تبیان، دستیار زندگی
فتن تیم ملی به جام جهانی بزرگترین ضربه را به فوتبال ایران زد چه زیبا و غرور آفرین بود لحظه ای كه مهدی مهدوی كیا مقابل میلیونها بیننده تلویزیونی جایزه بهترین بازیكن سال آسیا را روی دستانش گرفت و احساساتش را با همونطنانش تقسیم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهدی مهدوی كیا:

نرفتن تیم ملی به جام جهانی بزرگترین ضربه را به فوتبال ایران زد

چه زیبا و غرور آفرین بود لحظه ای كه مهدی مهدوی كیا مقابل میلیونها بیننده تلویزیونی جایزه بهترین بازیكن سال آسیا را روی دستانش گرفت و احساساتش را با همونطنانش تقسیم كرد:« افتخار می كنم به عنوان یك ایرانی این جایزه را دریافت می كنم.»

درحالی كه هر روز تیم جدیدی به عنوان مشتری مهدی مهدوی كیا مطرح می شود اما این بازیكن جوان و محجوب حاضر نیست به قرار دادی كه با هامبورگ دارد بی احترامی كند ونام تیم دیگری را برزبان آورد.

* لحظه ای كه جایزه بهترین بازیكن آسیا را دریافت می كردید چه خاطراتی در ذهن شما مرور شد؟

- برای یك ورزشكار و خصوصا یك فوتبالیست افتخار بزرگیست كه بتواند در قاره خودش عنوان بهترین بازیكن سال را بدست آورد. من همیشه آرزو داشتم كه این عنوان را بدست بیاورم و حالا بسیار خوشحالم كه به آرزویم رسیدم. شب خاطره انگیزی برای من بود ودر آن لحظه تمام خاطرات تلخ و شیرین 10-12 سال فوتبالم را مرور كردم. مصدومیتی كه فصل قبل نصیبم شد و مجبور شدم دیسك كمرم را جراحی كنم را هم مروركردم. وقتی این عمل را انجام می دادم باورم نمی شد كه بتوانم دوباره به فوتبال برگردم اما با لطف خدا و تمریناتی كه پشت سر گذاشتم، دوباره برگشتم و با كمك خدا به این موفقیت بزرگ رسیدم وبعد از همین مصدومیت توانستم خوب بودنم را شروع كنم.

* سال 1997 هم شما به عنوان بازیكن جوان اول آسیا انتخاب شدید اما درمراسم اهداء جوایز شركت نكردید؟

- درآن سال من به همرا تیم ملی دراردوی آمادگی بروجرد حضور داشتم و مربیان اجازه سفرم به مالزی راندادند و نمایندگان فدراسیون فوتبال جایزه ام را دریافت كردند. اما وقتی بازیكن خودش آنجا باشد و جایزه اش را دریافت كند لذت دیگری دارد. امسال با مسئولان باشگاه هامبورگ هماهنگ كردم و با سفری سخت و دشوار به مالزی دراین مراسم شركت كردم كه ازاین بابت بسیار خوشحالم.

* مهدی مهدوی كیا با 26 سال سن ، حضور درهامبورگ و كسب عنوان بهترین بازیكن سال آسیا دركجای راه فوتبالش قرار دارد؟

- به نظر خودم هنوز تا رسیدن به قله نهایی خیلی راه مانده. تا به حال تلاش كرده ام كه همیشه بهترین بازی هایم را انجام دهم ، چه درتیم های باشگاهی ایران ، چه در تیم ملی وچه در هامبورگ.  همیشه تلاش كرده ام بهترین بازیهایم را به نمایش بگذارم. فكر می كنم روزهای اوج یك فوتبالیست ازهمین سن 7-26 سالگی شروع می شود و من خیلی امیدوارم كه اگرمشكلی پیش نیاید و خدا كمك كند دوران طلایی كه پیش رویم می بینم را پشت سر بگذارم. من می توانم بیشتر ازاین پیشرفت كنم و دراروپا به عنوان یك بازیكن ایرانی نام فوتبال ایران را مطرح كنم.

