تبیان، دستیار زندگی

مزایا و عوارض جانبی تزریق ویتامین B۱۲

قصد دارید ویتامین B۱۲ تزریق کنید؛ اما مطمئن نیستید کمکی به شما خواهد کرد یا نه؟ در این مطلب همراه ما باشید تا در مورد مزایا و عوارض جانبی بالقوه این تزریق آگاهتان کنیم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویتامین ب 12
ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که کوبالامین نیز نامیده می‌شود. بدن شما این ویتامین را نمی‌سازد، بنابراین لازم است آن را از طریق غذاهایی که می‌خورید یا مکمل‌های ویتامین دریافت کنید.
ویتامین B12 در غذاهایی مثل ماهی، لبنیات و گوشت قرمز وجود دارد. ویتامین B12 به طور طبیعی در غذاهای گیاهی وجود ندارد، به همین دلیل گیاهخوارها بسیار مستعد کمبود این ویتامین هستند. درصورتی‌که مشکلات گوارشی داشته باشید، مثلاً بیماری سلیاک، بیشتر احتمال دارد دچار کمبود ویتامین B12 شوید؛ چون در جذب این ویتامین اختلال ایجاد می‌شود. یک سری از داروها مثل آنتی‌اسیدها و داروهای دیابت هم می‌توانند منجر به کمبود ویتامین B12 شوند.

بدن ما به دلایل زیر به ویتامین B12 نیاز دارد:
. سنتز DNA
. ساختن گلبول‌های قرمز جدید
. متابولیسم چربی و پروتئین
. عملکردهای نورولوژیکی یا مغزی

اگر کمبود ویتامین B12 داشته باشید ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه کنید یا حتی بیمار شوید:
. آنمی
. خستگی
. ضعف
. کاهش وزن
. یبوست
. کم‌اشتهایی
. گیجی و منگی
. افسردگی
. زوال عقل

فواید ویتامین B12 چیست؟

ویتامین B12 برای عملکرد سالم بدن ضروری است. مکمل ویتامین B12 می‌تواند از چند طریق بر سلامتی شما اثر بگذارد.

بهبود خواب
خستگی بی‌دلیل یکی از علامت‌های معمول کمبود ویتامین B12 است. همچنین ممکن است دچار مشکلات خواب شوید. ویتامین B12 به تنظیم تولید ملاتونین کمک می‌کند و بر الگوهای خوابتان اثر می‌گذارد.

انرژی بیشتر
ویتامین B12 به بدنتان کمک می‌کند غذا را به گلوکز تبدیل کند. میزان کافی این ویتامین در بدن منجر به تولید انرژی برای شما می‌شود.

تقویت عملکرد ادراکی
ویتامین B12 می‌تواند روند پیشرفت آلزایمر را کُند کرده و عملکرد شناختی را در افراد سالمند تقویت نماید. روند ضعف حافظه با مصرف مکمل ویتامین B12 کمتر خواهد شد.

سلامت قلب و استخوان
ویتامین B12 سطح هوموسیستئین را که عاملی در ریسک حمله قلبی و سکته مغزی است کاهش می‌دهد. پوکی‌استخوان یا کاهش تراکم استخوان با آنمی ارتباط دارد. ویتامین B12 می‌تواند جلوی آنمی را بگیرد و تراکم و قدرت استخوان را بازیابی کند.

کاهش ریسک تباهی لکه زرد
عارضه تباهی لکه زرد بر بینایی اثر می‌گذارد و در افرادی که کمبود ویتامین B12 دارند شایع‌تر است. مکمل ویتامین B12 می‌تواند ریسک تباهی لکه زرد را کاهش دهد.

بهبود سیستم ایمنی بدن
ویتامین B12 با افزایش تشکیل گلبول‌های قرمز خون، تولید DNA و عملکرد متابولیسم، عملکرد ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

پیشگیری از آنمی
گلبول‌های جدید قرمز خون در مغز استخوان و طی فرایندی به نام اریتروپوئزیس تولید می‌شوند. ویتامین B12 حامی این فرایند است.

کمک به کاهش وزن
اگر سعی دارید وزن کم کنید، افزودن ویتامین B12 به تلاش‌هایتان، هم متابولیسمتان را بهتر می‌کند و هم انرژی و حس حالتان را خوب می‌کند. پایین‌بودن سطح ویتامین B12 در بدن با چاقی و اضافه‌وزن ارتباط دارد. ویتامین B12 به بدنتان کمک می‌کند چربی و پروتئین را تجزیه کرده و آنها را به انرژی تبدیل کند. تزریق ویتامین B12 برای افراد بزرگسال دچار کمبود می‌تواند کمک خوبی در جهت کاهش وزن باشد.

بهبود سلامت و زیبایی پوست
ویتامین B12 تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و قرمزی و خشکی پوست را کمتر می‌کند. در نتیجه سلامتی و زیبایی بیشتری را در پوست خود احساس خواهید کرد.

چطور ویتامین B12 بیشتری بگیرم؟

یکی از راه‌های افزایش سطح ویتامین B12 خوردن غذاهای حاوی این ویتامین است:
. لبنیات
. شیرهای غیر لبنی غنی شده
. گوشت گوساله
. مرغ
. دل و جگر حیوانات
. تخم‌مرغ
. غلات غنی شده
. ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین
. مخمرهای غذایی غنی شده
ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است و به همین دلیل بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند؛ بنابراین لازم است خودتان این ویتامین را مرتباً جایگزین کنید. خوشبختانه شما می‌تواند از مکمل ویتامین B12 استفاده کنید و یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها تزریق این ویتامین است.

هر چند وقت یک‌بار به تزریق ویتامین B12 نیاز دارم و اثرش چقدر می‌ماند؟

تزریق ویتامین B12 برای افراد بزرگسال یک راه مناسب است؛ زیرا فوراً جذب می‌شود و زودتر نتیجه را خواهید دید. دوز تزریقی این ویتامین به میزان کمبودی که دارید بستگی دارد. با یک آزمایش خون ساده می‌توانید سطح این ویتامین در بدنتان را چک کنید تا مناسب‌ترین دوز مورد نیازتان مشخص شود.

خستگی بی‌دلیل یکی از علامت‌های معمول کمبود ویتامین B12 است. همچنین ممکن است دچار مشکلات خواب شوید. ویتامین B12 به تنظیم تولید ملاتونین کمک می‌کند و بر الگوهای خوابتان اثر می‌گذارد

بسته به اینکه چقدر کمبود ویتامین B12 دارید، بدن شما از این ویتامین تزریقی طی ۴۸ ساعت تا یک هفته استفاده خواهد کرد.
تزریق ویتامین B12 معمولاً هفته‌ای یک‌بار انجام می‌شود. اما چقدر طول می‌کشد تا این ویتامین از بدنتان خارج شود؟ برای بیشتر افراد، ویتامین B12 اضافی که بدن از آن استفاده نکرده، در عرض ۴۸ ساعت بعد از تزریق از بدن خارج می‌شود.

عوارض جانبی مصرف ویتامین B12 اضافی چیست؟

دوزهای بالای این مکمل می‌تواند این عوارض را ایجاد کند:
. سردرد
. تهوع و استفراغ
. اسهال
. خستگی و ضعف
. گزگز دست‌ها یا پاها
. به‌ندرت تشکیل لخته خون و سرطان.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.