نور خورشید بروید

خورشید اثر غیرقابل‌انکاری بر وضعیت روحی و هیجانی ما دارد و تحقیقات زیادی اثرات مثبت و قوی خورشید بر تندرستی را ثابت کرده‌اند. قرارگرفتن در معرض نور خورشید، خطر مشکلات روحی و ذهنی را کاهش می‌دهد؛ زیرا منجر به تولید و تنظیم سروتونین در بدن می‌شود.

سروتونین
سروتونین که به نام هورمون حال خوب معروف است، یک فرارسان عصبی بوده و مسئول احساسات و شادی، حس خوب و رضایت کلی ما از زندگی است. وقتی نور خورشید به پوست می‌رسد، تولید سروتونین در مغز شروع می‌شود و در نتیجه همان حال خوبی را حس می‌کنیم که وقتی در فضای باز و زیر نور خورشید هستیم تجربه می‌کنیم.

اندورفین‌ها
نور خورشید در تولید اندورفین‌ها نیز به بدن ما کمک می‌کند. اندورفین‌ها، مسکن‌های طبیعی درد و تقویت‌کننده خلق‌وخو هستند. اثرات ترکیبی سروتونین و اندورفین‌ها مثل یک درمان طبیعی و قدرتمند برای استرس و اضطراب و افسردگی است.

در طبیعت سپری‌کردن مثل زنگ‌تفریحی از مشغله‌های روزانه است که به شیوه‌ای باشکوه و فریبنده ذهن ما را درگیر می‌کند. این درگیری زیبا، استراحتی برای ذهن است و تمرکز ما را بیشتر می‌کند. در بهار فرصت بسیار مناسبی فراهم است تا به طور منظم از طبیعت استفاده کنید و عملکرد ادراکی روزانه خود را تقویت نمایید


ریتم شبانه‌روزی بدن
قرارگرفتن در معرض نور خورشید به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن نیز کمک می‌کند. این ریتم همان ساعت درونی و طبیعی بدن است که بر سیکل خواب و بیداری ما حکومت می‌کند. یک ریتم تنظیم شده در بدن برای سالم‌بودن الگوی خواب و بیداری و در نتیجه سلامت روان حیاتی است.
کم‌خوابی با انواع مشکلات روان و ذهن مرتبط است، از جمله اضطراب و افسردگی و افت ادراکی و شناخت. با بیشتر وقت گذراندن در زیر نور خورشید، نه‌تنها حس و حال خوبی پیدا می‌کنید؛ بلکه شب‌ها نیز خواب بهتر و باکیفیت‌تری خواهید داشت.

ویتامین D
نور خورشید علاوه بر روح و روان، بر جسم ما نیز اثر مثبت می‌گذارد و یکی از آنها کمک به تولید ویتامین D در بدن است. به همین دلیل به ویتامین D اغلب ویتامین خورشید گفته می‌شود. ویتامین D از طریق نور خورشید بهتر جذب می‌شود تا از طریق غذاها. ویتامین D برای تنظیم خلق‌وخو، سلامت عملکرد سیستم ایمنی، عملکرد سیستم عصبی و سلامت استخوان ضرورت دارد.

قدم در طبیعت و فضای سبز بگذارید

گذراندن اوقات باکیفیت در دل طبیعت فواید بی‌شماری برای جسم و روان دارد و کمک می‌کند ارتباط قوی‌تری بین این دو برقرار شود. غرق در طبیعت شدن به ما اجازه می‌دهد خود را رها کنیم، استرس را کاهش دهیم و به یک تعادل درونی برسیم.

کاهش استرس
اثرات آرامش‌بخش طبیعت بر ذهن تا حدودی ناشی از چشم‌اندازهای سبز، صداهای طبیعت و عطر و بوی گل‌ها و چمن‌هاست که به ما کمک می‌کند تمرکز خود را از روی عوامل استرس برانگیز روزمره برداریم و معطوف یک وضعیت آرام‌تر در زمان حال کنیم. زیبایی بصری مناظر طبیعی، صدای آرامش‌بخش پرندگان یا آب‌های جاری و عطر گیاهان همگی می‌توانند باعث یک آرامش و صفای درونی در ما شوند.
وقتی در طبیعت وقت می‌گذرانیم، بدن ما با کاهش تولید کورتیزول (هورمون استرس) نسبت به این محرک‌های آرامش‌بخش پاسخ می‌دهد. کورتیزول درصورتی‌که زیاد باشد دارای اثرات منفی گوناگونی بر سلامت جسم و روان است.
با کاهش سطح کورتیزول، سیستم عصبی پاراسمپاتیک ما فعال‌تر شده و منجر به حس آرامش بیشتر و بازیابی در بدن می‌شود. این کاهش استرس در نهایت حال ما را بهتر می‌کند، خواب بهتری خواهیم داشت و در کل سالم‌تر و سرحال‌تر می‌شویم.