* تا رسیدن به قله نهایی كه اشاره كردید چقدر راه ماند و فكر می كنید این قله برای شما كجا باشد؟

- به نظر من هر كس در زندگی اش باید با واقعیت ها رورو شود و ازخیال پردازی و توهم دوری كند. من هم همیشه سعی كرده ام در زندگی ورزشی ام از پتانسیل هایی كه پیش رو دارم استفاده كنم.من از بانك ملی به عنوان یك باشگاه سازنده شروع كردم و بعد به پرسپولیس آمدم و بعد هم بوخوم و در حال حاضر هم در هامبورگ هستم و فكر می كنم اینجا نقطه آخر پیشرفتم نیست و اگر در هامبورگ هم بمانم باید شرایطی بوجود بیاورم كه در لیگ اروپایی شركت كنم چون برایم خیلی مهم است. ولی نمی شود پیش بینی كرد چون ورزشكار همیشه مصدومیت ها را پیش رو دارد و ممكن است كه با یك مصدومیت فوتبال را كنار بگذراد نمونه بارزش همین ماركو فان باستن كه یكی از بهترین مهاجمان دنیا بود اما به خاطر یك مصدومیت ازفوتبال خداحافظی كرد. با این حال من همیشه با توكل به خدا و پشتكاری كه داشتم سعی می كنم به یاری خدا درسالهای آینده بازیكن موثری برای تیم ملی كشورم باشم.

* خیلی ها تصور می كنند كه شما به آسانی چنین جایگاهی را بدست آورده اید اما خودتان به سختی هایی اشاره می كنید كه در طول سالهای گذشته متحمل شده اید. درمورد این سختی ها كمی بیشترتوضیح بدهید؟

- هر فردی كه بخواهد درهر رشته ای پیشرفت كند  باید سختی هایی را متحمل شود. من هم فوتبالم را از بانك ملی شروع كردم اما دراین تیم سختی نكشیدم. البته نه اینكه سختی نكشیده باشم. بعضی روزها پیش می آمد كه من ناهارم را دركنار زمین می خوردم چون هم صبح و هم عصرتمرین می كردم. وقتی به گذشته برمی گردم می بینم زمانی كه فوتبالم شكل می گرفت بسیار خوب پرورش پیدا كردم و مربیان خوبی داشتم . بعد ازآن به پرسپولیس آمدم . سال اول در آنجا خیلی مشكل داشتم ، بعد ازآن هم دچار یك مصدومیت شدم كه تا آخر فصل نتوانستم بازی كنم. وقتی استانكو آمد شرایطم فرق كرد و در پرسپولیس فیكس شدم و بعد هم به تیم ملی راه پیدا كردم و توانستم خودم را ثابت كنم . البته در فیكس شدن من نباید از شجاعت آقای مایلی كهن به راحتی گذشت، چون یك جوان كم تجربه را ازخط حمله به خط دفاع آورد. در تمام این شرایط سعی كردم از فرصت هایی كه در اختیارم قرارمی دهند بهترین استفاده را بكنم. یادم می آید یك هفته مانده به بازی با یوگسلاوی در كرواسی خطایی كه دروازه بان این تیم روی من انجام داد باعث كشیدگی شدید عضله رانم شد. یك هفته فرصت داشتم تا خودم را برسانم. حتی این احتمال وجود داشت كه تمام زحمات چند ساله من دراین یك هفته به هدر برود. اما واقعا درآن یك هفته كاركردم . یادم می آید وقتی بچه های تیم به استراحت می پرداختند من با پاهایی كه تاول  هایش تركیده بود مجبور بودم تمرین كنم . درآن زمان پزشك تیم یك خارجی بود و به من توصیه كرد كه برای آنكه به بازی های تیم ملی برسم باید پاهایم را در آب نمك دریا بگذارم. وقتی پاهایم را درآب می گذاشتم  از شدت دردچند لحظه ای به خودم می پیچیدم برایم زجرآوربود اما به خاطر هدفی كه داشتم  همه سختی ها را تحمل می كردم  و خدا را شكر كه رسیدم . بعد از رفتن به اروپا شش ماهی كه در بوخوم بودم برایم خیلی سخت بود . هم مشكل زبان داشتم هم با شرایط روز فوتبال دنیا آشنا نبودم. درمورد تیم ملی هم بعد از مدتها كه من از پست دفاع راست جدا شده بودم ودر تیم هامبورگ به عنوان مهاجم بازی می كردم وقتی برمی گشتم مربیان تیم ملی هر وقت به مشكل می خوردند از من به عنوان دفاع راست استفاده می كردند كه این موضوع همیشه مرا ناراحت می كرد و نمی توانستم در این پست كارایی لازم را داشته باشم البته نه از اینكه در این پست بازی می كنم ناراحت باشم، بلكه ازاین نظر كه دوست داشتم برای تیم ملی كشورم خوب فوتبال بازی كنم اما در این پست عملا كارای ام را از دست می دادم و نمی توانستم آنطور بازی كنم كه درهامبورگ بازی می كردم واین برای من تبدیل به مشكلی شده بود كه اجازه نمی داد خوب بازی كنم. وقتی اسیر كارهای دفاعی می شدم یك مقدار برایم مشكل می شد . همین عوامل باعث می شد كه یك سری مشكلات برایم درتیم ملی به وجود آمد كه آزار دهند هم بود اما من نمی خواهم در مورد آن مشكلات حرفی بزنم چون گذشته و نباید خیلی به آن فكر كرد. ولی خدا را شكر درسه بازی آخری كه برای تیم ملی انجام دادم خوب كار كردم و فكر می كنم بعد از چند سال انتظارات مردم را برآورده كردم.

