تبیان، دستیار زندگی

افسانه کی داده کی گرفته

هر سال بیش از 47 هزار مرد ایرانی با ورشکستگی مالی کامل به خاطر مهریه از دادگاه‌های خانواده خارج می‌شوند. اما باز هم متوسط مهریه‌های مورد توافق خانواده‌ها بیش از 2 میلیارد و 820 میلیون است. به نظر می‌رسد اکثر مردان ایرانی هنوز افسانه کی داده کی گرفته را باور دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن بیگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهریه، طلاق، خانواده

بیش از 63 درصد مردان ایرانی هنگام ازدواج مهریه را جدی نمی‌گیرند و متوسط مهریه که خانواده های ایرانی توافق می‌کنند، 94 سکه معادل 2 میلیارد 820 میلیون تومان است. [1] یعنی بعد از به اجرا گذاشتن مهریه اکثر مردان ایرانی تمام اموالشان به جزاندکی مستثنیات دین توقیف می‌شود و احتمال زیاد تا آخر عمر هم باید اقساط مهریه بدهند. اما با وجود این وضعیت بحرانی چرا باز هم اکثر پسران ایرانی مهریه بالا قبول می‌کنند؟

مهریه، طلاق، خانواده

حتی 14 سکه هم معادل 420 میلیون تومان برای بیشتر پسران قشر متوسط و فقیر جامعه رقم بالایی محسوب می‌شود. مخصوصا اگر بدانیم 42 درصد طلاق‌ها در 5 سال اول ازدواج رخ می‌دهد. [2] یکی از باورهای اشتباه که موجب می‌شود، پسران مهریه بالا را قبول کنند، باور به این افسانه قدیمی هست کی مهریه را داده و کی گرفته است. اما چرا این ضرب المثل در ایران امروز افسانه است؟

مهریه، طلاق، خانواده

در پژوهشی که در سال‌ 94 انجام شده، نشان داده شده است که حداقل 22 درصد زنان مهریه خود را کامل دریافت می‌کنند. [3] در نظرسنجی سال 1401 مرکز پژوهش‌های مجلس 28 درصد مردم معتقد بودند زنان برای دریافت مهریه مشکل ندارند. [1] این دو عدد نشان می‌دهد در 7 سال منتهی به 1401 زنان بیشتری توانسته‌اند مهریه را کامل دریافت کنند و شرایط برای گرفتن کامل مهریه برای زنان فراهم‌تر شده است. ضمن اینکه این رقم 28 درصد فقط مربوط به زنانی است که بدون هیچ مشکلی مهریه خود را کامل دریافت کرده‌اند. با توجه به ارقام نجومی مهریه که در جامعه ایران است اگر زنی موفق شود نصف مهریه خود را بگیرد باز هم در اکثر موارد مرد ورشکسته کامل شده است و باید زندگی اقتصادی خود را از صفر شروع کند.

مهریه، طلاق، خانواده
مهریه، طلاق، خانواده

البته به احتمال زیاد این عدد بیشتر از این مقدار باشد، زیرا آمار رسمی از طرف قوه قضاییه منتشر نمی‌شود و اگر آمار دریافت مهریه پایین بود، به راحتی منتشر می‌شد تا نشان دهند مردان کمی مهریه داده‌اند و مطالبه مردمی برای اصلاح قانون مهریه کمتر شود. همچنین طبق داده‌های مرکز آمار از سال 1390 تا 1401 به طور متوسط سالانه بیش از 190هزار طلاق ثبت شده است. [4] با توجه به آمار سال 1394 و 1401 می‌توان تخمین زد به طور متوسط در 11 سال گذشته 25 درصد زنان مطلقه توانسته‌اند مهریه را کامل بگیرند. با توجه به اینکه به طور متوسط سالی 190 هزار طلاق در 11 سال گذشته رخ داده است، بنابراین سالی 47 هزار 500 مرد ایرانی اکثر اموالشان توقیف شده و مجبور به پرداخت اقساط نیز خواهند شد. بنابراین اگر می‌خواهید جز 47 هزار قربانی سالانه مهریه نباشید، بهترین راه این است که مهریه را در کمترین حالت ممکن همان موقع عقد بپردازید.
 

مهریه، طلاق، خانواده
مهریه، طلاق، خانواده
منابع
[1]
https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1746935.
[2]
https://tn.ai/1179749.
[3]
https://jwdp.ut.ac.ir/news?newsCode=1383.
[4]
B2n.ir/t67221.
[5]
B2n.ir/q52484.