تبیان، دستیار زندگی

تربیت‌و‌پرورش نفس در نگاه امیرالمومنین‌علیه‌السلام

اخلاق بندگی،هنجارها و ناهنجاری‌هایی است که انسان در رابطه باخداوند از خود بروز می‌دهد. اخلاص‌و‌توکل، ناامیدی و بی‌اعتمادی به‌خدا از جمله مواردی است که انسان در رابطه‌اش با خداوند دارد. اخلاق بندگی سبب سامان‌بخشیدن رابطه انسان با خدا و تربیت نفس شده و توحید بندگان را قوی، غنی و مستحکم کرده و مانع انحراف انسان می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تربیت‌و‌پرورش نفس ،  امیرالمومنین‌علیه‌السلام، تقوای الهی، شکر نعمت‌ها ، تزویر و تقلب نکردن با خداوند ، تعظیم در مقابل بزرگی خداوند، انجام تکالیف واجب ، ترک محرمات،
 
تربیت‌و‌پرورش نفس در نگاه امیرالمومنین‌علیه‌السلام
اخلاق بندگی،هنجارها و ناهنجاری‌هایی است که انسان در رابطه باخداوند از خود بروز می‌دهد. اخلاص‌و‌توکل، ناامیدی و بی‌اعتمادی به‌خدا از جمله مواردی است که انسان در رابطه‌اش با خداوند دارد. اخلاق بندگی سبب سامان‌بخشیدن رابطه انسان با خدا و تربیت نفس شده و توحید بندگان را قوی، غنی و مستحکم کرده و مانع انحراف انسان می‌شود.

 

تربیت‌و‌پرورش نفس ،  امیرالمومنین‌علیه‌السلام، تقوای الهی، شکر نعمت‌ها ، تزویر و تقلب نکردن با خداوند ، تعظیم در مقابل بزرگی خداوند، انجام تکالیف واجب ، ترک محرمات،

داشتن تقوای الهی

تقوا؛ یعنی خویشتنداری و دوری از گناه و اطاعت از فرمان‌های خداوند. تجهیز به‌تقوای الهی، سعادت دنیا و آخرت را برای انسان به ارمغان می‌آورد. امیرالمومنین‌علیه‌السلام می‌فرماید: شما را به‌تقوا توصیه‌می‌کنم که توشه راه و نقطه اتکا در قیامت است. تقوا، دوستان خدا را از ارتکاب حرام بازمی‌دارد.(خطبه114)

تربیت‌و‌پرورش نفس ،  امیرالمومنین‌علیه‌السلام، تقوای الهی، شکر نعمت‌ها ، تزویر و تقلب نکردن با خداوند ، تعظیم در مقابل بزرگی خداوند، انجام تکالیف واجب ، ترک محرمات،

تعظیم در مقابل بزرگی خداوند

در این مرحله باید بزرگی‌خداوند را بشناسیم و آنگونه که او خود را بزرگ‌‌دانسته، بزرگش بدانیم. کسی که بزرگی خداوند را درک کرده، جایی برای جولان خود در مقابل خداوند نمی‌بیند، در نتیجه خاکساری می‌کند.(خطبه147)همچنین همه‌را در مقابل خداوند کوچک و بی‌مقدار دانسته و هرگز نمی‌تواند برای رفع مشکلاتش، دیگران را جایگزین خداوند کند.

تربیت‌و‌پرورش نفس ،  امیرالمومنین‌علیه‌السلام، تقوای الهی، شکر نعمت‌ها ، تزویر و تقلب نکردن با خداوند ، تعظیم در مقابل بزرگی خداوند، انجام تکالیف واجب ، ترک محرمات،

سپاسگزاری خداوند به خاطر نعمت‌ها

امیرالمومنین‌علیه‌السلام در خطبه188مردم را به سپاسگزاری از نعمت‌های فراوان خداوند توصیه می‌کنند. البته امام مردم را به این نکته توجه می‌دهند که قادر به‌شکرگزاری از نعمت‌های الهی نیستیم اما در حد توان و وسع خود باید سپاسگزار خداوند باشیم که قطعا باعث افزایش نعمت می‌شود.(خطبه182)

تربیت‌و‌پرورش نفس ،  امیرالمومنین‌علیه‌السلام، تقوای الهی، شکر نعمت‌ها ، تزویر و تقلب نکردن با خداوند ، تعظیم در مقابل بزرگی خداوند، انجام تکالیف واجب ، ترک محرمات،

تزویر و تقلب نکردن با خداوند

امیرالمومنین‌علیه‌السلام در خطبه178رفتار و نیات صادقانه با خداوند را شرط لازم دفع بلاو‌نقمت و بدبختی می‌داند. چون بلاهایی که بر سر انسان در دنیا و آخرت می‌آید همگی نشات‌گرفته از اعمال، نیات و افکار خودش است نه خداوند. رفتار با خداوند باید صادقانه باشد، نه اینکه به زبان، خدا را صدا زند و در دل به دیگری امید بسته باشد.

تربیت‌و‌پرورش نفس ،  امیرالمومنین‌علیه‌السلام، تقوای الهی، شکر نعمت‌ها ، تزویر و تقلب نکردن با خداوند ، تعظیم در مقابل بزرگی خداوند، انجام تکالیف واجب ، ترک محرمات، پرهیز از گناه،

پرهیز از گناه

نافرمانی خدا و اطاعت از شیطان، قبل از هر چیز، ظلم به‌خود است. چراکه آثار گناه اثر مستقیم بر زندگی فرد در دنیا، برزخ و آخرت دارد. همچنین اطاعت از خداوند باعث بازشدن راه هدایت می‌شود. امیرالمومنین‌علیه‌السلام توصیه می‌کند مردم با صبر و استقامت بر خواهش‌های نفس، از گناه پرهیز کرده و خدا را اطاعت‌کنند.(خطبه188) چون علت بهره‌مندی از نعمت‌ و رزق مادی و معنوی؛ فرمانبرداری از خدا و ترک گناه است. 

تربیت‌و‌پرورش نفس ،  امیرالمومنین‌علیه‌السلام، تقوای الهی، شکر نعمت‌ها ، تزویر و تقلب نکردن با خداوند ، تعظیم در مقابل بزرگی خداوند، انجام تکالیف واجب ، ترک محرمات، پرهیز از گناه،

انجام تکالیف واجب و ترک محرمات

خالق انسان، خوب می‌داند ظرفیت وجودی مخلوقش چه‌میزان است. بنابراین براساس ظرفیت و مطابق با فطرت انسان، او را از انجام اعمالی نهی و بر انجام کارهایی امر فرموده است. امیرالمومنین‌علیه‌السلام در حکمت78 می‌فرماید: خداوند بندگانش را به اعمال سخت و دشوار تکلیف نکرده و در برابر عمل اندك، پاداش‌هاى بسیار داده است.