* عواملی كه ازآنها نام می برید مربوط به چه كسانی می شد، مردم می خواهند این عوامل را بشناسند؟

- دلیل خاصی نداشت . الان چند سال هم از این موضوع گذشته ومن همه حرفها را زده ام. بزرگترین مشكل من این بود كه در پست اصلی ام بازی نمی كردم . من در این پست نمی توانستم توانایی هایم را نشان دهم.  یكی دیگر از سختی هایی كه من كشیدم مربوط به همان مصدومیت فصل قبل می شد كه دیسك كمر عمل كردم و با توجه به مطالبی كه در مورد این مصدومیت شنیده بودم باورم نمی شد كه بتوانم به فوتبال برگردم . همین مصدومیت باعث شد كه من یك فصل از فوتبال عقب بمانم اما خدا را شكر كه دوباره برگشتم.

* پس اتهاماتی كه با عنوان كم فروشی به شما می زدند كاملا بی اساس بود؟

- اصلا لازم نمی دانم درمورد آن مسائل صحبت كنم چون قبلا همه حرفها را زده ام وهروقت هم به تیم ملی آمده ام تمام تلاشم را كرده ام تا بهترین بازی ها را برای تیم ملی فوتبال كشورم انجام دهم. چون خودم را مدیون مردم كشورم می دانم. به هرحال زمانی پیش می آید كه یك بازیكن در فرم خوبی نیست و یا تیم در شرایط خوبی قرار ندارد. مگر فرانسه با در اختیار داشتن همه نفرات در جام جهانی حذف نشد.

* ولی ظاهرا در چند بازی گذشته برانكو به درستی از شما درپست اصلی تان استفاده می كند؟

درحال حاضرتیم ملی ما با سیستم روزدنیا بازی می كند. درهامبورگ هم با این سیستم بازی می كنند.اما درزمان بلاژویچ ما با همان سیستم 2-5-3 بازی می كردیم. با این حال فكر می كنم كه تیم ملی اگر بازی های تداركاتی خوبی داشته باشد هماهنگتر خواهدشد.

* با این شرایط فكر می كنید ایران در رقابتهای مقدماتی جام جهانی و جام ملتهای آسیا چه نتایجی كسب كند و چه عملكردی داشته باشد؟