ذهن‌آگاهی
ذهن‌آگاهی تمرینی است که شامل تمرکز و توجه به لحظهٔ اکنون و پیرامون نزدیک ما می‌شود. ذهن‌آگاهی معمولاً با متمرکزشدن بر تنفس یا حس‌های فیزیکی در لحظه انجام می‌شود. طبیعت، یک فضای بسیار ایده‌آل برای این تمرین‌هاست زیرا یک محیط سبز و آرامش‌بخش، پُر از محرک‌های طبیعی است؛ مثل صدای خش‌خش برگ‌ها یا جریان آب. این محرک‌ها می‌توانند به ثابت نگه‌داشتن تمرکز کمک کرده و این امکان را به ما بدهند که در زمان حال بمانیم و خودآگاهی‌مان را تقویت کنیم.
با آگاه‌تر و هماهنگ‌تر شدن نسبت به افکار و احساسات و حس‌های فیزیکی می‌توانیم ارتباط قوی‌تری با جسم و ذهن خود برقرار کنیم. این افزایش خودآگاهی منجر به تنظیم بهتر هیجانات، کاهش استرس و بهبود سلامت روان می‌شود. وقتی در طبیعت سبز بهاری وقت می‌گذرانیم می‌توانیم از خواص درمانگر طبیعت نهایت بهره را ببریم.

افزایش تمرکز
بودن در طبیعت می‌تواند عملکرد ادراک و تمرکز ما را بازیابی کند. این اثر که تئوری بازیابی توجه (ART) نام دارد می‌گوید طبیعت کمک می‌کند خستگی ذهنی‌مان را برطرف کرده و تمرکز و دقت خود را بالا ببریم.
بنابراین تئوری، در طبیعت وقت گذراندن می‌تواند برای تمرکز مفید باشد؛ زیرا طبیعت بدون هیچ تلاشی، توجه ناخودآگاه ما را به خود جلب می‌کند و به ما این امکان را می‌دهد تا ذهن خود را استراحت داده و ریکاوری کنیم. فرایند بازیابی دقت و تمرکز، خستگی ذهنی را کاهش می‌دهد و عملکرد ادراکی ما را قوی‌تر می‌کند.
در طبیعت سپری‌کردن مثل زنگ‌تفریحی از مشغله‌های روزانه است که به شیوه‌ای باشکوه و فریبنده ذهن ما را درگیر می‌کند. این درگیری زیبا، استراحتی برای ذهن است و تمرکز ما را بیشتر می‌کند. در بهار فرصت بسیار مناسبی فراهم است تا به طور منظم از طبیعت استفاده کنید و عملکرد ادراکی روزانه خود را تقویت نمایید.

چند ایده مؤثر و ساده

حتی اگر در محیطی کاملاً شهری زندگی می‌کنید باز هم راه‌های زیادی برای استفاده از طبیعت و نور خورشید در زندگی روزمره وجود دارد:
. روز خود را با یک پیاده‌روی کوتاه در پارک یا فضای سبز محل شروع کنید.
. ناهارتان را بیرون و در فضای باز بخورید. کافی است غذایتان را بردارید و روی یک نیمکت غرق در نور خورشید ناهار بخورید.
. باغچه کوچکی در بالکن یا حتی جلوی پنجره درست کنید. پرورش گل‌وگیاه نوعی مدیتیشن است.
. برنامه‌ریزی کنید تا هر روز فعالیتی را در بیرون از خانه انجام دهید، تنهایی یا با دوستان فرقی نمی‌کند. حتی می‌توانید با خود قرار بگذارید که هر روز چنددقیقه‌ای روی نیمکت پارک بنشینید و فقط پرنده‌ها را تماشا کنید و خود را غرق طبیعت نمایید.
. ایده خوبی است که در صورت امکان در فضای باز یوگا یا مدیتیشن انجام دهید. برای ذهن‌آگاهی روی تنفس و پیرامون نزدیک خود توجه کنید.
. در فضای باز طبیعت، نقاشی بکشید، عکاسی کنید، بنویسید، بافتنی ببافید و یا هر هنر و سرگرمی دیگری که دوست دارید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.