تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای رانندگی ایمن در تعطیلات عید

تعطیلات نوروز در راه است و خیلی از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند با اتومبیل خود به مسافرت بروند. سفر با اتومبیل شخصی می‌تواند از جهاتی راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از سفر با هواپیما و قطار و... باشد، اما استرس‌برانگیزتر هم ممکن است باشد، شاید در ترافیک گرفتار شوید، آب‌وهوا سختی‌هایی در جاده ایجاد کند و خیلی ماجراهای دیگر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رانندگی در بهار
نسبت به کارهایی که انجام می‌دهید آگاه باشید و بدانید چگونه در این سفر، ایمنی خود و خانواده را تا بیشترین حد ممکن تأمین کنید. روزهای تعطیل و تفریحات این روزها می‌توانند زمان‌های ارزشمندی برای دور هم بودن خانواده و دوستان باشند. اما با یک بی‌احتیاطی همه این شادی‌ها می‌توانند در عرض چند ثانیه به یک تراژدی تبدیل شوند و تصادفاتی رخ دهند که نتیجه آن آسیب‌های جدی و حتی مرگ باشد.

کاملاً مجهز باشید

خصوصاً اگر قرار است وارد جاده‌های کوهستانی شوید باید بدترین حالت را تصور کرده و مجهز شوید (مثلاً زنجیرچرخ). هیچ‌کس دوست ندارد در یک مسیر یخ‌زده رانندگی کند؛ اما دلیل نمی‌شود به زنجیرچرخ مجهز نباشید. چند پتوی اضافه، آب نوشیدنی و خوراکی با خود داشته باشید. شما نمی‌توانید مطمئن باشید در مسیر هیچ اتفاقی نمی‌افتد و دقیقاً طبق محاسبات خود به مقصد می‌رسید.

با حفظ فاصله مناسب از اتومبیل‌های اطراف خود این فرصت را به خود می‌دهید تا در مواقع اضطراری واکنش مناسب نشان دهید. اگر اتومبیلی سعی دارد از شما جلو بزند، به او اجازه دهید رد شود. سعی نکنید با راننده‌های عجول و متخلف رقابت کنید


حواستان فقط به رانندگی باشد

رانندگی‌کردن نیازمند دقت و توجه کامل راننده است. گاهی حرف‌زدن با همراهان یا گوش‌دادن به رادیو می‌تواند حواس راننده را پرت کند.
اگر سرنشینان کاری انجام می‌دهند که حواس شما را پرت می‌کند حتماً به آنها بگویید. شما به‌عنوان یک راننده، مسئول جان خودتان، سرنشینان اتومبیلتان و سرنشینان دیگر اتومبیل‌های اطرافتان هستید.

صبح زود یا طی ساعات روشن روز رانندگی کنید

اگر عادت به صبح زود ندارید بسیار خب، حداقل در ساعات روشن روز به جاده بزنید. چرا؟ کاملاً واضح است؛ رانندگی در روشنایی خیلی بهتر و ایمن‌تر از رانندگی در تاریکی شب است و تفاوت دید زیادی دارد.

برای سوخت‌گیری برنامه‌ریزی کنید

پمپ‌بنزین‌های مسیر خود را از قبل مشخص کنید تا در مسیر بدون سوخت نمانید. شاید تصورش را نکنید؛ اما تمام‌شدن سوخت اتومبیل می‌تواند واقعاً خطرناک باشد و باعث تصادف بشود.

چند توصیه:

. الکل ممنوع: نیازی به توضیح نیست که یک راننده باید همیشه کاملاً هشیار و بیدار باشد.

. اتومبیل خود را از نظر فنی کاملاً چک کرده و آماده کنید: پیش از سفر مطمئن شوید که اتومبیل شما بدون نقص فنی است و همه چیز آن درست کار می‌کند. تایرها و میزان باد آنها را چک کنید. چراغ‌ترمز، چراغ‌های جلو و عقب، چراغ‌های راهنما و فلاشرها همگی باید کاملاً سالم باشند. اگر خودتان نمی‌توانید اتومبیل را کامل چک کنید حتماً از یک مکانیک خودرو بخواهید این کار را برایتان انجام دهد.

. نقشه مسیر خود را از قبل مشخص کنید: حتماً مسیر سفر خود را از قبل مشخص کنید و بدانید در چه جاده‌هایی قرار است برانید و برای شرایط آنها آماده باشید. شرایط آب‌وهوایی این جاده‌ها را نیز باید از اخبار هواشناسی کسب کنید.

. کمربند ایمنی را ببندید: مطمئن شوید که غیر از خودتان همه سرنشینان کمربند ایمنی خود را بسته‌اند.

. با خستگی رانندگی نکنید: شب قبل از سفر خوب بخوابید، در مسیر هر وقت که خسته شدید توقف کرده و چنددقیقه‌ای استراحت کنید. هرگز با خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکنید و جان خود و دیگران را به خطر نیندازید.

. هنگام رانندگی با تلفن همراه حرف نزنید یا تکست ندهید: هنگام رانندگی باید تمام حواس و دقت شما به جاده و رانندگی باشد. اگر هم لازم شد تماس تلفنی بگیرید حتماً از هدفون بلوتوثی استفاده کنید و دست‌های خود را از فرمان برندارید.
. فاصله مناسب با اتومبیل جلویی را حفظ کنید: با حفظ فاصله مناسب از اتومبیل‌های اطراف خود این فرصت را به خود می‌دهید تا در مواقع اضطراری واکنش مناسب نشان دهید. اگر اتومبیلی سعی دارد از شما جلو بزند، به او اجازه دهید رد شود. سعی نکنید با راننده‌های عجول و متخلف رقابت کنید.

. سرعت خود را کنترل کنید: طبق شرایط رانندگی کنید و سرعت را از حد مجاز رد نکنید. به خودتان زمان کافی برای رسیدن به مقصد بدهید، عجله نکنید و مدام به رسیدن فکر نکنید؛ از مسیر لذت ببرید!

. خونسردی خود را حفظ کنید: اگر اضطراب و استرس دارید یا چیزی شما را عصبانی کرده، چند نفس عمیق بکشید، آب بنوشید و سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید. هرگز خشم خود را سر جاده خالی نکنید! چون تنها اتفاقی که می‌افتد این است که جان شما و عزیزانتان به خطر می‌افتد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.