- جام ملتها برای ما خیلی مهم است چون در بیست سال گذشته نتوانستیم به عنوان قهرمانی دست پیدا كنیم. با این حال هر شانزده تیمی كه در رقابتهای مرحله نهایی هستند مدعی اند و برای دفاع از اعتبار ملی كشورشان به این مسابقات خواهند آمد. حضور تیم هایی مثل ژاپن، چین ، عربستان وكره كار ما را دو چندان مشكل خواهد كرد . البته ما هم همیشه در فوتبال آسیا یك قطب بوده ایم. اگرهم بخواهیم دراین رقابتها به موفقیت برسیم باید چند بازی تداركاتی خوب با تیم های مطرح و قدرتمند انجام دهیم كه در سطح حریفان آسیایی باشند. تا ازنقاط ضعف و قوتمان آشنایی پیدا كنیم. البته باید ببینیم كه ما درچه گروهی قرارمی گیریم. در مورد مسابقات مقدماتی جام جهانی هم باید بگویم همگروه شدن با تیم های اردن و قطر خیلی جالب نیست. اما ما همیشه تیم مان یك سروگردن از این تیم ها بالاتر بوده و اگر دچار مسائل حاشیه نشویم می توانیم در این بازی ها نتیجه بگیریم. ضمن اینكه قرعه كشی میزبانی هم در این مورد تاثیر گذار خواهد بود كه ما ولین بازی و آخرین بازی را در كجا برگزار كنیم. اگر ما از این گروه صعود كنیم در مرحله بعد كار آسانتری پیش رو خواهیم داشت چون در دو گروه چهار تیمی بازی می كنیم و از هر گروه دو تیم به طور مستقیم به جام جهانی صعود می كند. ضمن اینكه ما با تیم های شرق آسیا و آسیای میانه خیلی بهتر بازی می كنیم.

* تیم ملی ایران درهمین مسابقات مقدماتی جام ملتهای آسیا مقابل اردن شكست خورد . به نظر شما در این چند سال تیم هایی امثال اردن چقدر پیشرفت كرده اند ؟

- در حال حاضر همه تیم ها رو به پیشرفت هستند . به طور مثال ما چند سال پیش با تیم مالدیو بازی كردیم و درسوریه 17 گل به این تیم زدیم اما دو سال بعد در تهران به سختی این تیم را 3 بر صفر شكست دادیم. این نشان می دهد كه همه تیم ها دارند كار می كنند . همین  اردن در تهران 4 گل از ما خورد اما خیلی خوب بازی كرد . در مجموع باید قبول كرد كه همه تیم ها پیشرفت كرده اند و می توانند در مسابقات آینده برای تیم ملی ایران مشكل ساز باشند. با این حال تیم ما هم همیشه یكی از قطب های فوتبال آسیا بوده و هنوزهم هستیم. اما باید از این خوب بودن نهایت استفاده را ببریم.

* سوال این است كه فوتبال ما به اندازه آنها پیشرفت كرده است یا در جا زده ایم؟

- فوتبال ما همیشه در آسیا مطرح بوده ولی ما در جام جهانی 98 تیم قدرتمندی داشتیم،  اما در شرایط فعلی این تیم جوان شده و این یك حسن بزرگ است . اگر ما برنامه ریزی درستی داشته باشیم می توانیم تا 8-9 سال آینده تیم ملی مان را بیمه كنیم . ضمن اینكه جوانهای دیگری هم به این جمع اضافه خواهند شد. ولی از نظر اینكه بگوییم پیشرفت كرده ایم، نه اینطور نبوده . مابه جام جهانی 98 رفتیم اما 2002 نرفتیم. البته سعی كرده ایم كه پیشرفت كنیم اما این نشان می دهد كه پیشرفتی نداشتیم. با توجه به آمار و ارقام فوتبال، ما نسبت به قبل پسرفت داشته است. با این حال ما لیگ خوبی داریم كه در صورت برنامه ریزی درست و توجه بیشتر می تواند به تیم ملی كمك كند.

* به نظر شما آیا مربی مثل برانكو ایوانكوویچ می تواند تیم ملی ایران را دراین رقابتها به موفقیت های بهتری نسبت به گذشته برساند؟

