تبیان، دستیار زندگی

«فجرانه»، یارانه تشویقی

به مناسبت دهه فجر قرار است از نیمه دوم بهمن ماه، تغییراتی در مبلغ یارانه واریزی خانوارها ایجاد شود و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فجرانه، یارانه تشویقی ، دهه فجر،
از ابتدای امسال تا ماه گذشته، یارانه‌ها بر اساس میزان درامد بین خانواده‌ها تقسیم می‌شد. در واقع خانواده‌ها بر اساس میزان درامدشان در یکی از دهک‌های یک تا ده قرار گرفته و یارانه دریافت می‌کنند. دهک یک کم درامدترین و دهک دهم پردرامدترین قشر جامعه محسوب می‌شود. بر اساس این طرح افرادی که در دهک های ۱ تا ۳ قرار گرفته اند، ۴۰۰ هزار تومان و افرادی که در دهک های ۴ تا ۹ قرار گرفته اند، ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. کسانی هم که در دهک ۱۰ ام (پردرامدترین) هستند یارانه دریافت نمی‌کنند.

بر اساس طرح قبلی، اگر فرد تا 200 هزار تومان از یارانه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای خرید 11 کالای اساسی (گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات) از طریق فروشگاه‌هایی که به کارتخوان مجهز هستند صرف می‌کرد، 120 هزار تومان یارانه تشویقی به او تعلق می‌گرفت. هدف دولت از اجرای این طرح با نام «کالابرگ الکترونیکی» این بود که مواد مغذی موجود در این 11 کالای اساسی به جامعه هدف برسد و دهک های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها دچار مشکل نشود.

«فجرانه»، یارانه تشویقی

در حالیکه 8 ماه از اجرای این طرح می‌گذرد، دولت به مناسبت دهه فجر از طرح جدیدی برای واریز یارانه‌ها رونمایی کرد. طرح «فجرانه»، قرار است از نیمه دوم بهمن به مدت 3 ماه به گونه‌ای اجرا شود که شرط خرید 200 هزار تومانی از کالاهای اساسی حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یابد. در واقع برای دریافت یارانه تشوبقی حتما نیازی نیست که مبلغ 200 هزار تومان را صرف خرید 11 قلم کالای اساسی کرد و سرپرست خانواده می‌تواند به مبلغ دلخواه از کالاهای اساسی خریداری کند. هدف از اجرای این طرح جبران تورم ایجاد شده بر کالاهای اساسی است.

چگونه می‌توان از یارانه تشویقی استفاده کرد؟

سرپرست خانوارها به مدت یک ماه پس از واریز مهلت دارند تا با مراجعه به فروشگاه‌های مجهز به کارتخوان کالابرگ اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند. نشانی مراکز خرید مجهز به کارتخوان کالابرگ از طریق اپلیکیشن «شما» قابل دسترسی است. همچنین به گفته معاون رفاه وزیر تعاون، اگر فردی کارت بانکی را همراه خود نبرده باشد، با استفاده از اپلیکیشن و برنامه کاربردی «شما» امکان خرید با ارسال کد برای وی فراهم شده است.