- سیستمی كه برانكو برای تیم ملی در نظر گرفته نیاز به هماهنگی بازیكنان دارد كه این امر هم تنها با انجام دیدارهای تداركاتی با تیم های بزرگ محقق می شود. البته در تمام باشگاههای ما هنوز با همان سیستم 3-5-2 بازی می كنند و همین امر كار تیم ملی را مشكل می كند. با این حال تمرینات بیشتر و آمادگی بدنی بسیار بالا می تواند در پیشرفت و موفقیت تیم ملی ما را یاری كند. در مورد شخص برانكو ایوانكوویچ هم باید بگویم كه در آن شرایط ایشان بهترین گزینه ای بود كه فدراسیون فوتبال انتخاب كرد. چون با فوتبال ایران آشنا بود و با تیم ملی امید ما قهرمان آسیا شده بود و استخوان بندی تیم ما هم همان نفرات هستند. الان هم دارد وظیفه اش را انجام می دهد . نكته ای كه باز هم من به آن تاكید می كنم انجام بازی های تداركاتی با تیم های قدرتمند است تا ما در مقابل تیم هایی مثل ژاپن و عربستان و بقیه تیم ها مشكل نداشته باشیم.

* بعد از رفتن شما و چند بازیكن دیگر به تیم های اروپایی به یكباره این روند متوقف شد و دیگر شاهد حضور بازیكنی درتیم های اروپایی نبودیم. به نظر شما دلیل این ركود چه عواملی بود؟

-  مسئله خیلی مهمی كه شاید خیلی ها به آن توجه نكنند این است كه فوتبال آسیا خیلی دراروپا مطرح نیست . مثلا جام ملتهای آسیا كه در لبنان برگزار شد تنها به اندازه پخش تصویر گل قهرمانی ژاپن انعكاس داشت و روزنامه ها و تلویزیون آلمان اصلا به این موضوع نپرداختند. برای بازیكنان آسیایی كه می خواهند به اروپا بروند جام جهانی خیلی مهم است . آنجاست كه بازیكنان زیر ذره بین قرار دارند . اگر هم در آن سالها چند بازیكن تیم ملی ما به تیم های اروپایی ملحق شدند فقط به خاطر حضور در جام جهانی بود. اگر در آن دوره از مسابقات جام جهانی هم حضور نداشتیم شاید هیچ وقت من و امثال من هم در تیم های اروپایی بازی نمی كردیم. باید به این نكته اشاره كنم كه در اروپا به فوتبال آسیا بهاء نمی دهند و این یكی از مشكلات فوتبال آسیاست . وقتی ما به جام جهانی 2002 نرفتیم  درحق بازیكنانمان ظلم شد. اگر می رفتیم، شما مطمئن باشید كه در حال حاضر چند بازیكن جوان ما درتیم های اروپایی بازی می كردند اما در حال حاضر فقط دو بازیكن درآلمان مانده اند.

* چه دلایلی باعث شد كه بازیكنانی كه در آلمان حضور داشتند خیلی زود به ایران برگشتند؟

- اگر دلایلش را از زبان خود بازیكنان بشنوید بهتراست. اما از نظر من عدم تطابق بازی های آسیا با اروپا ،عدم انتخاب خوب باشگاه و بعضی موارد دیگر از جمله این عوامل بودند . دلیل شخصی اش را هم باید از خودشان بپرسید. ما در آلمان بازیكن موفق هم داشتیم . مثلا علی دایی بازیكن موفقی بود.  آمدن و رفتن به تیم ملی هم باعث شد كه بعضی از بازیكنان ما موقعیتشان را در تیم باشگاهی شان از دست بدهند . آنجا بازیكنان آماده روی نیمكت نشسته اند تا تو یك بازی نباشی و سریع جایت را بگیرند . با این حال اگر شخصا به این سوال پاسخ بدهند بهتر است.

* یكی از مشكلاتی كه طی روز های گذشته برای تیم ملی مطرح شده عدم حضور هاشمیان در این تیم است ، نظر شما در این مورد چیست؟

-  ابتدا لازم است در مورد شرایط حضور او در آلمان توضیحاتی بدهم. وحید در تیم هامبورگ بدشانسی آورد واما در حال حاضر به عنوان یك ایرانی خوشحالم كه نفر سوم گلزنان است و باشگاه هامبورگ هم فهمید كه اشتباه كرد والان بهترین بازیكن بوخوم است و سختی زیادی كشید تا خودش را درتیم بوخم جا بیندازد و قطعا سال بعد یكی از بهترین تیم های آلمان خواهد خواست . او آدم بزرگی است كه می تواند برای خودش تصمیم بگیرد. وحید تلاش كرده تا از موقعیت ها به نحو احسن استفاده كند. و شاید همین استفاده كردن از موقعیت ها باعث شده به اینجا برسد.

* صحبت های تلویزیونی او را شنیدید؟

به نظر من وحید حرفهای دلش را زد وهر فردی كه آن حرفها را شنید از دید خوش برداشتی خواهد داشت. قطعا این حرفهااز نظر او كاملا درست است. البته من هم قبول درام كه یكسری مشكلات برایش به وجودآمده بود . با این حال امیدوارم كه هرچه سریعتر مشكلش حل شود و به تیم ملی برگردد چون او بازیكن بزرگیست و به كار تیم ملی می آید.

* به عنوان یك دوست و هموطن با او صحبت نكرده اید تا به تیم ملی برگردد؟

- من نمی توانم برای كسی تصمیم بگیرم. وحید خودش باید تصمیم بگیرد . هركس نظر وعقیدش قابل احترام است. تا آنجایی كه بتوانم با او صحبت خواهم كرد اما فعلا عقیده ش این است كه به تیم ملی برنگردد. باید دید در آینده چه اتفاقاتی می افتد . من وحید را  راهنمایی می كنم و او هم من را راهنمایی می كند. دوست دارم فوتبال ملی مان پیشرفت كند وحید هم تیم ملی را دوست دارد. به همین خاطر با او صحبت ی كنم تا به خاطر موفقیت تیم ملی ایران برگردد.

* با عملكردی كه هاشمیان در این فصل بوندسلیگا داشته به نظر می رسد سال بعد كاندید كسب عنوان بهترین بازیكن سال آسیا باشد؟

- صدر صد همینطور است. او زحمات زیادی را متحمل شده وحق  مسلمش است كه به عنوان بهترین بازیكن سال آسیا انتخاب شود. تصور من این است كه او هم برای فصل بعد كاندید باشد.

* یعنی او هم می شود یكی دیگر از رقیبان شما؟

- رفاقت و رقابت همیشه هست . من امیدوارم كه همیشه فوتبالیست های ما درآسیا مطرح باشند . چون اگر اینطور باشد ورزش این مملكت مطرح می شود . وقتی ورزش پیشرفت كند همه ازكنارش استفاده می كنند . هر چقدرفوتبال این مملكت پیشرفت كند حاشیه هایش كمتر می شود.

* تا به حال به این سوال فكر كرده اید كه چه زمانی فوتبال را كنار خواهید گذاشت ؟

- از الان نمی شود در این مورد فكر كرد. در فوتبال هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. سعی می كنم تا آنجایی كه می توانم به عنوان یك ایرانی دراروپا بمانم و پیشرفت كنم. اما درمورد بازگشت به ایران برای بازی كردن هنوزخیلی زود است قضاوت كنیم .اما قطعا به ایران بازخواهم گشت و قصد دارم به جوانان و نوجوانان كشورم خدمت كنم و تجربیاتم را در اختیارشان قرار دهم.

* با توجه به مشكلات و مسائل حاشیه ایی كه در بعضی تیم های ما وجود دارد شما سطح فرهنگی بازیكنان جوان ایران را چطور ارزیابی می كنید و فكر می كنید چرا برخی جوانان در ابتدای راه گرفتار این مسائل می شوند؟

-  متاسفانه این مسئله بین جوانان ما شیوع پیدا كرده  و تا حدودی باعث افت آنها شده است. فوتبالیست های ما باید با دید  بازتری به آینده نگاه كنند. اگر اینطور فكر كنیم و آینده را ببینیم خیلی از مسائل را می شود رعایت كرد. در گذشته خیلی سخت بود كه یك بازیكن ایرانی برود در اروپا بازی كند اما الان این راه بازشده و یك بازیكن می تواند به راحتی برود در تیم های مطرح اروپایی بازی كند. اگر بازیكن بتواند چند سالی به خوش سختی بدهد، اگر افق دورتری را ببیند راه بازاست ومی تواند به تیم های خوب دنیا برود . جوانان ما این امیدواری را داشته باشند كه می تواند به این آرزویشان برسند. سخت است اما غیر ممكن نیست. اگر این جهش را انجام بدهند و به اروپا بروند با توجه به پتانسیل بازیكنان ایرانی می توانند خودشان را در آنجا مطرح كنند. آنها باید قبول كنند كه فوتبال سختی های زیادی دارد اما می توان همه این سختی ها را به جان خرید و موفق شد. در پایان همین تعطیلات  وقتی به آلمان برگردم باید روزی 10 كیلومتر بدویمو بدنسازی كنیم این خودش بزرگترین سختی در فوتبال است. یك فوتبالیست برای اینكه به شرایط ایده ال برسد باید سختی های زیادی بكشد .

* موضوعی كه طی چند روز گذشته پیرامون تیم ملی مطرح شده  كنارگذاشتن بازیكنانی مثل خداداد عزیزی از تیم ملی ایران است، به نظر شما چرا در تیم ملی یك كشور باید این مسائل وجود داشته باشد؟

-  من به عنوان یك بازیكن به هیچ وجه وارد این مسائل نمی شوم . اما به نظر من هر بازیكنی كه شایستگی داشته باشد در هر كجا و هر تیمی كه بازی می كند باید دعوت شود . چون زحمت می كشد و باید نتیجه زحماتش را بدهند. این موضوع در همه جای دنیا مطرح است كه هر بازیكنی كه آماده است باید به اردوی تیم ملی دعوت شود.

* البته در برخی موارد پیش آمده كه بازیكنی با وجود آمادگی بالا به تیم ملی دعوت نشده است؟ به نظر شما چه دلایلی وجود دارد؟

- این را باید از خود آن بازیكن بپرسید. در آلمان همه بازیكنان و مربیان زیرذره بین هستند. هر بازیكنی كه فكر كنند به درد تیم ملی می خورد دعوتش می كنند . آنجا معتقدند هربازیكنی كه خوب باشد باید دعوت شود.

* در ایران با یك بازی خوب هم بازیكنانی را به اردوی تیم ملی دعوت كرده اند؟

- اگر در یك بازی بازیكنی باشد كه تیم را نجات دهد حقش است  به تیم ملی دعوت شود. بعضی از بازی ها برای یك بازیكن تاثیر گذاراست. درهمین بازی استقلال و پرسپولیس اگر یك بازیكن خوب كار كند چون جلوی چشم است به تیم ملی دعوت می شود. مثلا همین نیستلروی تا وقتی درهلند بود هیچكس نمی شناختش اما وقتی درمنچستر گل زد تبدیل به یكی از ستاره های فوتبال جهان شد. خود من در لیگ اروپایی گل زدم. ارزش و بازتابی كه آن گل در رسانه ای مختلف داشت در این چند سال بازی كردن در هامبورگ نداشته است. بازی كردن در لیگ های اروپایی برای همه بازیكنان مهم است.

* به همین خاطر شما می خواهید امسال حتما در رقابتهای اروپایی حضور داشته باشید؟

-  بله همینطور است. اما من هنوز وضعیتم با هامبورگ مشخص نشده است.

* چه زمانی تكلیفتان مشخص می شود؟

قرار گذاشته ایم تا پایان ژانویه جواب نهایی را به آنها بدهم. من با هامبورگ موفق بودم  و مقام ها و افتخارات خوبی بدست آوردم. الان هم همه شرایط ایده ال است و من هم كاملا راضی هستم. فعلا هیچ صحبتی  با تیم های دیگر نداشته ام و هیچ پیشنهاد رسمی هم نداشته ام . با این حال می دانم كه جدا شدنم از هامبورگ یك ریسك بزرگ خواهد بود. الان همه چیز برای من مهیا ست. این احتمال وجود دارد كه در تیم آینده ام مثل الان موفق نشوم . آنجا زمان می خواهد كه با سایر بازیكنان هماهنگ شوم. امكان دارد اگر به تیم دیگری بروم  دیگر نتوانم این محبوبیت را بین هواداران آن تیم بدست بیاورم. ولی پیشرفت را دوست دارم و برای آنكه بخ خواسته ام برسم باید همه این ریسك ها را قبول كنم.

* پس در یك ماه آیند باید یكی از بزرگترین تصمیمات زندگیتان را بگیرید؟

- درست است، دریك ماه آینده همه چیز مشخص می شود. این یك تصمیم بزرگ در زندگی من است و كاملا هم حیاتی است. به همین خاطر باید بیشتر فكر كنم و بهترین راه را انتخاب كنم.

* این پیشنهاداتی كه مطرح می شود از كجا نشات می گیرد؟

- از روزنامه های آلمانی آنها خیلی خوب و قوی عمل می كنند و با واسطه های تیم ها در ارتباطند.اما من تا به حال هیچ پیشنهاد رسمی از تیمی دریافت نكرده ام و به طور رسمی هم اعلام نكرده ام كه می خواهم ا هامبورگ جدا شوم. وقتی هم با این تیم قرار داد دارم اصلا درست و حرفه ای نیست كه بروم با تیم دیگری مذاكره كنم.

* اگر بخواهید از هامبورگ بروید ترجیح می دهید كه در لیگ كدام كشور بازی كنید؟

- مسلما برای من خیلی سخت خواهد بود كه بخواهم از هامبورگ جدا شوم. با این حال باید ببینم شرایط آنها چیست و چكار می كنند. هر بازیكنی آرزو دارد كه حضور در لیگ برتر انگلیس را تجربه كند . من هم به عنوان یك ایرانی دوست دارم  این لیگ را تجربه كنم. اما دوست ندارم خیال پرداز باشم . باید با واقعیت با این موضوع برخورد كنم. به همین خاطر سعی می كنم در فرصت باقی مانده بهترین تصمیم را بگیرم.

چند وقت پیش عنوان شده بود كه شما به خاطر مسائل مالی باشگه پرسپولیس به سازمان بازرسی كل كشور خواهید رفت؟

- البته در مورد من مشكلی وجود نداشت >آنها می خواستند از رقم دقیق قراردادم با اطلاع شوند كه به طور تلفنی با من صحبت كردند و من هم همه مواردی را كه باید می گفتم در اختیارشان قرار دادم.

* شاید در پرسپولیس علیه شما مشكل تراشی نشده بود اما برای برادرتان هادی مشكلات زیادی بوجود آوردند كه در نهاین منجر به خداحافظی موقت او از فوتبال شد؟

- بازیكنی مثل هادی نیازی به صحبت و تعریف های من ندارد. اویكی از بهترین دفاع راست های فوتبال ایران بود. با توجه به مشكلات حاشیه ای كه در پرسپولیس برایش بوجود آمد وصد البته تمام شدنی هم نیست  مجبور شد از ا ین تیم برود. یكسری مشكلاتی بود كه اجازه نداد او به حقش برسد . البته این مشكلات رابرایش بوجود آوردند. وقتی ازالمان برگشت آماده بود. آقایان بازهم گفتند می خواهیم جبران كنیم. می دانیم كه ما به تو بد كردیم . اگر این بار برگردی جبران می كنیم. ما رو راست بودیم و هادی قرارداد امضاء كرد. اما وقتی قرارداد امضاء شد شرایط به گونه دیگری شد. هیچكس هم نمی تواند بفهمد كه چرا این طور شد. مدام برای او مشكل درست می كردند و برای بازی ندادنش بهانه درست می كردند . من می خواهم بفهمم اگر واقعاً نمی خواستید از او استفاده كنید پس چرا دوباره با او قرار داد بستید. معلوم است كه نیتشان چیز دیگری بود. این آقایان با ما روراست نبودند و حقه در كارشان بود. ما همیشه سعی كرده این با صداقت برخورد كنیم، وقتی گفتند می خواهند جبران كنند هادی هم قبول كرد اما بعد فهمیدیم این جریان نقشه بود. و آنها می خواستند هادی را نابود كنند. چند وقت پیش بگوویچ با من در مورد هادی صحبت كرد و گفت  باید صبر كند تا به او بازی برسد. گفتم سه سال است صبر كرده دیگر صبرش تمام شده ! شما مطمئن باشید هادی برمی گردد و آنقدر خوب كار می كند تا جواب این آقایان را بدهد. ما هیچ وقت نخواستم محتاج حمایت كسی باشیم. اصلاً آنطور حمایت ها در خانواده ما جایی ندارد اما بعضی آقایان بدون این حمایت ها به هیچ كجا نمی رسند.